belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A gép forog – az alkotó nem pihen

A gép forog – az alkotó nem pihen

Napjaink egyik karakteresen megjelenő problémája az élettelen természettudományi tantárgyak kedvezőtlen tanulói megítélése. Ennek megoldásaként már elindult egy folyamat az oktatási, tanulási és metodikai módszerek átgondolása, átértékelése terén. A természettudományi tantárgyak megkedveltetésének egyik lehetséges módszere a tanulói aktivitás növelése, új motivációs eljárások bevezetése. Ez egyben kihívást jelent pedagógusok, diákok, iskolák számára egyaránt. Előtérbe kívánkoznak a tananyag megértését központba állító, élményszerű és a kísérleti, demonstrációs eszközöket alkalmazó tevékenységközpontú tanórák, foglalkozások. A diákok érdeklődésének felkeltése érdekében, egyre hangsúlyosabb szerepet kaphat az iskolán kívüli oktatás, melyben felértékelődhetnek a műszaki múzeumok.


A múzeumi oktatás egyik nagy előnye az iskolai oktatással szemben, egyrészről magában a környezetben, a műtárgyi felhozatalban, múzeumpedagógiai eszközök meglétében, s nem utolsó sorban a felkészült szakemberek tudásában rejlik.
Hazai múzeumi kezdeményezésként kiemelkedőek az Elektrotechnikai Múzeum tevékenységközpontú, a fizikát és az elektrotechnikát népszerűsítő foglalkozásai, programjai. Villamosságtani kísérletekkel egybekötött, a tudomány- és technikatörténetet ismertető, a természettudományokat népszerűsítő, oktató és egyben szórakoztató múzeumpedagógiai programjainak célja kettős: egyrészt a fizika megszerettetése, a műszaki ismeretek bővítése, a kreatív gondolkodás fejlesztése, másrészt olyan általános iskolák és gimnáziumok fizikaoktatásának segítése, amelyek kísérleti eszközökben hiányt szenvednek.


A bemutatott kezdeményezések bizonyítják, hogy a műszaki múzeumoknak rendkívül nagy felelőssége és lehetősége van arra vonatkozóan, hogy a természettudományok oktatásában keletkező hiányok pótlására új alternatívákkal lépjen az iskoláskorú diákok és pedagógusaik elé.
Az előadás címe szójátéknak tűnhet, pedig csak gondolatébresztőnek lett szánva, rávilágítva ezzel arra a lényeges momentumra, hogy egy múzeum hiteles helynek számít, hisz feladatához híven igyekszik múltunk emlékeit megőrizni és átadni az arra kíváncsiaknak. Az pedig vitathatatlan tény, hogy a műszaki múzeumok át tudják hidalni azt a szakadékot, ami a múlt értékeinek fikciója és napjaink valóságos technikai civilizációja közt húzódik, ezzel is előre vetítve a befektetett munka sikerét.

Antal Ildikó prezentációja itt érhető el

Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

27

SZERDA

eseménynaptár


  SZEP 28
  csütörtök
 
KULTÚRPALETTA Múzeumi Börze Sopronban
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 02
  hétfő
 
ÚJ MÚZEUMI IRÁNYOK 7.0 Veszprémben
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben