belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Múzeum a bőröndben - Utazó múzeum - sikeres programok

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum – Budapest: 2935 fő

Program címe: „Terítéken a múzeum”

A program teljes időszaka alatt lehetett iskolákba és óvodákba programokat rendelni az alábbi kínálatból: CSOKIMÁNIA, Korok konyhája – barokk, Korok konyhája  - 1476 - „Az új királyné”, Korok konyhája - Irodalom – Kávéház, Korok konyhája - 1900 - „Cukrászműhely”, Fűszer-Csemege, Répa, retek, mogyoró.

Elsősorban a Csokimánia és a Répa,retek… program volt népszerű, de a Barokk és Reneszánsz gasztronómiáról is kértek foglalkozásokat. A három múzeumpedagógus kolléga az esetek többségében külön utazott, ez tette lehetővé ilyen nagyszámú igény kielégítését. A múzeum a programmal eljutott néhány külső kerületi, illetve hátrányos helyzetű iskolába is. A program hatására nagyon sok megrendelést kapott a múzeum.

ÖTLET: iskolák felkeresése, egy időben több programot tartottak, gasztronómiai program

Kismarosi Sváb Muzeális Gyűjtemény – Kismaros: 1380 fő

Program címe: ''Adatok, nevek és térképek Kismaros XVIII-XIX. századi történetéből'' c. időszaki kiállítás

A kiállítás a több mint 10 éve folyó helytörténeti kutatások eredményeit mutatta be. A kiállítás Kismaros helytörténetének XVIII-XIX. századi térképei, latin, német és magyar nyelvű dokumentumai alapján készült. A kiállítás célja az volt, hogy Kismaros jelenlegi felnőtt és fiatal lakosságával, valamint a helytörténet iránt érdeklődő látogatókat megismertesse Kismaros keletkezésének és története első két évszázadának fellelhető írásos dokumentumaival. Ezzel is erősíteni kívánták a Kismaroson lakók kötődését a falu hagyományaihoz.

ÖTLET: érintettség

MNM Palóc Múzeuma – Balassagyarmat: 1045 fő

Program címe: Gyermekvilág Nógrád megyében a 20. század első felében

A Gyermekvilág Nógrád megyében a 20. század első felében című fotótárlatot a balassagyarmati Kiss Árpád Általános Iskolában, majd ezt követően a Balassi Bálint Gimnáziumban állította ki a múzeum a Múzeumok Őszi Fesztiválja ideje alatt. A Palóc Múzeum fotógyűjteményéből válogatott archív képeket kinagyítva, hablapra felkasírozva helyezték ki az iskolák galériájában. A kiállítás képeinek segítségével a diákok megismerkedhettek a falusi gyermekek régi életével, a régi játékokkal, a korabeli népviseletekkel, a munkákkal, melybe gyerekkoruktól beletanultak, a hétköznapi teendőkkel, az iskolai élettel, az ünnepekkel, szokásokkal... A program célja az iskolák munkájának segítése, valamint a hagyományőrzés erősítése, a Hon és népismeret óra anyagának kiegészítése, illusztrálása, a múzeum és az iskolák közötti együttműködés szorosabbá tétele, valamint a diákok érdeklődésének felkeltése a múzeum kiállításai iránt.

ÖTLET: tananyagba építhető, iskolák felkeresése

Rétközi Múzeum – Kisvárda: 565 fő

Program címe: Főtér parti

2013 tavaszán Kisvárdának újra agorája, fóruma, piactere született. Mindenki érti, ha azt hallja „megyek a városba”, mert ebben az értelemben a város főutcát, főteret, városközpontot jelent. Ehhez a közösségi együttléthez teremtette meg a lehetőségeket az új sétálóutca, és ehhez kíván hozzájárulni a Főtér parti névre hallgató kulturális tevékenységsorozat, amelynek keretein belül a szervezők több múzeumi napot tartottak, kivitték a múzeumpedagógiai tevékenységeket az utcára. Az arra járók megismerkedhettek a szabolcsi viseletekkel, a szövés, subázás rejtelmeivel, a magyar népi motívumokkal és a régészettel is.

ÖTLET: közösségi program, más intézmények bevonása

Rozsnyai István Muzeális Gyűjtemény – Létavértes: 492 fő

Program címe: Virágos kenderem...

A Rozsnyai Gyűjtemény már korábban is tartott iskolába kihelyezett múzeumpedagógiai foglalkozásokat, a 2015-ös Múzeumok Őszi Fesztiválja ennek adott új lendületet. A rendezvényi időszak másfél hónapja alatt 5 település – köztük három határon túlra eső, a mai Románia területén lévő Székelyhíd, Érköbölkút és Hegyközszentmiklós – 5 iskolájába és egy óvodába jutottak el a szervezők. A kenderfeldolgozás hagyományos lépéseit, eszközeit ismerték meg a gyerekek a foglalkozásokon, és ki is próbálhatták a kender törését, fonását, és fonóbeli játékokat is játszottak.

ÖTLET: iskolák megkeresése