Damjanich János Múzeum:
A program úgynevezett "mintaprojektként" jött létre. Elsődleges célkitűzése a pályaorientáció elősegítése volt a középsikolások, illetve fiatal felnnőttek számára. (különös tekintettel a kiállításrendező, restaurátor, múzeumpedagógus szakágakra.) Emellett a másik súlypont a 18-25 éves korosztály érdeklődésének nagyobb irányú felkeltésére és a múzeumba való bevonzására irányult. Az egyik szolnoki szakközépiskola végzős, 14. évfolyamos dekoratőr csoportjával kezdtünk hozzá céljaink megvalósításához. A diákok elméleti és gyakorlati oktatás keretében ismerkedtek meg a múzeummal, illetve a múzeumban zajló munkával.
A tartalmi egységek a következők voltak:
I. A múzeumi tér megismertetése - állandó kiállítások bemutatássa
II. A múzeum, mint reprezentatív tér: időszaki kiállítások rendezése
III. Tárgyi rendszerek megismertetése és használata, megelőző műtárgyvédelem
IV. Művészettörténeti ismeretek
V. Múzeumpedagógia, Közönségkapcsolat
A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége által felajánlott Múzeumpedagógiai különdíjban részesült
LAUDÁCIÓ
"A múzeumi munka megismertetésére, megszerettetésére alakult ez az egyedülálló mintaprojekt: pályaorientációs céllal a középiskolásokat és fiatal felnőtteket célozza meg, különös tekintettel a kiállításrendező, restaurátor, múzeumpedagógus szakágakra.
A program erőssége, hogy komplex módon, kooperatív módszerekkel valósítja meg az ismeretátadást először az elméleti anyag megbeszélésével, majd a múzeumi gyűjteményre alapozva a gyakorlatban történő alkalmazással, de kifejezetten a tanulók kreativitására építve. A szakképzési pályaorientációban kiemelten fontos, hogy a tanulók nem a formális keretek között, hanem élményszerűen alkotva a múzeumi környezetben ismerkedjenek meg a szakma fortélyaival, ezzel inspirálva őket a múzeumi közegben való elhelyezkedésre."
(írta: Ringert Csaba)
|