belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A gép forog – az alkotó nem pihen

A gép forog – az alkotó nem pihen

Napjaink egyik karakteresen megjelenő problémája az élettelen természettudományi tantárgyak kedvezőtlen tanulói megítélése. Ennek megoldásaként már elindult egy folyamat az oktatási, tanulási és metodikai módszerek átgondolása, átértékelése terén. A természettudományi tantárgyak megkedveltetésének egyik lehetséges módszere a tanulói aktivitás növelése, új motivációs eljárások bevezetése. Ez egyben kihívást jelent pedagógusok, diákok, iskolák számára egyaránt. Előtérbe kívánkoznak a tananyag megértését központba állító, élményszerű és a kísérleti, demonstrációs eszközöket alkalmazó tevékenységközpontú tanórák, foglalkozások. A diákok érdeklődésének felkeltése érdekében, egyre hangsúlyosabb szerepet kaphat az iskolán kívüli oktatás, melyben felértékelődhetnek a műszaki múzeumok.


A múzeumi oktatás egyik nagy előnye az iskolai oktatással szemben, egyrészről magában a környezetben, a műtárgyi felhozatalban, múzeumpedagógiai eszközök meglétében, s nem utolsó sorban a felkészült szakemberek tudásában rejlik.
Hazai múzeumi kezdeményezésként kiemelkedőek az Elektrotechnikai Múzeum tevékenységközpontú, a fizikát és az elektrotechnikát népszerűsítő foglalkozásai, programjai. Villamosságtani kísérletekkel egybekötött, a tudomány- és technikatörténetet ismertető, a természettudományokat népszerűsítő, oktató és egyben szórakoztató múzeumpedagógiai programjainak célja kettős: egyrészt a fizika megszerettetése, a műszaki ismeretek bővítése, a kreatív gondolkodás fejlesztése, másrészt olyan általános iskolák és gimnáziumok fizikaoktatásának segítése, amelyek kísérleti eszközökben hiányt szenvednek.


A bemutatott kezdeményezések bizonyítják, hogy a műszaki múzeumoknak rendkívül nagy felelőssége és lehetősége van arra vonatkozóan, hogy a természettudományok oktatásában keletkező hiányok pótlására új alternatívákkal lépjen az iskoláskorú diákok és pedagógusaik elé.
Az előadás címe szójátéknak tűnhet, pedig csak gondolatébresztőnek lett szánva, rávilágítva ezzel arra a lényeges momentumra, hogy egy múzeum hiteles helynek számít, hisz feladatához híven igyekszik múltunk emlékeit megőrizni és átadni az arra kíváncsiaknak. Az pedig vitathatatlan tény, hogy a műszaki múzeumok át tudják hidalni azt a szakadékot, ami a múlt értékeinek fikciója és napjaink valóságos technikai civilizációja közt húzódik, ezzel is előre vetítve a befektetett munka sikerét.

Antal Ildikó prezentációja itt érhető el

Nyitólap

eseménynaptár


  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
  SZEP 23
  hétfő
 
XVII. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ
  OKT 02
  szerda
 
Jelen leszünk Dijonban az ENCATC konferenciáján
  OKT 22
  kedd
 
Hands On! konferencia Frankfurtban
  NOV 04
  hétfő
 
XI. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI KONFERENCIA
HKSZCSPSZV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

JÚLIUS

17

SZERDA

legfrissebb híreink


2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
2019. 06. 07.
Tanúsítványátadó egy egyedülálló, személyre szabott múzeumvezetői képzés végén
2019. 06. 03.
Pont Itt - Ünnepélyes kurzuszáró kiállítás megnyitó a Skanzenben
2019. 05. 29.
Újraindul az ingyenes akkreditált e-learning képzés a pedagógusok tudatos múzeumhasználatáért
Magyar Múzeumok


2019. 07. 16.
Átadták a berlini Múzeumsziget új kapujának számító James Simon Galériát
2019. 07. 16.
Átadták a berlini Múzeumsziget új kapujának számító James Simon Galériát
2019. 07. 16.
Kresz Mária születésének 100. évfordulója alkalmából nyílt életmű kiállítás a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban
2019. 07. 15.
Fantasztikus kincseket találtak a Baradla-barlang mélyén
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben