belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Óvodapedagógusoknak szóló programok

2015-ben a MÚzeumok Őszi Fesztiválja új témaköre az Óvodapedagógusok Napja. A témakört a múzeumok igénye keltette életre, hiszen már 2014-ben is több intézmény döntött úgy, hogy külön szakmai programmal közelít az óvodapedagógusok felé. Az idei programok megszervezéséhez jelenthet segítséget a tavalyi sikerprogramok megismerése, ezért ötletadónak készítettünk egy válogatást a tavalyi óvónőknek szóló programokból.

• A Bihari Múzeum lehetőséget biztosított az óvónők számára, hogy megcsillogtassák kreativitásukat. A vállalkozó szelleműek megmutathatták, hogy mit tudnak alkotni, legyen az rajz, festmény, szőttes, gyöngy, hímzés, kötés, horgolás, festmény, mézeskalács, gyertya, hímes tojás, báb, játék, vagy kreatív ajándéktárgy anyák napjára, ballagásra – bármit ki lehetett állítani, ami az óvónők képzeletének és kézügyességének terméke. Az alkotásokból született időszaki kiállítás Teréz napján nyílt meg a közönség előtt, és az eredményből azonnal láthatóvá vált, hogy az óvónők éltek ezzel a bemutatkozási lehetőséggel.

• A Blaskovich Múzeum az óvodapedagógusokat meghívta egy múzeumpedagógiai információs napra. A szakmai program során tájékoztatást adtak múzeumpedagógiai foglalkozásaikról, bemutatták az általuk használt eszközöket és módszereket. Ezen kívül előadások, játékok, és végül kötetlen beszélgetés színesítette az eseményt, melyre a helyi óvoda dolgozóin kívül – a személyes megkeresésnek köszönhetően – a környező településekről is érkeztek szép számmal.

• A Petőfi Irodalmi Múzeum tagintézményeként működő Mesemúzeum és Meseműhelyben a résztvevő óvodapedagógusok, általános iskolai tanítók és tanárok közösen kerestek újabb kapcsolódási pontokat, együttműködési lehetőségeket, majd a múzeum körbejárása után az eddigi megvalósult jó gyakorlatokat osztották meg egymással és további új lehetőségekről gondolkodtak.

• A Marcali Múzeum a Tanárok Éjszakáját és az Óvónők Teréz Napi Találkozóját ötvözte. Ennek érdekében a Múzeumi Kossuth Vacsora keretében – új köntösbe öltöztetve egy régi, helyi hagyományt – vendégül látták a város óvónőit. A programon a résztvevők megismerkedhettek az óvodás korosztálynak szóló múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, valamint a múzeum gyűjteményével, végül terített asztal mellett az óvodapedagógusok is megoszthatták ötleteiket egy kötetlen beszélgetés keretén belül. A program hatására több óvodás csoportot sikerült bevonzani a múzeumi foglalkozásokra.

• A Gödöllői Városi Múzeumban rendezett program célja ugyancsak a múzeumi foglalkozások és kiállítások népszerűsítése volt az óvodapedagógusok körében. Az óvodásoknak kiküldött, és körükben népszerűsíteni kívánt Tündérkert múzeumpedagógiai kiadvány rövid bemutatásán és a könyv köré kidolgozott múzeumpedagógiai programsorozat ismertetésén kívül a múzeum egyéb, óvodásoknak szóló programjait is megismerhették a vendégek. Az óvónők az ezt követő kötetlen beszélgetésen elmondhatták gondolataikat, igényeiket az óvodával és a foglalkozásokkal kapcsolatban. A program sikerességéhez a hirdetések és az erős személyes kapcsolatfelvétel együttes jelenléte nagyban hozzájárult.

• Ugyancsak kifejezetten óvónőknek szóló programmal készült a Völgységi Múzeum is. Az Óvónők Teréz napi találkozóján egy múzeumi óvodai foglalkozás, a német kompetencia alapú módszertani fejlesztés megismertetése volt a cél. Képekkel illusztrált előadások, az új állandó kiállítás óvodai hasznosításának bemutatása, közös ötletelés, és végül egy sok humorral tarkított játék alkotta a programot.

• A Teréz naphoz kapcsolódott a Magyar Természettudományi Múzeum Mátra Múzeuma is, ahol a szakmai konzultáció mellett az intézmény legújabb foglalkozásába is betekintést nyerhettek az óvodapedagógusok, kipróbálhatták azt, utána pedig elmondhatták véleményüket, tapasztalataikat. A város óvodái évek óta szoros kapcsolatot ápolnak, ez a sokéves együttműködés a program sikerességét eredményezte.

• Az óvodapedagógusok kerültek a középpontba a szentendrei Ferenczy Múzeum által szervezett eseményen is. A program célja volt, hogy egy kötetlen beszélgetés és előadás során megismertessék a helyi és környékbeli óvodák pedagógusaival a Ferenczy Múzeum állandó kiállítását, és a hozzá kapcsolódó múzeumpedagógiai programokat, ezzel pedig segítséget nyújtsanak nekik a múzeumi látogatások élményszerű beépítéséhez. Ezután a kiállítótérben élesben is kipróbálhattak két foglalkozást a résztvevők. A kiállítótérben, majd az ezt követő beszélgetésen a pedagógusoknak lehetőségük volt kérdések feltenni a felhasznált módszerekkel kapcsolatban, véleményt mondhattak a foglalkozás felépítéséről, tartalmáról. A program szervezését megelőzte egy időpont-egyeztetés a helyi önkormányzati óvodák vezetőjével, aki minden pedagógushoz eljuttatta a felhívást és lehetővé tette, hogy el is jöjjenek. Ez kulcsfontosságú volt a program megvalósításában.

A bemutatott példákon túl még számos múzeum igyekezett megszólítani az óvodapedagógusokat: a Műcsarnok múzeumpedagógiai workshopot szervezett, a Matrica Múzeum Teréz napi találkozóval készült, a Paksi Képtár rendhagyó múzeumpedagógiai óra keretében mutatta be egy kiállítás értelmezési lehetőségeit, a Szolnoki Galéria pedig múzeumpedagógiai expóval csalogatta magához a szakma képviselőit.