Cél- és feladatrendszer: A magyar kultúrához, a szülőföldünk értékeihez való kötődés kialakítása. A tanulók váljanak nyitottá a régi korok művészeti jelenségeinek, történetének befogadására. Ismerjék meg a történelem kutatóinak (régészek, antropológusok, restaurátorok, kiállításrendezők) munkáját, tevékenységét, módszereit. Az avar nép temetkezési szokásait, azon keresztül életmódjukat, szokásaikat, sajátosságaikat. Ismerjék meg a műtárgymásolat készítés egyik technikáját. Cél a közvetlen tapasztalatszerzés, az elemző-szintetizáló gondolkodás kialakítása. A szövegértés, lényegkiemelés, megfigyelőképesség és elemzőképesség fejlesztése. A tiszta, pontos, precíz munkára nevelés. Munkafegyelemre nevelés. Kreativitás-fejlesztés. A kéz finommotorikájának fejlesztése.
Helyszín: Kecskemét, Kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota Kiállítóhelye, Rákóczi út 1.
További infromáció: https://kkjm.hu/wp-content/uploads/2021/05/Cifra_Muzped_programfuz_3_Felso_A5_210106.pdf
Program időtartama: 45+45 perc
Kulcsszavak: #régészet #restaurátor #antropológus #avar #Kunbábonyi nagyúr #aranylelet #kreatív feladat #kézműves tevékenység
Célcsoport: általános iskolások
Múzeumi foglalkoztatási forma: Múzeumi óra, Műhelyfoglalkozás/műhelymunka
Tartalom: A történelem forrásai. Kik a régészek, a restaurátorok, az antropológusok és a kiállítás rendezők? A régi leletek felderítésének, feltárásának lehetőségei, módjai. (Terepbejárás, véletlenszerű előkerülések, légi régészet, detektoros felderítés). Mit ás ki a régész a föld alól? Az ásatási terület, objektumok. Az ásatás, feltárás fázisai, munkafolyamatai, eszközei. Dokumentáció fajtái, lehetőségei. Az állagmegóvás munkafolyamatai. A rekonstruálás módjai. A Nagyurak és vezérek című kiállítás megtekintése. Az avar nép eredete, temetkezési szokásai, életmódja, utóélete.
Régészeti feladatok: (kiscsoportos munkavégzés) Ásatási szimuláció, majd dokumentáció, keresgélős feladatlap az avar kiállításban.
Kreatív feladat: a 4 közül egy választandó
Ajánlott korosztály: 10-14 év
Ajánlott létszám: 25 fő
Fejlesztendő kompetenciák: hatékony és önálló tanulás; anyanyelvi kommunikáció; matematikai, gondolkodási kompetenciák; szociális és állampolgári kompetencia; személyes és társas kompetencia; vállalkozói kompetencia, esztétikai- művészeti tudatosság és kifejező készség; a kreativitás, a kreatív alkotás, önkifejezés és kulturális tudatosság kompetenciái.
Kapcsolódó tantárgyak: Történelem, magyar nyelv és irodalom, hon- és népismeret, vizuális kultúra, technika és tervezés.
Kreatív: Avar kori griffes övveret, gömbcsüngős fülbevaló másolatának vagy egyedi tervezésű övveret elkészítése fémdomborítással.
A Cifrapalota a belváros szívében, a Csányi János krt. és a Rákóczi út találkozásánál található. A vonat és buszállomástól (utóbbi a Noszlopy Gáspár park) a Katona József parkon keresztül, a Rákóczi úton végigsétálva érhetik el legkönnyebben látogatóink.
DIÁK BELÉPŐJEGY: 900 Ft/fő
(Kecskeméti csoportoknak ingyenes)
TÁRLATVEZETÉS: 2.000 Ft/csoport
(Kecskeméti csoportoknak ingyenes)
MÚZEUMPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁS, KÉZMŰVES FOGLALKOZÁS, MÚZEUMI ÓRA: 600 Ft/fő
Megrendelés:
Merinu Éva | cifrapalota.muzped@gmail.com | +36 20 257 5019 |
Nagyurak és vezérek – Híres avar leletek a Kiskunságból
„Cifrapalota, zöld az ablaka” – A Cifrapalota épületének játékos megismerése
Jeles napok - Szent Mihály napja
Jeles napok - Dömötör napi vásár
Jeles napok - Szent Márton napja
Jeles napok - Januári ünnepeink
Jeles napok - Farsangi népszokások
Jeles napok - Sándor, József és Benedek
Jeles napok - Szent György nap
Jeles napok - Május elseje, Fagyosszentek
A szecessziós Cifrapalota története alsó tagozatosoknak
Amiről az avar kincsek mesélnek - alsó tagozatosoknak
Festeni jó! Fedezzük fel a festészet világát! -alsó tagozatosoknak
Jeles napok - Szüret (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent Mihály napja (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent Márton napja (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Karácsony (alsó tagozatosoknak)
Januári jeles napok, hagyományok (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Farsangi népszokások (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Március 15. (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Sándor, József és Benedek (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Húsvét (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent György nap (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent György nap (Szent György napi vásárok) (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Május elseje, Fagyosszentek (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Pünkösd (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent Iván nap (alsó tagozatosoknak)
Interaktív tárlatvezetés alsó tagozatosoknak – Épület, Nagyurak és vezérek
Kecskemét a szecesszió városa (felső tagozatosoknak)
Márkus Géza az építész (felső tagozatosoknak)
Amiről a kövek mesélnek – avagy a régészek munkája (felső tagozatosoknak)
A Cifrapalota fantomja – csapatépítő játék felső tagozatosoknak
Interaktív tárlatvezetés felső tagozatosoknak – Épület, állandó kiállítások időszaki kiállítások
A szecesszió – a modern élet lendülete a XX. század elején (középiskolásoknak)
A lövészárok tudósítója – Mednyánszky és a Vadak (középiskolásoknak)
Alkotók és stílusok – A Kecskeméti Művésztelep (középiskolásoknak)
A naturális valóságábrázolástól az absztrahálásig – Tóth Menyhért munkássága (középiskolásoknak)
Ötvösművészet az avar korban (középiskolásoknak)
A Cifrapalota fantomja – csapatépítő játék középiskolásoknak
Interaktív tárlatvezetés középiskolásoknak– Épület, állandó kiállítások időszaki kiállítások
Jeles napok - ÚJÉV, VÍZKERESZT,HÁROMKIRÁLYOK NAPJA ÉS DISZNÓTOR
SZÓRAKOZTATVA TANULNI – MÚZEUMPEDAGÓGIA A GYAKORLATBAN
Képzőművészeti állandó kiállítás