belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Óvodapedagógusok Napja - sikeres programok

Finta Múzeum – Túrkeve: 104 fő

Program címe: Porcelánbaba kiállítás

Az Óvodapedagógusok napjának alkalmából október 2-án, Szabó Ildikó helyi gyűjtő és pedagógus asszisztens porcelánbaba gyűjteményének legszebb és legértékesebb darabjai kerültek kiállításra. A tárlat megvalósítása és a hozzá kapcsolódó rendezvény túlmutat egy egyszerű játékkiállítás keretein. A porcelánbabák napjainkban történelmi múltra tekintenek vissza, a 18. század elején még mint oktató eszközök is használatban voltak a későbbi háziasszonyok számára. Főúri különlegességük az idők múltával megszűnt. Bár soha nem váltak hétköznapi használatú gyerekjátékká, mégis egyre nagyobb közönség számára váltak elérhetővé. Gyűjtésük ennek megfelelően ma sem hétköznapi hobbi. Beszerzésük nem csak körülményes, de költséges is. A fiatal látogatóközönség számára a rendezvény alkalmával több mint száz darab került bemutatásra, melyek közül jó néhány limitált darabszámban készült. Az óvodások és óvodapedagógusok mellett a kiállítást az általános iskolák diákjai és pedagógusai is jelentős számban látogatták a megnyitón és a nyitva tartás alatt egyaránt.

ÖTLET: kapcsolatfelvétel óvodával, gyűjtemény különlegessége

Magyar Természettudományi Múzeum – Budapest: 81 fő

Program címe: Lehet-e túl korán kezdeni a múzeumbajárást? – Óvodapedagógusok Napja az MTM-ben

A MTM az a hely, amelyet a legkisebbek is magukénak érezhetnek. A foglalkozások közönségének közel negyede 6 év alatti, több téma már 3 éves kortól ajánlott. Az óvodás korú gyerekeknek szóló programok szervezése során szerzett több, mint másfél évtizednyi tapasztalat alapján úgy érezték a szervezők, hogy van mit bemutatniuk, ezért az első óvodapedagógusok napjára valódi komplex szakmai programot szerveztek. A feljődéspszichológia felől közelítve a neveléselmélet, majd a tudománykommunikáció szempontjából is áttekintették az óvodás korosztály igényeit, sajátosságait és ezzel párhuzamosan a múzeumok nyújtotta lehetőségeket. Bemutatásra kerültek a jó évtizede tartó programfejlesztés eredményei, az óvodás korosztálynak szóló szolgáltatáscsomagok. A gyakorlati elemeket is tartalmazó, múzeumi foglalkozásokat bemutató programrész után egy kézműves foglalkozás is várt a résztvevőkre.

ÖTLET: komplex program

Tabáni Tájház – Szolnok: 64 fő

Program címe: Bemutatkozik a Pöttyös Óvoda

Ezen az őszi fesztiválon első alkalommal volt központi téma az óvodapedagógia. Ennek keretében a szolnoki Pöttyös Óvoda múzeumpedagógiai programját mutatta be. Fontos, kiemelt szerept kapott a hagyományok ápolása, megőrzése és átadása. Ez a cél az óvoda nevelésében is megjelenik, fő nevelési célként meghatározza egy-egy óvoda arculatát. A megújult Pöttyös Óvoda gyermekeinek szemet-lelket gyönyörködtető, színvonalas műsora adott örömpillanatokat a közönségnek. Tisza menti hagyományos fiú-leány csúfolkodókkal, versengő játékokkal, körtánccal, népdalokkal összeállított műsoruk nagy sikert aratott. Mindennek háttere, autentikus helyszíne a tájház volt, hiszen ez egy remek alkalom és hely az óvodai és a múzeumpedagógiai munka összekapcsolódásához. Ezt követően a Katolikus Iskola drámapedagógiai tanára és diákjai a Kerek kő című mese feldolgozásával, élő mesével, helyszíni improvizációval léptek fel. Ebbe bekapcsolódtak és szívesen vettek részt az iskolásokkal együtt az óvodások is.

ÖTLET: témakör újdonsága, szakmai program szórakoztató elemekkel kiegészítve (óvodás műsor)

Jaksa János Helytörténeti Gyűjtemény – Szegvár: 56 fő

Program címe: Őszi hangulatban

A program a helyi óvodával a már meglévő jó kapcsolatot hivatott szorosabbá tenni, így közelíteni a múzeumok világát a három és hat éves korosztály felé. A szervezők igyekeztek kicsit közelebb hozni ehhez a fiatal korosztályhoz is a múzeum épületét, udvarát és ez kézműves foglalkozással egészült  ki. A muzeológus számára is tapasztalatszerzést jelentett, hogy egy óvodás milyen tudásanyaggal rendelkezhet ezen életkorban. A cél megvalósult: az óvodapedagógusok nagyon megköszönték a program lehetőségét, hiszen olyan manuális tevékenységet valósítottak (libatoll ragasztása, őszi gipszfigurák kifestése) meg, melyre a nevelési intézményben nincs, vagy kevésbé van lehetőség. Múzeumi viselkedést, egymás kölcsönös segítését, az eszközök közös használatát gyakorolhatták a gyermekek. A játék során a gyűjtemény munkatársai az egymásra figyelés és az egészséges versenyszellem kialakulását segítették természetesen az életkori sajátosságokat figyelembe véve.

ÖTLET: kapcsolatépítés a helyi óvodával