belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Szolgáltató szemlélet, múzeumpedagógia és cirkusz

 

A muzeális és közoktatási intézmények között a széles körű és tartalmas együttműködések kibontakoztatása a cél.

A korszerű múzeumi szemlélet részeként a szolgáltató múzeumi szemlélet széles körű elterjesztése céljából is rendszeresen szerveznek muzeális és oktatási intézmények munkatársainak szóló szakmai rendezvényeket és találkozókat a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (SZNM MOKK) által működtetett országos múzeumi koordinátori hálózat tagjai a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” projekt keretében. Szakmai párbeszédet generáló rendezvényekkel, szaktanácsadással koordinátoraink hatékonyan tudják támogatják a múzeumi fejlesztések megvalósulását,  illetve a muzeális és közoktatási intézmények között a széles körű és tartalmas együttműködések kibontakoztatását.

Ezzel a céllal szervezett a pedagógusok részére találkozót rendhagyó helyszínen, a Fővárosi Nagycirkuszban október 17-én Joó Emese budapesti múzeumi koordinátor, egyben a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ múzeumpedagógusa „Cirkuszpedagógiai szolgáltatásfejlesztés a Fővárosi Nagycirkuszban” címmel.

A helyszínen tartott interaktív kiállítási séta során Joó Emese kitért rá, hogy a Fővárosi Nagycirkuszban már a korábbiakban is kiemelt szerepet kapott az aktuális cirkuszi előadásoknak és a cirkuszi előadóművészet egészének köznevelési hasznosítása. A szórakozáson túl már évek óta az ismeretszerzést és a készségfejlesztést is támogatni igyekeznek az iskolás korosztály körében. Éppen ezért tartanak Európában egyedülálló módon 2016 óta a manézsban „Rendhagyó órákat”, melyek a tananyagok élményalapú elsajátításához nyújtanak segítséget, illetve „Tanulj cirkuszt!” címmel iskolákba kilátogató, tanórai keretek között ingyenesen igénybe vehető készségfejlesztő programokat is szerveznek.

A szolgáltatásfejlesztés és a szolgáltató múzeum témáját érintve Joó Emese arról is beszámolt, hogy a cirkuszpedagógia legújabb szolgáltatása a múzeumpedagógia. Az idén fennállásának 130. évfordulóját ünneplő intézményben ezévtől látható ugyanis a „Nincs mááásik! 130 éves a Fővárosi Nagycirkusz” című cirkusztörténeti kiállítás.

A tárlathoz kapcsolódó pedagógiai kínálat folyamatosan bővül, hiszen a foglalkozások mellett önállóan feldolgozható gyermektablók és játéklapok készítésén dolgoznak. A kiállítás gyermek és ifjúsági anyagában, az 5-től 18 éveseknek szóló interaktív tablókon nyitott kérdésekkel és a különböző korosztályok életkori sajátosságaira szabott cirkuszi és iskolai tananyag tartalmakkal találkozhatunk. A cél a cirkuszi miliőben látottak továbbgondolására ösztönözni a gyerekeket, fejleszteni az önkifejezésüket, a kritikai gondolkodásukat és a csoportmunka révén a szociális készségeiket.

A diákokat és a pedagógusokat a felsorolt irányokban fejlesztő, érzékenyítő múzeumpedagógiai foglalkozások egyes elemeinek kipróbálásával ötvözött informatív sétát követően a rendhagyó pedagógustalálkozó résztvevői pedagógus díszbemutató keretében tekinthették meg a Fővárosi Nagycirkusz „Hófödte álom − ősi cirkuszi mese” című új, téli előadását, melyet Észak-Szibériából érkezett Jakutföld Gyémánt Cirkusza artistaművészei adtak elő. Az október 12. óta látható cirkuszi előadáshoz egyedülálló módon néprajzkutatók által létrehozott időszaki kiállítás is kapcsolódik.

A jurtára hasonlító építményben látható „Hófödte álom − Néprajzkutatók képei Jakutiából” című fotókiállítás Mészáros Csaba és Jurij Slepcov fényképein keresztül a jakutok kultúráját mutatja be, segít megérteni e távoli népcsoport másságát, és értelmezni a mesés kerettörténetbe ágyazott cirkuszi előadásban felbukkanó szimbólumokat is. Az intézmény szolgáltatás-fejlesztési koncepciójának része, hogy a jakut tudományos ismeretterjesztő kiállítás nyitott, ingyenesen megtekinthető mind a cirkuszlátogatók, mind az érdeklődők számára. A múzeumpedagógiai foglalkozások ugyancsak ingyenes szolgáltatások, amelyeket minden előadást látogató iskolai csoport igénybe vehet, előzetes egyeztetést követően.

A cirkuszi előadás után Kardos Kata, a cirkuszpedagógiai program koordinátora, és Sándor András munkatárs mutatta be átfogóan a Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai portfólióját, kitérve rá, hogy a Lázár Ervin Program keretében az ország összes hatodik osztályos tanulója (közel 70 ezer diák) részese lehet egy cirkuszi előadásnak és az ahhoz kapcsolódó cirkuszpedagógiai foglalkozásnak.

A bevont csoportok (stakeholderek), kiemelten a látogatók igényeit középpontba helyező szolgáltató múzeumi szemlélet elterjesztését támogatja a MOKK a „Szolgáltató múzeum” című kiadvány kidolgozásával is. Az idei évben a Múzeumi iránytű könyvsorozat 19. számaként nyomtatásban megjelent „Szolgáltató múzeum” az alábbi linken tölthető le digitális formában:

http://mokk.skanzen.hu/20190903muzeumi-iranytu-19.html

A múzeumi koordinátori hálózat további rendezvényeiért kérjük, látogasson el a projekt honlapjára: http://amimuzeumunk.hu/esemenyek/list/

A koordinátori rendezvényre illetve a „Szolgáltató múzeum” című kiadvány megjelentetésére a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú európai uniós projekt keretében került sor.  A projekt kétmilliárd forint európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ konzorciumi vezetésével és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár partneri együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.

Szerző, fotók: Kajári Gabi, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ