belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A gép forog – az alkotó nem pihen

A gép forog – az alkotó nem pihen

Napjaink egyik karakteresen megjelenő problémája az élettelen természettudományi tantárgyak kedvezőtlen tanulói megítélése. Ennek megoldásaként már elindult egy folyamat az oktatási, tanulási és metodikai módszerek átgondolása, átértékelése terén. A természettudományi tantárgyak megkedveltetésének egyik lehetséges módszere a tanulói aktivitás növelése, új motivációs eljárások bevezetése. Ez egyben kihívást jelent pedagógusok, diákok, iskolák számára egyaránt. Előtérbe kívánkoznak a tananyag megértését központba állító, élményszerű és a kísérleti, demonstrációs eszközöket alkalmazó tevékenységközpontú tanórák, foglalkozások. A diákok érdeklődésének felkeltése érdekében, egyre hangsúlyosabb szerepet kaphat az iskolán kívüli oktatás, melyben felértékelődhetnek a műszaki múzeumok.


A múzeumi oktatás egyik nagy előnye az iskolai oktatással szemben, egyrészről magában a környezetben, a műtárgyi felhozatalban, múzeumpedagógiai eszközök meglétében, s nem utolsó sorban a felkészült szakemberek tudásában rejlik.
Hazai múzeumi kezdeményezésként kiemelkedőek az Elektrotechnikai Múzeum tevékenységközpontú, a fizikát és az elektrotechnikát népszerűsítő foglalkozásai, programjai. Villamosságtani kísérletekkel egybekötött, a tudomány- és technikatörténetet ismertető, a természettudományokat népszerűsítő, oktató és egyben szórakoztató múzeumpedagógiai programjainak célja kettős: egyrészt a fizika megszerettetése, a műszaki ismeretek bővítése, a kreatív gondolkodás fejlesztése, másrészt olyan általános iskolák és gimnáziumok fizikaoktatásának segítése, amelyek kísérleti eszközökben hiányt szenvednek.


A bemutatott kezdeményezések bizonyítják, hogy a műszaki múzeumoknak rendkívül nagy felelőssége és lehetősége van arra vonatkozóan, hogy a természettudományok oktatásában keletkező hiányok pótlására új alternatívákkal lépjen az iskoláskorú diákok és pedagógusaik elé.
Az előadás címe szójátéknak tűnhet, pedig csak gondolatébresztőnek lett szánva, rávilágítva ezzel arra a lényeges momentumra, hogy egy múzeum hiteles helynek számít, hisz feladatához híven igyekszik múltunk emlékeit megőrizni és átadni az arra kíváncsiaknak. Az pedig vitathatatlan tény, hogy a műszaki múzeumok át tudják hidalni azt a szakadékot, ami a múlt értékeinek fikciója és napjaink valóságos technikai civilizációja közt húzódik, ezzel is előre vetítve a befektetett munka sikerét.

Antal Ildikó prezentációja itt érhető el

Nyitólap

eseménynaptár


  MÁJ 26
  vasárnap
 
Családbarát Múzeum
  MÁJ 30
  csütörtök
 
Műtárgyak Éjszakája
  MÁJ 31
  péntek
 
Pedagógiai alternatívák a hátrányos helyzetű roma fiatalok vizuális nevelésében
  JÚN 01
  szombat
 
MADARAK JÖNNEK, MADARAK MENNEK - találkozó óvodapedagógusokkal a Barcsay Múzeumban
  JÚN 03
  hétfő
 
Megyei szakmai nap a Pannonhalmi Apátságban
  JÚN 03
  hétfő
 
Szolgálató múzeumi és IKSZ-es jó gyakorlatok bemutatása a Cifrapalotában
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

MÁJUS

26

VASÁRNAP

legfrissebb híreink


2019. 05. 24.
ZÁR(OL)VA
2019. 05. 21.
Először adták át a Közösségi múzeum elismeréseket a Múzeumok Majálisán
2019. 05. 20.
Tanulmányút Grazba a Cselekvő Közösség projekttel júniusban
2019. 04. 26.
Már lehet jelentkezni a Cselekvő Közösség projekt dániai tanulmányútjára!
Magyar Múzeumok


2019. 05. 25.
Szombaton kezdődik a 4. Art Capital fesztivál
2019. 05. 25.
Zár(ol)va - Egy kastély titkos élete (1950-1990)
2019. 05. 25.
Zár(ol)va - Egy kastély titkos élete (1950-1990)
2019. 05. 24.
Eötvös Loránd nyomában Pestszentlőrincen - akadályverseny a világhírű fizikus élete nyomán
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben