A konyha szuper, az alapanyag kiváló… Egy pedagógus-továbbképzés múzeumi tapasztalatai
A múzeumi oktatási lehetőségek iránt érdeklődő pedagógusok a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ szervezésének és a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című kiemelt projekt támogatásának köszönhetően akkreditált továbbképzésen vehettek részt az elmúlt hetekben a Janus Pannonius Múzeumban.
A múzeumhasználati témakörben szervezett "blended" (azaz tantermi és e-learning kombinációjával megvalósuló) képzés tantermi programjait a JPM múzeumpedagógusai bonyolították le két februári szombaton. A képzés első alkalmával az előadások keretében a múzeumpedagógusok bemutatták saját múzeumi óratervezési módszereiket, a korosztályi specifikáció és tantárgyközi módszerek érvényesülési lehetőségeit, valamint a foglalkozásokra való felkészülés menetét. Emellett a Csontváry Múzeumban a pedagógusok - a diákok bőrébe bújva - maguk is részesei lehettek egy kooperatív múzeumi foglalkozásnak, mely a festő életét és munkásságát játékos formában ismertette meg velük.
A második képzési napon a kurzus résztvevőiből négy csoport alakult, melyek négy különböző kiállítást ismerhettek meg. A kiállítás-látogatást követően iskola és múzeum pedagógiai módszertanában egyaránt járatos mesterpedagógus koordinációjával a csoportok a megtekintett kiállításokhoz a múzeumpedagógus-mentorok segítségével foglalkozás-terveket állítottak össze, menet közben folyamatosan gazdagítva egymás alkotómunkáját más csoportok tagjainak kreatív ötleteivel is.
A képzés végén a csoportok megosztották egymással tevékenységük végeredményét, és reflektáltak egymás munkájára. A képzést lezáró, játékos formában gasztronómiai hasonlatokkal véleményező kérdőív tanúsága szerint: "Jó volt a menü, mindent finomnak találtam", illetve: "tápláló" volt a közösségi élmény a munka során", "sok gyakorlatias, kreatív ötletet kaptam", vagy egy frappáns véleményező szerint: "a konyha szuper, az alapanyag kiváló, a fűszerek és hozzávalók szintén. Hát még a szakácsok!" A múzeumpedagógusok hasonlóan jó tapasztalatokat szereztek a képzés résztvevőinek elkötelezettségéről, lelkesedéséről.
A változtatási szándékok kérdésénél szinte minden résztvevő az időhiány problémáját jelezte, mely miatt a szellemi táplálék kissé töményen került "tálalásra": folyamatos aktív koncentrációt igényelve, mely hétköznapi terhek mellett nem kis erőfeszítést igényel. A tapasztalatok alapján azonban a pedagógusok akár több hónapon keresztül is szívesen elmerülnének a múzeumhasználat rejtelmeibe, talán kevésbé intenzív, de hasonlóan gyakorlatias képzések keretében. A szervezők számára pozitív visszajelzés az is, hogy többen is kifejezték igényüket a tanulási folyamat fenntartására, emellett céljukként fogalmazták meg a múzeummal való rendszeres kapcsolattartást, valamint osztályaik részvételét a múzeumpedagógusok foglalkozásain.
Szerző:
Varga Ágnes
Baranya megyei múzeumi koordinátor
Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ
Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek
EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001
|