Cél- és feladatrendszer: A készség- és személyiségfejlesztő alkalmak adjanak teret a tananyaghoz kapcsolódó kompetenciák elsajátítására, fejlesztésére. A megfigyelés segítségével műelemző módszerek alkalmazása. A vizuális kifejezés eszközeinek felhasználása az alkotómunka és a vizuális elemzés során. Vizuális közlés szöveggel és képpel. Összetett vizuális kommunikációt szolgáló megjelenés tervezése. Didaktikai feladatok: A művészeti gondolkodás és a vizuális készségek fejlesztése a felfedezéses tanulás és a kooperatív feladatmegoldás segítségével.
Helyszín: Kecskemét, Kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota Kiállítóhelye, Rákóczi út 1.
További infromáció: https://kkjm.hu/wp-content/uploads/2021/05/Cifra_Muzped_programfuz_4_Kozepsuli_A5_210106.pdf
Program időtartama: 45+45 perc
Kulcsszavak: #avar #Kunbábonyi nagyúr #aranylelet #story board
Célcsoport: középiskolások
Múzeumi foglalkoztatási forma: Múzeumi óra, Kreatív alkotó tevékenység.
Tartalom: A régészeti leletek előkerülésének módja. Az avar népcsoport és Bizánc kapcsolata. Az avarok letelepedése a Kárpát-medencében. Az avar nagyurak temetkezési szertartása. Hiedelemvilága, életmódja a sírokból előkerült tárgyak tükrében. Az avarság három korszakának érdekességei. A három korszak különféle díszítőmódszerei, ötvös termékei. Az avarság elszegényedésének okai. A kora avar kori ötvösmunkák összehasonlítása, a középső korszak griffes indás mintáival, valamint a késői kor áttörtebb, silányabb minőségű, aranyozott bronz példányaival.
Kreatív feladat: A diákok a korabeli újsághírek, beszámolók alapján képregényt, vagy életképet rajzolnak. A tudásanyag ismertetését figyelve, a háttér információkat elolvasva jutnak a rajz készítéséhez szükséges ismeretekhez. A feladatot négy csoportra bontva végzik, a négy csapat négy feldolgozandó témából választhat: A kunbábonyi aranykincs előkerülése, A kunbábonyi nagyúr temetési szertartása, Sírrablás az avar korban, Az avarok győzelme Bizánc felett. A diákok a témák feldolgozása után, egymásnak elmesélve a történeteket jutnak a teljes ismeretanyag birtokába.
Ajánlott korosztály:14-18 év
Ajánlott létszám: 20 fő
Időtartam: 45+45 perc
Fejlesztendő kompetenciák: hatékony és önálló tanulás; anyanyelvi kommunikáció; matematikai, gondolkodási kompetenciák; szociális és állampolgári kompetencia; személyes és társas kompetencia; vállalkozói kompetencia, esztétikai- művészeti tudatosság és kifejező készség; a kreativitás, a kreatív alkotás, önkifejezés és kulturális tudatosság kompetenciái.
Kapcsolódó tantárgyak: Vizuális kultúra, művészettörténet, történelem.
Kreatív: Képregény rajzolás, story-board készítése
A Cifrapalota a belváros szívében, a Csányi János krt. és a Rákóczi út találkozásánál található. A vonat és buszállomástól (utóbbi a Noszlopy Gáspár park) a Katona József parkon keresztül, a Rákóczi úton végigsétálva érhetik el legkönnyebben látogatóink.
DIÁK BELÉPŐJEGY: 900 Ft/fő
(Kecskeméti csoportoknak ingyenes)
TÁRLATVEZETÉS: 2.000 Ft/csoport
(Kecskeméti csoportoknak ingyenes)
MÚZEUMPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁS, KÉZMŰVES FOGLALKOZÁS, MÚZEUMI ÓRA: 600 Ft/fő
ÓVODÁSOKNAK, SNI-S TANULÓKNAK, FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐKNEK: 500 Ft/fő
Megrendelés:
Merinu Éva | cifrapalota.muzped@gmail.com | +36 20 257 5019 |
Nagyurak és vezérek – Híres avar leletek a Kiskunságból
„Cifrapalota, zöld az ablaka” – A Cifrapalota épületének játékos megismerése
Jeles napok - Szent Mihály napja
Jeles napok - Dömötör napi vásár
Jeles napok - Szent Márton napja
Jeles napok - Januári ünnepeink
Jeles napok - Farsangi népszokások
Jeles napok - Sándor, József és Benedek
Jeles napok - Szent György nap
Jeles napok - Május elseje, Fagyosszentek
A szecessziós Cifrapalota története alsó tagozatosoknak
Amiről az avar kincsek mesélnek - alsó tagozatosoknak
Festeni jó! Fedezzük fel a festészet világát! -alsó tagozatosoknak
Jeles napok - Szüret (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent Mihály napja (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent Márton napja (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Karácsony (alsó tagozatosoknak)
Januári jeles napok, hagyományok (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Farsangi népszokások (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Március 15. (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Sándor, József és Benedek (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Húsvét (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent György nap (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent György nap (Szent György napi vásárok) (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Május elseje, Fagyosszentek (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Pünkösd (alsó tagozatosoknak)
Jeles napok - Szent Iván nap (alsó tagozatosoknak)
Interaktív tárlatvezetés alsó tagozatosoknak – Épület, Nagyurak és vezérek
Kecskemét a szecesszió városa (felső tagozatosoknak)
Márkus Géza az építész (felső tagozatosoknak)
Régészeti kincsek nyomában (felső tagozatosoknak)
Amiről a kövek mesélnek – avagy a régészek munkája (felső tagozatosoknak)
A Cifrapalota fantomja – csapatépítő játék felső tagozatosoknak
Interaktív tárlatvezetés felső tagozatosoknak – Épület, állandó kiállítások időszaki kiállítások
A szecesszió – a modern élet lendülete a XX. század elején (középiskolásoknak)
A lövészárok tudósítója – Mednyánszky és a Vadak (középiskolásoknak)
Alkotók és stílusok – A Kecskeméti Művésztelep (középiskolásoknak)
A naturális valóságábrázolástól az absztrahálásig – Tóth Menyhért munkássága (középiskolásoknak)
A Cifrapalota fantomja – csapatépítő játék középiskolásoknak
Interaktív tárlatvezetés középiskolásoknak– Épület, állandó kiállítások időszaki kiállítások
Jeles napok - ÚJÉV, VÍZKERESZT,HÁROMKIRÁLYOK NAPJA ÉS DISZNÓTOR
SZÓRAKOZTATVA TANULNI – MÚZEUMPEDAGÓGIA A GYAKORLATBAN
Képzőművészeti állandó kiállítás