belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A kiadvány a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt A mi múzeumunk című múzeumi komponensének keretben jelent meg.

Adaptálható múzeumi mintaprojektek megismerése céljából tekintse meg a mintaprojekteket kidolgozó mintaprojektgazdákkal illetve a mintarprojekt megvalósításban közreműködőkkel készített videóinterjút is! 

A mintaprojekt megvalósításában közreműködő Kassai Hajnal főosztályvezetővel készült interjúrészlet 2:35 - 3:27  között látható.

További információ a mintaprojektről itt olvasható.

Staféta füzetek 16. Kortársítás. Kortárs múzeumpedagógia – A Ferenczy Múzeumi Centrum mintaprojektje

KORTÁRS KÉPZŐMŰVÉSZETI INTERPRETÁCIÓT SEGÍTŐ ÉS NÉPSZERŰSÍTŐ MINTAPROJEKT

A Ferenczy Múzeumi Centrum mintaprojektje azt a célt tűzte ki, hogy a kortárs művészet tanítása mindenki számára elérhető legyen. A mintaprojektben alkalmazott módszer újdonsága abban áll, hogy nem művészettörténeti vagy ikonográfiai elemzéssel közelít a kortárs művekhez, hanem tágabb kontextusban, a képelmélet, a vizuális kultúra nézőpontjából. A mintaprojekt lezárásaként a gyűjtemény anyagára épülő, nagy sikerrel bemutatott Kortársítás című interaktív kiállítás egyedülálló ritkaságként jelent meg a hazai múzeumi palettán, hiszen hasonló, didaktikai célú, kortárs művészethez kapcsolódó tárlatra országosan sem volt eddig példa. A mintaprojekt részeként létrejött egy folyamatos fejlesztés alatt álló mikrosite, melyen az aktuális kiállításokhoz segédletek is hamarosan megjelennek a pedagógusok számára.

Szerző: György Gabriella

Szakmai lektor: Káldy Mária

Szerkesztő: Boros Tünde

A Staféta füzetek 16. számaként megjelent online kiadvány itt tölthető le.

Staféta füzetek 16. Kortársítás. Kortárs múzeumpedagógia – A Ferenczy Múzeumi Centrum mintaprojektje

 

Kinek ajánljuk?

Kortárs képzőművészeti gyűjteménnyel, vizuális nevelésben jártas múzeumpedagógussal rendelkező múzeumok számára, akik fejlesztik gyűjteményük digitalizálását, pedagógiai célra történő hasznosítását.

Célcsoport

Általános iskola alsó – és felső tagozatos tanulók Középiskolások Speciális nevelést igénylő diákok Művészeti iskolák tanulói

Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?

Kortárs képzőművészet értelmezésének elősegítése. Kortárs műalkotások széles kontextusban történő feldolgozása. Múzeumok digitális fejlesztése. Digitális múzeumi gyűjtemények népszerűsítése. Pedagógusok bevonása a múzeumpedagógiai programok megismerésébe. Kreatív gondolkodás, önismeret, kommunikáció fejlesztése. Asszociációs képesség és önreflexiófejlesztés. Karakterábrázolási képesség fejlesztés.

Erőforrásigény

Humánerőforrás: kortárs képzőművészettel foglalkozó múzeumpedagógusok. A múzeum számára a közoktatási „kontrollt” jelentő pedagógusok. A programban résztvevő iskolák pedagógusai. Pedagógia szakos egyetemi hallgatók, akik a tanítási gyakorlat részeként segítették a foglalkozásokat, a mikrosite kialakítását. Grafikus. Kortárs gyűjtemény. Prezentációs eszközök. Rajzeszközök. Számítógép.

A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei

A vizuális nevelés módszerei. Művészetalapú módszerek. Kognitív képességek mentális és kreatív képességekkel együtt történő fejlesztése. Élménypedagógia. Szociális kompetencia fejlesztése. Interaktív tárlatvezetés. Csoportos kreativitásfejlesztő módszerek: játszás, játék.

 

Projektkadatok

Megvalósító intézmény • Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre

Együttműködő köznevelési intézmények • Barcsay Jenő Általános Iskola, Szentendre • Cházár Endre Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium Bárczi Gusztáv Tagintézménye, Szentendre • Szőnyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Zebegény

Együttműködő felsőoktatási intézmény • Nyíregyházi Egyetem, Vizuális Kultúra Intézet, Nyíregyháza

Mentorált intézmény • Szőnyi István Emlékmúzeum, Zebegény

Megvalósítás ideje • 2007.10.01. - 2018.01.31

Módszertani témakörök 1. A modern múzeumi interpretáció módszertana 2. Digitalizált gyűjtemények oktatási hasznosítása