Komplex múzeumi ismeretközvetítés: pedagógia, élmény, élethosszig tartó tanulás
Időpont, helyszín:
Jelentkezési határidő:
A képzés szervezője fenntartja a jogot, hogy túljelentkezés esetén a jelentkezési határidő előtt lezárja a jelentkezéseket.
A képzés 2024-ben ingyenes a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásának köszönhetően.
A képzés időtartama: 60 óra
A képzés formája: blended képzés
A képzés célja:
A képzés a muzeális intézményekbe érkező diák- és felnőtt csoportokkal foglalkozó szakemberek számára pedagógiai és andragógiai módszertani alapokat, valamint hasznos gyakorlati ismereteket nyújt a színvonalas ismeretközvetítő foglalkozások megvalósításához. A képzés bemutatja a középiskolás és a 65+ korosztály múzeumi programjainak sajátosságait, a dráma- és művészetpedagógia eszköztárának, valamint az élő történelmi programoknak a múzeumi felhasználását. Kitér a speciális célcsoportokkal (megértési nehézséggel élők, demenciában érintett látogatók) megvalósuló foglalkozásokra, valamint az online platformok és a digitalizált műtárgyak nyújtotta múzeumpedagógiai lehetőségekre is. A képzés elméleti része korszerű múzeumtörténeti, pedagógiai és kommunikációs ismereteket tartalmaz, támogatva a múzeumi munkatársakkal és a köznevelési intézményekkel megvalósuló sikeres együttműködést.
A képzés előzménye:
A képzés előzménye a 2019-ben kidolgozott, 60 órás jelenléti oktatással megvalósuló Korszerű múzeumi tudásátadás az élethosszig tartó tanulás érdekében (KMT60B) című képzés.
A képzés elsődleges célcsoportjai:
A muzeális intézményekbe érkező diák- és felnőtt csoportokkal foglalkozó szakemberek, múzeumpedagógusok, múzeumandragógusok, múzeumi ismeretközvetítéssel foglalkozó kollégák, kulturális menedzserek. Kisebb muzeális intézményekből érkező múzeumi szakemberek, akik egyszerre több feladatot is ellátnak, pl. tárlatvezetések és foglalkozások megtartása, rendezvényszervezés.
A képzés témakörei:
- A hazai múzeumpedagógia története, rövid kitekintéssel a muzeológiai szemléletváltásra és az új muzeológia megjelenésére, Európai Uniós pályázatok
- Pedagógiai alapok I-II.: pedagógiai és andragógiai alapfogalmak, módszerek, új trendek a múzeumpedagógiában, tanuláselméletek
- Élethosszig tartó tanulás a múzeumban, a múzeum - gerontagógia (65+ pedagógia) módszerei
- A hazai köznevelési rendszer felépítése, NAT, kerettantervek, kulcskompetenciák, vonatkozó jogszabályok
- A muzeális és a köznevelési intézmények közötti kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás, együttműködés a múzeum további szakembereivel
- A múzeumi ismeretközvetítés kommunikációja, célcsoportok meghatározása és célzott elérése, eredménykommunikáció
- A múzeumpedagógia monitoringja: pedagógiai igényfelmérés, hatásvizsgálat, elégedettség mérés a köznevelési célcsoportok körében
- Kihelyezett múzeumpedagógiai foglalkozások megvalósítása, bőröndmúzeumi programok
- Múzeumpedagógiai gyakorlat: foglalkozások megtervezése, felépítése és kivitelezése a célcsoportok igényeihez igazodóan
- Középiskolások a múzeumban, múzeumi IKSZ, ifjúsági önkéntesség
- Művészetpedagógiai módszerek alkalmazása a múzeumban
- Drámapedagógiai módszerek alkalmazása a múzeumban
- Élő történelem mint a múzeumi ismeretközvetítés egyedi formája
- Digitális múzeumpedagógia: virtuális foglalkozások megvalósítása, a digitalizált gyűjtemény felhasználása a múzeumpedagógiai foglalkozások során, a MI alkalmazási lehetőségei
- Speciális célcsoportok a múzeumban I.: Megértési nehézséggel élők (értelmi akadályozottak, autizmus spektrumzavarban érintett személyek)
- Speciális célcsoportok a múzeumban II.: Demenciában érintett látogatók, egy jó gyakorlat (demens program) bemutatása
- Vizsgafeladat: saját múzeumban megvalósítható ismeretközvetítési projektterv készítése – a prezentáció bemutatása és szakmai értékelése
További információ:
Pinczésné Horváth Nóra oktatásszervező
horvath.nora@skanzen.hu
Minőségbiztosítási eredmények
Időpont:
2024.09.30-10.13 (e-learning) és
2024.10.14-10.17. (tantermi, Szentendre) 10.18. és 10.21. (online oktatás)
1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? | 4,83 |
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? | 4 |
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? | 4,75 |
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? | 4,92 |
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? | 4,83 |
6. Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? | 5 |
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? | 4,92 |
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? | 5 |
12. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? | 4,83 |
Kapcsolódó cikkek | |||
Így készült: Komplex múzeumi ismeretközvetítés képzés módszertani munkatársunk és oktatásszervezőnk szemével |