belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Ötletek a programszervezéshez

Múzeumok Őszi Fesztiválja 2016

(2016. szeptember 26 – november 13.)

A Múzeumok Őszi Fesztiválja programjainak szervezéséhez szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy minden egyes tematikához összegyűjtöttünk programötleteket, továbbá közreadjuk a korábbi években kiemelkedő eredményeket hozó programokat. Reméljük, hogy ez az ötlet-gyűjtemény inspirációként szolgál ahhoz, hogy az egyes múzeumok sajátosságaihoz igazítva újszerű, látogatókat vonzó programok szülessenek.

A 2016-os Múzeumok Őszi Fesztiválja jelmondata: Építs hidat - Híd, ami összeköt!

Az idei fesztivál mottójával "a legnagyobb magyar” munkásságáról kíván megemlékezni, tekintettel a Széchenyi-emlékévre (2016. szeptember 21-én lesz 225 éve annak, hogy gróf Széchenyi István megszületett).

A Széchényi család nagyban hozzájárult a magyar kulturális élet kialakításához, megalapozásához

(gróf Széchényi Ferenc nevéhez köthető az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Nemzeti Múzeum megalapítása, fia, Széchenyi István a Magyar Tudományos Akadémia felállítását segítette jövedelme felajánlásával, valamint a Lánchíd megépítése is az ő nevéhez kapcsolódik), így a rendezvény méltán szenteli tematikáját ezen emlékév gondolatiságának.

A rendezvény céljai közé tartozik új múzeumbaráti körök létrehozásának szorgalmazása is, illetve a korábbi, már működő múzeumi tevékenységének új célokkal és tartalommal való megtöltése, újjáélesztése, tagságának frissítése, a múzeum aktív közösségeinek, egyesületeinek összefogása, valamint a várost éltető civilek és civil szervezetek segítségnyújtása, és tudatos bevonása a múzeumi programok megvalósításába.

2016-ban tíz központi témát ajánlunk, melyhez kapcsolódhatnak a múzeumok.

1.       A lámpás én vagyok – Tanárok Éjszakája

ötletek a programszervezéshez:

  • késő délutánból / estébe nyúló rendezvény, mely megszervezése előtt programot szervező intézmények régión, városon belül egyeztetnek, ezáltal egy jól átjárható programkínálat jön lérte az ottani pedagógusok számára. (X Múzeum  1700órátóltól szervez 1815-ig programot, majd Y Múzeum 1800-1915 tart foglalkozást, végül Z Múzeum 1930-2030 közötti programjával zárja a napot). Az átjárható programok a programot szervező kulturális intézmények számára az együttműködés lehetőségét bíztosítják, ráadásul így kiküszöbölhető a program elmaradása vagy elkerülhető a az alacsony látogatottság is.
  • Városi vagy kistérségi “kul-túra”, melynek során a pedagógusok a különbözö helyszíneken, különböző feladatok megoldva pontokat gyűjthetnek. A csapatokat egy-egy iskola tanári gárdája alkothatná, így a térség pedagógusai, csapatépítő tréninggel egybekötve, vetélkedő jeleggel mérhetnék össze a tudásukat.
  • Tanár-diák szerepcsere, diákok lehetnének a tanárok idegenvezetői.

Sikeres Tanárok Éjszakája programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015-ben: http://mokk.skanzen.hu/tanarok-ejszakaja-sikeres-programok2.html

2014-ben: http://mokk.skanzen.hu/tanarok-ejszakaja-sikeres-programok1.html

2.       Óvodapedagógusok Napja

ötletek a programszervezéshez:

  • A résztvevő intézmények régión, városon belül egyeztetnek, ezáltal egy jól átjárható programkínálat jön létre az helyi pedagógusok számára (hasonlóan a Tanárok Éjszakájához).
  • Gyermekpszichológus, grafológus előadás (akár gyerekcsoporttal is érkezhet, az előadás ideje alatt a gyerekek rajzolhatnak, a műveket a program végén az előadás alapján közösen kielemzik)
  • Gyermekrajz elemző Workshop:

A kisgyerekek verbálisan nehezebben fejezik ki magukat, mert nem elég gazdag a szókincsük, nincsenek tisztában bizonyos elvont fogalmakkal. A rajzolás fontos feszültségoldó eszköz is egyben, elfojtott érzelmek és indulatok levezetésére szolgálhat. A rajztevékenység olyan tudatalatti tartalmakat hozhat elő, amelyet a gyermek sérelemként, szorongásként vagy akár túlzott örömként élt meg, amit nem tudott feldolgozni.

  • A gyermekrajzok világa szimbólumokban gazdag, csodálatos és őszinte. Tükrözik a rajzoló személyiségét, és tükröt tart elénk is, hiszen a gyermek olyannak lát és rajzol le minket, amilyenek vagyunk. A gyermekrajz elemzés révén tehát nemcsak gyermekről, hanem családjáról és önmagunkról is sokat tanulhatunk.

Sikeres Óvodapedagógusok Napja programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/ovodapedagogusok-napja-sikeres-programok.html

2014: http://mokk.skanzen.hu/ovodapedagogusoknak-szolo-programok.html

3.       Utazó múzeum

ötletek a programszervezéshez:

Az utazó múzeum tematika célja, hogy a múzeum a saját épületéből kilépve mutatkozzon meg a célközönségének. Erre többféle lehetősége van:

Kitelepülés

  • A múzeum kiállítással, foglalkozással, programmal kitelepülhet a település forgalmas közterére önállóan, vagy több intézménnyel közösen „kultúrbazár”-, Ckultúrpiacszerű” formában
  • Iskolák, közintézmények aulájában mutatkozik be a múzeum mini kiállítással, foglalkozással

Szomszédolás

  • Más településen található múzeummal csereprogram: a múzeum egy-egy gyűjteményi részletének, darabjának cseréje és bemutatása
  • Vándorkiállítások létrehozása, amelyek a Múzeumok Őszi Fesztiválja alatt járják a régiót, az országot.

Múzeum a bőröndben

  • Foglalkozások, mini kiállítások kihelyezése iskolákba, óvodákba, idősek otthonába, határon túli oktatási intézményekbe

Sikeres Utazó Múzeum programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/muzeum-a-borondben-utazo-muzeum-sikeres-programok.html

2014: http://mokk.skanzen.hu/utazo-muzeum-sikeres-programok.html

4.       Mesterségek nyomában

ötletek a programszervezéshez:

  • Egy-egy régi mesterség, foglalkozás összehasonlítása egy-egy modern technológiában működő, gépiesített megfelelőjével (telefonközpontos kisasszony – mai mobiltelefonok működési háttere, faesztergályos – szalaggyártás)

Sikeres Utazó Múzeum programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/mestersegek-nyomaban-sikeres-programok.html

5.       Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk!

A tematikán belül a múzeumok rendhagyó városnéző túrát szerveznek, amelyen felhívják a résztvevők figyelmét a településnek a múzeum gyűjteményeihez köthető kulturális, épített és természeti értékeire. 

ötletek a programszervezéshez:

Kulturális geocaching

A geocaching igen népszerű a fiatalok körében, ezért ennek integrálása a tematikába megszólíthatja a fiatalabb korosztályt. A geocaching egy lehetséges megvalósítása, amikor egy lezárt ládikát (borítékot, kis dobozt) a programot szervező intézmény munkatársa elrejt egy általa kiszemelt, valamilyen szempont szerint megismerésre, felfedezésre érdemesnek ítélt helyen, és a megfelelő módon rögzíti a rejtekhely pontos koordinátáit (esetleg egy térképre berajzolja az adott pontokat). Ezt a kiindulási adatot feladatokba ágyazva feltöltheti a facebook oldalra, vagy feladatlapként kinyomtathatja, hogy a továbbiakban a játékosok ezek alapján megkereshessék a rejtekhelyet.  A kincses ládában található egy jegyzettömb, egy íróeszköz és egy olyan, a múzeumhoz/gyűjteményéhez köthető feladat, ami alapján a játékos közelebb kerülhet a következő ládikához. A feladatsor megoldásának végére a játékosok ismeretei bővülnek a múzeumról, továbbá érdeklődésük is felkelthető egy adott múzeumi program, kiállítás iránt.

 Sikeres Sétálj, gyalogolj… programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/setalj,-gyalogolj,-bringazz-sikeres-programok2.html

2014: http://mokk.skanzen.hu/setalj,-gyalogolj,-bringazz-sikeres-programok1.html

6.           16 + múzeumi találkozások – Rejtély a múzeumban

ötletek a programszervezéshez:

Rejtvény-fejtő játék

A tematikán belül a múlt évben sikeresek voltak azok a programok, ahol a fiatalok körében népszerű szabadulós játékok mintájára a múzeumi gyűjteményhez kötődően érdekes, nyomozós csapatjátékot szerveztek, melyben nagy szerepe van a logikának és a kreatív gondolkozásmódnak. A program megtartására javasolt időszak: csütörtök, péntek délutánok, és az Őszi Szünet ideje, amikor a fiatalok sok szabadidővel rendelkeznek.

Kulisszatitkok felfedése

2016-ban kimaradt a tematikák közül a Csak itt, csak most- Pincétől a padlásig témakör, ezért olyan programokat is meg lehet ebben a témakörben valósítani, amelyekben a kulisszák mögé engednek bepillantást a múzeumok, látogatók elől elzárt tereket tárnak fel a közönség előtt – mindezt egy rejtélyes történettel körítve.

 

Sikeres 16+… programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/16-rejtely-a-muzeumban-sikeres-programok.html

2014: http://mokk.skanzen.hu/16-diakok-buli-elott-sikeres-programok1.html

7.        Alkossunk együtt! - A Nagy Rajzolás

Az Angliából induló „Big Draw”, azaz „Nagy Rajzolás” egy nemzetközi akcióhoz történő csatlakozás, melynek szándéka minél szélesebb tömegeket bevonni a közös vizuális alkotás folyamatába. Anemzetközivé szélesedett és évről évre egyre nagyobb érdeklődéssel megrendezett fesztivál 2016-os év témájaa „gőzerővel”, igazi „STEAM powered”. A Tudomány, Technológia, Művészet és Matematika kezdőbetűiből összeálló mozaikszóval -STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Maths) – a nemzetközi kampány meghirdetői arra kívánják irányítani a figyelmünket, hogy a tudományos tervezőmunka és a felfedezések, találmányok szinte mindig rajzolásból, vázlatokból kristályosodnak ki.

 ötletek a programszervezéshez:

  • Egy-egy művészeti alkotás, gyűjteményi tárgy tudományos hátterének bemutatása alkótóprogramon keresztül. (pl. Vasarely kötődése a geometriához jó kiindulási pont lehet egy geometriára épülő alkotónaphoz)
  • Technológiai, mechanikai kiállítás, ami a szerkezeti rajzokkal, vázlatokkal szemlélteti egy-egy tárgy, épület funkcióját, működési mechanizmusát. (pl. Tájkép szélmalommal - Szélmalom metszete – működésének rövid leírása). Ezekhez kapcsolódóan közös alkotófeladat lehet: rajzoljuk le együtt, hogyan képzeljük el egy-egy gép belsejét működés közben.

 

Nagy Rajzolás programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/a-nagy-rajzolas-sikeres-programok2.html

2014: http://mokk.skanzen.hu/a-nagy-rajzolas-sikeres-programok1.html

8.       Múzeumi Őszbúcsúztató

ötletek a programszervezéshez:

  • jeles naphoz kötődő rendezvények szervezése (Márton nap)
  • kiállításmegnyitót, művész-közönség találkozó megszervezése

 

Múzeumi Őszbúcsúztató programok a korábbi évekből itt olvashatók:

2015: http://mokk.skanzen.hu/muzeumi-oszbucsuztato-sikeres-programok1.html

2014: http://mokk.skanzen.hu/muzeumi-oszbucsuztato-sikeres-programok.html

9.       Ősz(i)re hangoltuk - Programok az őszi szünetre (ÚJ)

Az idén arra bátorítjuk a múzeumoknak, hogy az őszi szünet idejére (2016. október 29. - november 6.) különböző gyermekeknek/iskolásoknak/családoknak szóló érdekes programokkal kedveskedjenek. Célunk a muzeális intézmények egymással összehangolt programjai, azaz egy átjárható programkínálat létrehozása egy-egy régión belül. Így megkönnyítve saját és más múzeumok munkáját is, az együttműködés nagyobb látogatószámot és turisztikai vonzerőt generálna az adott régióban. Ezeket a programokat még vonzóbbá teheti a családok számára a Múzeumok Őszi Fesztiválja és a Turizmus Zrt. tervezett együttműködése, melyben az elmúlt évek gyakorlatát követve a fesztivál ideje alatt a Turizmus Zrt. kedvezményes szállásfoglalásra is lehetőséget biztosít.

Valamint a múzeumok a tematika keretében lehetőséget kapnak az esti/ éjszakai programok szervezésére is, melyre többféle lehetőségük lehet:

ötletek a programszervezéshez:

Múzeumi Álomgyár gyerek szemmel

  • Tábori jelleg esetén 20 fő a múzeumban éjszakázhat (a felszerelést a résztvevők hozzák magukkal: hálózsák, kispárna, polifoam, tisztálkodási szer). Az esemény különlegességét a bent alvás lehetősége jelentené.
  • Esetleg működhet esti program keretében (gyerekprogram, melynek köszönhetően a szülők is szabadok lehetnek egy estére), estébe nyúló programként is (3-4 órás, pl. 19-22:00 között). Ebben a formában az estén óvodáskortól a fiatal felnőttig bármely korcsoport részt vehet, csupán a célcsoport érdeklődési körébe tartozó téma köré kell felépíteni az estét.
  • Egy jó példa:

https://www.youtube.com/watch?v=WNbE8T_6oas [1]

Múzeumi Álomgyár felnőtt szemmel

  • Akár a gyerek-, a felnőttekre adaptált program is társulhat bent alvás lehetőségével (élőzene, elemlámpás tárlatvezetés, vacsora – regisztrációhoz kötve, magasabb jegyár megfizetése ellenében vehető igénybe).
  • A múzeum lehetőséget biztosít kerekasztal beszélgetésekre, csoportos tematikus tárlatvezetésre, szervezhet érdekes, játékos megoldásokkal tarkított versenyt, vetélkedőt, múzeumi sétát, vagy akár adaptálhatja a “Rejtély a múzeumban” programot felnőttek számára. A regisztrációhoz kötött eseményt 6-8-10 fős csoportokban, az esti órákban kínálhatná a múzeum.
  • Tematikus randevú, melyre párok jelentkezhetnének. Játékos vetélkedő a benevezett párok számára (érdekességek és plusz információk az intézmény gyűjteménye alapján)
  • Tematikus randevú a párkapcsolatok megerősítésére, melyre párok jelentkezhetnek. Játékos vetélkedő a benevezett párok számára (érdekességek és plusz (esetenként pikáns) információk az intézményi gyűjtemény alapján)
  • Egy jó példa:

A New York-i Természettudományi Múzeum már nem csak a kicsiket vonja be programjába: igazi felnőttes pizsama bulin vehetnek részt a 18 év felettiek is. A New York-i Természettudományi Múzeum évek óta tart pizsama partikat gyerekeknek az Éjszaka a Múzeumban program keretein belül – most pedig elérkezett az idő, hogy a felnőttek is bekapcsolódjanak. A szervezők nemcsak zseblámpás túrán vehetnek részt, hanem bepillanthatnak a múzeum üres csarnokaiba is, mindezek mellé pedig pezsgős fogadással és háromfogásos vacsorával és élő zenével várják az érdeklődőket. A múzeum vendégei is vihetik magukkal a fogkeféjüket, hálózsákjukat, melyet kitekerve a kékbálna hatalmás teste alatt hajthatják álomra fejüket.[2]

10. Szakmai programok

A Múzeumok Őszi Fesztiváljához csatlakozó intézmények és az általuk megszervezésre kerülő programok, kisebb szakmai rendezvények (kerekasztal beszélgetések, konferenciák, stb.) is a Fesztivál fő gondolatához, üzenetéhez „Építs hidat! - HÍD, ami összeköt!” kapcsolódnának.

ötletek a programszervezéshez:

  • Új múzeumbaráti körök létrehozásának szorgalmazása is, illetve a korábbi, már működő múzeumi tevékenységének új célokkal és tartalommal való megtöltése, újjáélesztése, tagságának frissítése, a múzeum aktív közösségeinek, egyesületeinek összefogása, valamint a várost éltető civilek és civil szervezetek tudatos bevonása a múzeumi programok megvalósításába.
  • Nyugdíjasok, önkéntesek, iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákok, a fiatalok és a gyermekek bevonása a tárlatvezetési feladatokba, különféle múzeumi tevékenységekbe, munkafolyamatba. A fiatalok és a gyermekek esetében az önbizalom és beszédkészség fejlesztésének igénye, az idősek körében pedig a hasznosság és a társaság iránti fokozott szükséglet motiválhatja első sorban a programokba való bekapcsolódást.

 

 

 

Sok sikert és kellemes munkát kívánunk!

 

Az Múzeumok Őszi Fesztiváljával érintő kérdésekben, regisztrációval, feltöltéssel kapcsolatos problémákkal kérjük, forduljon bizalommal Balogh Enikőhöz a balogh.eniko@sznm.hu e-mail címen, +36 26 502 536, illetve a +36 70 682 5490 telefononszámon, hétfőtől péntekig 10–16 óráig.



[1] Australian Museum 

Kapcsolódó cikkek
Regisztráció, illetve programok feltöltésének határideje: 2016. augusztus 1. hétfő