belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Ráhel, János, Jákob és a színésznő

Ráhel, János, Jákob és a színésznő

Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázat címe: Ráhel, János, Jákob és a színésznő

Pályázó: Szabadtéri Néprajzi Múzeum

A pályázat rövid ismertetése:

A zsidó - magyar együttélés problémáinak megismerése családtörténeti modelleken keresztül az 1910-es, majd a holokauszt alatt az 1940-es években.

I. rész: Múzeumpedagógiai projekt a Skanzenben

Mit szól a család, ha a katolikus iparos fia bejelenti, hogy a szomszéd zsidó szatócs lányát akarja feleségül venni, ráadásul az apa a Szent Kereszt Társulat tagja kíván lenni? És mi történik, ha a rabbinak szánt fiú a tanulás helyett inkább a vándorszínészetet választja, amennyiben a színtársulat felveszi?

A projekt során egy-egy család, vagy személy élettörténetét rekonstruáljuk eredeti dokumentumok, helyszínek, szituációk segítségével a diákok kreativitására, empátiájára alapozva.

II. rész: Holokauszt projekt az iskolában

A múzeumpedagógiai foglalkozás a tanárok segítségével az iskolában egészül ki, ahol a diákok a Skanzenben megteremtett alakok sorsát rekonstruálják a holokauszt időszakában. Nemcsak a történelmi tények, ismeretek átadása a célunk, hanem a személyes sorsok rekonstruálásán keresztül a döntési helyzetek felismerése és a felelős gondolkodás kialakítása a diákokban.

A projekt a múzeum és az iskola, a múzeumpedagógus és a tanár szoros együttműködése során jön létre.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

A helyszínek szerint 4 csoportban egyéni megfigyelésen alapuló csoportmunka történik. A saját helyszíneik, szituációjuk bemutatása után közös térben folytatják a múzeumpedagógus irányításával az egyéni munkára alapozó csoportmunkát a diákok. Az egyéni kreatív alakteremtés után az alakok szituációs bemutatása történik.

Az iskolában ezt követi az önálló kreatív és gyűjtő munka. Majd a meglévő csoportok bemutatják projektjeiket a tanár vezetésével.

1X180 perc a múzeumban, 1X180 perc az iskolában, résztvevők: 20 diák, 1 múzeumpedagógus, 1 tanár

Célcsoport:

11-12. évfolyam

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Történelem/ Ember és társadalom 11-12. évf.:

  • A magyar társadalom az I. világháború előtt
  • A magyarországi holokauszt

Néprajz/ Ember és társadalom:

  • Vallási és kisebbségi szokások és életmód

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

Papír alapú kiadványok, segédanyagok:

  • helyszínenkénti megfigyelési szempontok a kiállítások értelmezéséhez
  • a bemutatáshoz szükséges személyi lapok, fotók, dokumentum részletek, melyeket az alakok megformálásához használják a diákok

Digitális, multimédiás eszközök:

  • számítógép, projektor, fényképezőgép, kamera (az iskolai és az egyéni gyűjtőmunkához, az el-készült produktumok bemutatásához szükségesek)

Demonstrációs tárgyak, műtárgymásolatok (a szituációk élményszerű megjelenítéséhez):

  1. a sabbati vacsora szituációs kellékei
  2. a katolikus család lakószobájának enteriőrje
  3. a Szent Kereszt Társulat 1914. jan. 6-i ülésének kellékei
  4. a színésznő szobájának enteriőrje

Filmek:

  • Együttélés és asszimiláció – a magyarországi zsidóság a 19-20. században, 8 perc
  • A gyöngyösi Szent Kereszt Társulat, 10 perc
  • A színésznő szobája, 6,5 perc

Hangzóanyagok (az önálló ismeretszerzésre és a kiállítások csoportos bemutatása során használják a helyszíneken elérhető anyagokat a diákok):

  • A zsidóság letelepülése Mo.-on, Mádon, 5 perc
  • A mezuza, 20 mp
  • A Mizrach tábla, 10 mp
  • A imaszíjak, 20 mp
  • A cicesz és a tálesz, 20 mp
  • Teitelman Mózes képe, 20 mp
  • A kóser konyháról, 30 mp

Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek (az alakteremtéshez, és a szituációk bemutatásához használják a diákok):

  • A zsidó család jellemző ruhadarabjai és kellékei
  • A katolikus iparos család jellemző ruhái, kellékei
  • A színtársulat jellemző ruhái, kellékei
  • A Szent Kereszt Társulat jellemző ruhái, kellékei

A megvalósítás tapasztalatai és kommunikációja:

A foglalkozás után nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a résztvevőktől, akik az iskolai projektmunkát is nagy odaadással folytatták. Kiemelték a kreatív és változatos munkaformát, valamint, hogy a foglalkozáson megszerzett tudást kreatívan alkalmazniuk is kellett életszerű szituációkban. A felmerülő témák, konfliktusok jó alkalmat kínáltak véleményük kifejtésére.

A múzeumi és iskolai közös projektre 4 gimnáziummal együttműködési szerződést kötöttünk, ezek közül 2 gyakorlóiskola, akik a tanárképzésben is tovább tudják adni a projekt módszereit és tapasztalatait.

A megvalósult projekteket kölcsönösen bemutatjuk az iskolák és a Skanzen honlapján is.

Rendszeresen ismertetem a projektet tanároknak és múzeumi szakembereknek a MOKK képzésein, valamint felkerült a http://www.muzeumpedagogia.blogspot.com honlapra, és szerepel az időszakosan megjelenő Múzeumpedagógiai ajánlónkban is.

A projekt a holokausztoktatást megújító módszereiért elnyerte a Gábor Zita Alapítvány díját. A Holokauszt Emlékközpontban rendezett díjátadón bemutattam a foglalkozást.

2012 szeptember 13.-15. között Litvániában sorra kerülő LLOAM konferencián, melynek a Személyes történelem - személyes sorsok lesz a témája, bemutatom a projektet.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Az elképzelés az NKA pályázaton májusban elnyert támogatás felhasználásával teljesedik ki. Ennek során a kapcsolódó kiállításokban a műtárgyakat demonstrációs tárgyakra cseréljük, így a kiállítási terekbe is bejuthatnak a foglalkozás résztvevői, ezáltal élményszerűen ismerhetik meg az ott bemutatott szituációkat. Személyes tárgyakat, ruhadarabokat helyezünk el, amiket kézbe is vehetnek, vagy felpróbálhatnak. Sőt ezt az élményszerű megismerést így ki tudjuk terjeszteni a látogatókra is, megváltoztatva az eredeti kiállítás-befogadás koncepciót.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.


Nyitólap

eseménynaptár


  JÚL 16
  kedd
 
Esélyt a múzeummal - szakmai nap Dunaföldváron
  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
  SZEP 23
  hétfő
 
XVII. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ
  OKT 02
  szerda
 
Jelen leszünk Dijonban az ENCATC konferenciáján
  OKT 22
  kedd
 
Hands On! konferencia Frankfurtban
HKSZCSPSZV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

JÚLIUS

16

KEDD

legfrissebb híreink


2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
2019. 06. 07.
Tanúsítványátadó egy egyedülálló, személyre szabott múzeumvezetői képzés végén
2019. 06. 03.
Pont Itt - Ünnepélyes kurzuszáró kiállítás megnyitó a Skanzenben
2019. 05. 29.
Újraindul az ingyenes akkreditált e-learning képzés a pedagógusok tudatos múzeumhasználatáért
Magyar Múzeumok


2019. 07. 16.
Kresz Mária születésének 100. évfordulója alkalmából nyílt életmű kiállítás a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban
2019. 07. 15.
Fantasztikus kincseket találtak a Baradla-barlang mélyén
2019. 07. 15.
Fantasztikus kincseket találtak a Baradla-barlang mélyén
2019. 07. 15.
Az acélszobrászat remekei Debrecenben
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben