belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Komplex múzeumi ismeretközvetítés: pedagógia, élmény, élethosszig tartó tanulás

 

Korszerű múzeumi tudásátadás az élethosszig tartó tanulás érdekében (KMT60B) Időpont, helyszín: 
         

Jelentkezési határidő:
A képzés szervezője fenntartja a jogot, hogy túljelentkezés esetén a jelentkezési határidő előtt lezárja a jelentkezéseket.

 

A képzés 2024-ben ingyenes a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásának köszönhetően.

A képzés időtartama: 60 óra

A képzés formája: blended képzés

A képzés célja:

A képzés a muzeális intézményekbe érkező diák- és felnőtt csoportokkal foglalkozó szakemberek számára pedagógiai és andragógiai módszertani alapokat, valamint hasznos gyakorlati ismereteket nyújt a színvonalas ismeretközvetítő foglalkozások megvalósításához. A képzés bemutatja a középiskolás és a 65+ korosztály múzeumi programjainak sajátosságait, a dráma- és művészetpedagógia eszköztárának, valamint az élő történelmi programoknak a múzeumi felhasználását. Kitér a speciális célcsoportokkal (megértési nehézséggel élők, demenciában érintett látogatók) megvalósuló foglalkozásokra, valamint az online platformok és a digitalizált műtárgyak nyújtotta múzeumpedagógiai lehetőségekre is. A képzés elméleti része korszerű múzeumtörténeti, pedagógiai és kommunikációs ismereteket tartalmaz, támogatva a múzeumi munkatársakkal és a köznevelési intézményekkel megvalósuló sikeres együttműködést.

A képzés előzménye:

A képzés előzménye a 2019-ben kidolgozott, 60 órás jelenléti oktatással megvalósuló Korszerű múzeumi tudásátadás az élethosszig tartó tanulás érdekében (KMT60B) című képzés.

A képzés elsődleges célcsoportjai:

A muzeális intézményekbe érkező diák- és felnőtt csoportokkal foglalkozó szakemberek, múzeumpedagógusok, múzeumandragógusok, múzeumi ismeretközvetítéssel foglalkozó kollégák, kulturális menedzserek. Kisebb muzeális intézményekből érkező múzeumi szakemberek, akik egyszerre több feladatot is ellátnak, pl. tárlatvezetések és foglalkozások megtartása, rendezvényszervezés.

A képzés témakörei:

  • A hazai múzeumpedagógia története, rövid kitekintéssel a muzeológiai szemléletváltásra és az új muzeológia megjelenésére, Európai Uniós pályázatok
  • Pedagógiai alapok I-II.: pedagógiai és andragógiai alapfogalmak, módszerek, új trendek a múzeumpedagógiában, tanuláselméletek
  • Élethosszig tartó tanulás a múzeumban, a múzeum - gerontagógia (65+ pedagógia) módszerei
  • A hazai köznevelési rendszer felépítése, NAT, kerettantervek, kulcskompetenciák, vonatkozó jogszabályok
  • A muzeális és a köznevelési intézmények közötti kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás, együttműködés a múzeum további szakembereivel
  • A múzeumi ismeretközvetítés kommunikációja, célcsoportok meghatározása és célzott elérése, eredménykommunikáció
  • A múzeumpedagógia monitoringja: pedagógiai igényfelmérés, hatásvizsgálat, elégedettség mérés a köznevelési célcsoportok körében
  • Kihelyezett múzeumpedagógiai foglalkozások megvalósítása, bőröndmúzeumi programok
  • Múzeumpedagógiai gyakorlat: foglalkozások megtervezése, felépítése és kivitelezése a célcsoportok igényeihez igazodóan
  •  Középiskolások a múzeumban, múzeumi IKSZ, ifjúsági önkéntesség
  •  Művészetpedagógiai módszerek alkalmazása a múzeumban
  •  Drámapedagógiai módszerek alkalmazása a múzeumban
  •  Élő történelem mint a múzeumi ismeretközvetítés egyedi formája
  •  Digitális múzeumpedagógia: virtuális foglalkozások megvalósítása, a digitalizált gyűjtemény felhasználása a múzeumpedagógiai foglalkozások során, a MI alkalmazási lehetőségei
  • Speciális célcsoportok a múzeumban I.: Megértési nehézséggel élők (értelmi akadályozottak, autizmus spektrumzavarban érintett személyek)
  • Speciális célcsoportok a múzeumban II.: Demenciában érintett látogatók, egy jó gyakorlat (demens program) bemutatása
  • Vizsgafeladat: saját múzeumban megvalósítható ismeretközvetítési projektterv készítése – a prezentáció bemutatása és szakmai értékelése

 

További információ:

Pinczésné Horváth Nóra oktatásszervező

horvath.nora@skanzen.hu

 

Minőségbiztosítási eredmények

Időpont: 
2024.09.30-10.13 (e-learning) és
2024.10.14-10.17. (tantermi, Szentendre) 10.18. és 10.21. (online oktatás)

1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? 4,83
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? 4
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? 4,75
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? 4,92
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? 4,83
6. Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? 5
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? 4,92
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? 5
12. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? 4,83

Kapcsolódó cikkek
Így készült: Komplex múzeumi ismeretközvetítés képzés módszertani munkatársunk és oktatásszervezőnk szemével