belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Zöld múzeum – fenntarthatóság a közgyűjteményekben

 

A fenntarthatóság eszméje és a múzeumok között fennálló kapcsolattal, illetve az ilyen irányú jó gyakorlatokkal, fejlesztésekkel évek óta behatóan foglalkozó MOKK 2024 tavaszán közösen végezte a Zöld múzeumi kritériumrendszert megalapozó kutatást a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesülettel.

A fenti előzményekre alapozva 2024-ben első alkalommal indítja el a Zöld múzeum – fenntarthatóság a közgyűjteményekben című 30 órás blended és akkreditált továbbképzését.

Időpont, helyszín:     

Jelentkezési határidő: 

A képzés szervezője fenntartja a jogot, hogy túljelentkezés esetén a jelentkezési határidő előtt lezárja a jelentkezéseket.

Jelentkezési felület 

A jelentkezéseket belső elbírálási folyamat során rangsoroljuk, melynek eredményéről minden jelentkezőt írásban kiértesítünk. 

 

 A képzés nyilvántartásba vételi száma: IV/2761/2024

 Óraszám: 30 óra

 Képzési forma: blended

 Csoportlétszám: 20 fő

 Kinek ajánljuk:  Felső- vagy középfokú végzettséggel rendelkező muzeális intézményekben dolgozó szakemberek. Középfokú végzettség esetén elvárás a múzeumi szakmai gyakorlat.

A képzés célja: 

  • rálátást adni a múzeumi szakembereknek a zöld átállás területére, annak múzeumokra vonatkoztatható lehetőségeire
  • ösztönözni a muzeális intézmények infrastrukturális, energetikai fejlesztését és a múzeumok szemléletformáló szerepében rejlő lehetőségek kiaknázást, ezzel is hozzájárulni az intézmények fenntartható és költséghatékony működtetéséhez, brandingjének emeléséhez és ismeretközvetítő tevékenysége bővítéséhez
  • inputokat adni e folyamat megtervezéséhez és kivitelezéséhez

 

Képzési tematika:

  1. Zöld átállás és a múzeumok kapcsolódási pontjai: alapfogalmak, előzmények, SDG-k, kitekintés külföldi jó gyakorlatokra
  2. Zöld múzeum kutatás eredményei: A 2024. évi országos felmérés bemutatása, hazai jó gyakorlatok ismertetése
  3. Zöld múzeum kritériumrendszer: a kritériumrendszer részletes bemutatása, alapfogalmak, a kritériumrendszerre alapozva előzetes koncepció kialakítása
  4. Konzultáció a kritériumrendszerről: A résztvevők intézményeinek fenntarthatósági elemzése
  5. Fenntartható (Zöld) intézményi működés I.: Épületenergetika, energetikai korszerűsítés, fenntartható infrastruktúra, zöldítés
  6. Fenntartható (Zöld) intézményi működés II.: fenntartható kiállításrendezés és építés
  7. Fenntartható (Zöld) intézményi működés III.: Fenntartható gyűjteményezés és állományvédelem
  8. Fenntartható (Zöld) intézményi működés IV.: Humán erőforrás szemléletformálási, ösztönzési lehetőségei
  9. Fenntartható kommunikáció és rendezvényszervezés
  10. Fenntarthatósági kompetenciákon alapuló ismeretközvetítés: fenntarthatósági kompetenciák, szemléletformálás és edukáció kiállítások és programok segítségével
  11. Intézményi zöld átállás gazdaságtana: Miért éri meg az intézménynek? A beruházások megtérülése, a fenntartható működés előnyei szempontból. A zöld működési szempontok megjelenése pályázatokban és egyéb együttműködések során.
  12. Saját intézményben megvalósítható, zöld átállással kapcsolatos projektterv elkészítése és bemutatása: konzultáció, prezentáció otthoni összeállítása, majd bemutatása és oktatói értékelése

 

A képzés teljesítésének feltétele: 

  • e-learning tananyagok önálló feldolgozása, és önellenőrző feladatok min. 80%-os teljesítése
  • részvétel a tantermi órák 90%-án
  • vizsgaprezentáció készítése és bemutatása

A képzés ingyenesen valósul meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával.

A szállás a kontakt képzési napokon a résztvevők számára önköltségesen oldható meg.

További információ:

Osváth Györgyi, oktatásszervező

osvath.gyorgyi@skanzen.hu

 

 

 

Minőségbiztosítási eredmények

Időpont és helyszín: 2024.11.18 – 12.01. e-learning, és 12.02-12.05. személyes formában (Szentendre és online oktatás)

Múzeumi alapok

Átlagszám

1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak?

4,5

2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk?

4,08

3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése?

4,08

4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei?

4,75

5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja?

4,67

6. Hogyan ítéli meg a tananyagírók munkáját, szaktudását?

4,67

10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)?

4,58

11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek?

12. Hogyan ítéli meg az e-learning felület hasznosságát, tartalmát, megjelenését? - 1 leggyengébb - 5 legjobb

4,25

 

4,67

13. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége?

4,75