Zöld múzeum – fenntarthatóság a közgyűjteményekben
A fenntarthatóság eszméje és a múzeumok között fennálló kapcsolattal, illetve az ilyen irányú jó gyakorlatokkal, fejlesztésekkel évek óta behatóan foglalkozó MOKK 2024 tavaszán közösen végezte a Zöld múzeumi kritériumrendszert megalapozó kutatást a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesülettel.
A fenti előzményekre alapozva 2024-ben első alkalommal indítja el a Zöld múzeum – fenntarthatóság a közgyűjteményekben című 30 órás blended és akkreditált továbbképzését.
Időpont, helyszín:
Jelentkezési határidő:
A képzés szervezője fenntartja a jogot, hogy túljelentkezés esetén a jelentkezési határidő előtt lezárja a jelentkezéseket.
Jelentkezési felület
A jelentkezéseket belső elbírálási folyamat során rangsoroljuk, melynek eredményéről minden jelentkezőt írásban kiértesítünk.
A képzés nyilvántartásba vételi száma: IV/2761/2024
Óraszám: 30 óra
Képzési forma: blended
Csoportlétszám: 20 fő
Kinek ajánljuk: Felső- vagy középfokú végzettséggel rendelkező muzeális intézményekben dolgozó szakemberek. Középfokú végzettség esetén elvárás a múzeumi szakmai gyakorlat.
A képzés célja:
- rálátást adni a múzeumi szakembereknek a zöld átállás területére, annak múzeumokra vonatkoztatható lehetőségeire
- ösztönözni a muzeális intézmények infrastrukturális, energetikai fejlesztését és a múzeumok szemléletformáló szerepében rejlő lehetőségek kiaknázást, ezzel is hozzájárulni az intézmények fenntartható és költséghatékony működtetéséhez, brandingjének emeléséhez és ismeretközvetítő tevékenysége bővítéséhez
- inputokat adni e folyamat megtervezéséhez és kivitelezéséhez
Képzési tematika:
- Zöld átállás és a múzeumok kapcsolódási pontjai: alapfogalmak, előzmények, SDG-k, kitekintés külföldi jó gyakorlatokra
- Zöld múzeum kutatás eredményei: A 2024. évi országos felmérés bemutatása, hazai jó gyakorlatok ismertetése
- Zöld múzeum kritériumrendszer: a kritériumrendszer részletes bemutatása, alapfogalmak, a kritériumrendszerre alapozva előzetes koncepció kialakítása
- Konzultáció a kritériumrendszerről: A résztvevők intézményeinek fenntarthatósági elemzése
- Fenntartható (Zöld) intézményi működés I.: Épületenergetika, energetikai korszerűsítés, fenntartható infrastruktúra, zöldítés
- Fenntartható (Zöld) intézményi működés II.: fenntartható kiállításrendezés és építés
- Fenntartható (Zöld) intézményi működés III.: Fenntartható gyűjteményezés és állományvédelem
- Fenntartható (Zöld) intézményi működés IV.: Humán erőforrás szemléletformálási, ösztönzési lehetőségei
- Fenntartható kommunikáció és rendezvényszervezés
- Fenntarthatósági kompetenciákon alapuló ismeretközvetítés: fenntarthatósági kompetenciák, szemléletformálás és edukáció kiállítások és programok segítségével
- Intézményi zöld átállás gazdaságtana: Miért éri meg az intézménynek? A beruházások megtérülése, a fenntartható működés előnyei szempontból. A zöld működési szempontok megjelenése pályázatokban és egyéb együttműködések során.
- Saját intézményben megvalósítható, zöld átállással kapcsolatos projektterv elkészítése és bemutatása: konzultáció, prezentáció otthoni összeállítása, majd bemutatása és oktatói értékelése
A képzés teljesítésének feltétele:
- e-learning tananyagok önálló feldolgozása, és önellenőrző feladatok min. 80%-os teljesítése
- részvétel a tantermi órák 90%-án
- vizsgaprezentáció készítése és bemutatása
A képzés ingyenesen valósul meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával.
A szállás a kontakt képzési napokon a résztvevők számára önköltségesen oldható meg.
További információ:
Osváth Györgyi, oktatásszervező
osvath.gyorgyi@skanzen.hu
Minőségbiztosítási eredmények
Időpont és helyszín: 2024.11.18 – 12.01. e-learning, és 12.02-12.05. személyes formában (Szentendre és online oktatás)
Múzeumi alapok |
Átlagszám |
1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? |
4,5 |
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? |
4,08 |
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? |
4,08 |
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? |
4,75 |
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? |
4,67 |
6. Hogyan ítéli meg a tananyagírók munkáját, szaktudását? |
4,67 |
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? |
4,58 |
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? 12. Hogyan ítéli meg az e-learning felület hasznosságát, tartalmát, megjelenését? - 1 leggyengébb - 5 legjobb |
4,25
4,67 |
13. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? |
4,75 |