belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Az online útmutató ingyenesen letölthető IDE kattintva.

 

Minden megoldás érdekel

Vagyis mit kezdjünk a mobilunkkal és a múzeumi tudással az oktatásban? 

A mai gyermekek digitális bennszülöttként a vizuális információt részesítik előnyben a szövegessel szemben, a játékos, kreativitást és aktivitást igénylő tevékenységeket kedvelik, párhuzamos csatornákon, mentális és technikai szinten szinte egyidejűleg kezelnek információkat, az elmélyüléssel szemben inkább rövid szöveges-vizuális-videó formájú információcsomagokat fogadnak be figyelemre méltó gyorsasággal.

Az interneten elérhető információk sokasága és heterogén minősége miatt a múzeumok digitális tartalmaikkal pedig fontos és hiteles információforrások lehetnek a digitális bennszülöttek számára, és a pedagógusok is bátran meríthetnek egy-egy tanítási egység, téma távoktatás során történő feldolgozásához a múzeumok digitális tudástárából.

E két halmaz közös metszetét szem előtt tartva adta közre a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a honlapján a Tudástárában Digitális eszközök használata a múzeumban. Mit kezdjünk a mobilunkkal? címmel azt a pedagógusoknak szóló online útmutatót, melyet Ruttkay Zsófia PhD matematikus, a MOME egyetemi docense írt.

Minden megoldás érdekel

A közel 20 oldal terjedelmű tanulmánynak köszönhetően abba nyerhető betekintés, hogy a hordozható érintőképernyős eszközöket, vagyis a tableteket és okos telefonokat hogyan lehet kreatív és körültekintő módon felhasználni az iskolán kívüli oktatás egyik kiemelkedő terepének számító múzeumokban, első sorban az általános- és középiskolások körében.

Ugyan a 2019-ben íródott útmutató bevezetőjében olvasható sorok – miszerint a hazai iskolákban a digitális pedagógia szemlélete egyelőre nem vált az oktatás szerves részévé, és a mobilok egyelőre inkább nem kívánatosak a legtöbb múzeumban és az iskolában, attól tartva, hogy elvonják a figyelmet – az elmúlt hetek fejleményei alapján meglehetősen átértelmeződtek, mégsem haszon nélkül való a kiadvány alapos áttanulmányozása. A koronavírus miatt a digitális oktatásra történt átállás kapcsán különösen a múzeumok által online megosztott tartalmaknak az oktatásban történő hasznosításával foglalkozó Mobillal a falakon kívül című fejezetét ajánljuk.

A digitális múzeumi tartalmakat a jövőben nagyobb tudatossággal létrehozni és az oktatás szolgálatába állítani kívánó, tartalomfejlesztéssel foglalkozó múzeumi szakemberek számára is jó szívvel ajánljuk az ismerkedést a tanulmánnyal.

A szerző röviden vázolja a mobil eszközökben rejlő lehetőségeket, alapvető fogalmakat tisztáz, majd bemutatja a fő alkalmazási területeket, műfaji kategóriákat, és hazai illetve nemzetközi múzeumi példákkal  is illusztrálja az elmondottakat. Végül célokat és praktikus teendőket fogalmaz meg a hazai múzeumi és pedagógus társadalom képviselői számára.

Eddigi szakmai életútja[1] alapján Ruttkay Zsófia az egyik leghitelesebb hazai tolmácsolója a témának. Az MTA SZTAKI, majd 20 éven át egy hollandiai tudományos kutatóintézet és két egyetem munkatársaként jelentős eredményeket ért el a mesterséges intelligencia területén. A művészeteket a matematikával és az informatikával összekapcsoló projekteket kezdeményezett. 2009-ben a MOME-hez csatlakozva megalapította a majd tíz éven át működő TechLabot, ahol multidiszciplináris, kutatás-fejlesztési és oktatási projektek keretében vizsgálta a digitális technológiák újfajta alkalmazási lehetőségeit. Ruttkay Zsófia a MOKK-ban és a Skanzenben folyó munkának is évek óta együttműködő partnere változatos szereposztásban: oktatóként, tanácsadóként, köteteink szerzőjeként, és ezen túl inspiráló munkatársként a Skanzen készülő Erdély projektjében.

Az online útmutató ingyenesen letölthető az alábbi linkre kattintva:

https://mokk.skanzen.hu/20200414digitalis-eszkozok-hasznalata-a-muzeumban-mit-kezdjunk-a-mobilunkkal

Az online útmutatót a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című európai uniós projekt keretében a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) jelentette meg.

További négy másik pedagógusoknak szóló online útmutatót is hamarosan elérhetővé teszünk a MOKK Tudástárában.

1. Kocsis Mihály - Koltai Zsuzsa - Reisz Terézia: Pedagógusok múzeumhasználata - Múzeumpedagógiai tapasztalatok és igények a hazai múzeumpedagógusok körében

2. Kolosai Nedda: Óvodások a múzeumban  - itt tölthető le

3. Kajári Gabi: Múzeumi a’la carte. A hazai múzeumpedagógia kínálata

4. Faár Tamara: Ott lehetsz, ahol akarod! Élő történelem a múzeumban