Tanulmányok, kutatások
Zöld múzeum kutatás |
|
tovább
→ |
MúzeumokMa 2020: Ajánlások múzeumigazgatók számára |
|
tovább
→ |
MúzeumokMa 2020 - Ajánlások a múzeumi középvezetők számára |
|
tovább
→ |
Delfi jövő- és trendkutatás a múzeumi, könyvtári és közművelődési területen |
|
tovább
→ |
MúzeumokMa 2020: Ajánlások a múzeumi munkatársak számára |
|
tovább
→ |
Berényi Marianna: Hogyan értékelik a magyar látogatók a múzeumok koronavírus alatt folytatott online tevékenységét? |
|
tovább
→ |
Szu Annamária: A múzeumok esélyegyenlőségi szemlélete és tevékenységei |
|
tovább
→ |
Csordás Izabella: Foglalkoztatási körkép: foglalkoztatási formák és a jogviszonyváltás első hatásai |
|
tovább
→ |
Makranczi Zsolt: Múzeumok és a turizmus |
|
tovább
→ |
Csordás Izabella és Nagy Magdolna: HR kérdések a múzeumi szakmában III. - A munkatársak fejlesztése |
|
tovább
→ |
Csordás Izabella és Nagy Magdolna: HR kérdések a múzeumi szakmában II. - A munkatársak megtartása |
|
tovább
→ |
Csordás Izabella: HR kérdések a múzeumi szakmában I. Fluktuáció és a fiatalok pályán tartása |
|
tovább
→ |
Kajári Gabi: A múzeumok társadalmi szerepvállalása a lokális és a nemzeti identitás erősítéséért |
|
tovább
→ |
Online múzeumi tartalmak a digitális oktatás támogatására (2021)Az online múzeumi tartalmak köznevelési célú felhasználását vizsgáló tavalyi felmérésünket megismételtük, 100 fő pedagógus töltötte ki 2021. január 23. és. február 8. között kérdőívünket. |
|
tovább
→ |
Szu Annamária: A múzeumok társadalmi és közösségi szemlélete |
|
tovább
→ |
A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet és várható hatásai a hazai múzeumokban (2021)2021. január 21. és február 8. között egy kibővített kérdőív kitöltésére kértük a hazai muzeális intézményeik vezetőit, közülük 203 reagált pozitívan és vett részt kutatásunkban. |
|
tovább
→ |
Nagy Magdolna: A minőségi munkavégzésért – A munkatársak fejlesztési irányai
|
|
tovább
→ |
Dr. Bereczki Ibolya: Az országos múzeumok mintaadó szerepe. A múzeumok és a tudomány |
|
tovább
→ |
Pacsika Márton: Kik nem látogatják a múzeumainkat, és mit tehetünk a bevonásuk érdekében? |
|
tovább
→ |
Bereczki Ibolya – Makranczi Zsolt: Stratégiai látásmód a múzeumokban |
|
tovább
→ |
Csordás Izabella: A szervezeti működés szükséges reformjai - így látják a vezetők és a munkatársak |
|
tovább
→ |
Nagy Magdolna – Szu Annamária: Mit jelent a szolgáltatói szemlélet a múzeumokban? (MúzeumokMa 2020 kutatás) |
|
tovább
→ |
Csordás Izabella: Mennyiben befolyásolja a bér a múzeumi munkatársak motivációját 2020- ban? Mit jelent a 37% és mit jelent a 63%? (MúzeumokMa 2020 kutatás) |
|
tovább
→ |
Dr. Bereczki Ibolya: Múzeumok és kihívások – Gazdasági kérdések, maradvány, fejlesztendő területek (MúzeumokMa 2020 kutatás) |
|
tovább
→ |
Makranczi Zsolt: Bevezetés – a MúzeumokMa 2020 kutatás módszertana, a résztvevők köre |
|
tovább
→ |
A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet és várható hatásai a hazai múzeumokbanAz Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából múzeumi szakemberek körében végzett online kérdőíves felmérést a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központja. A felmérés arra kereste a választ, hogy a járvány következtében kialakult speciális helyzetet a múzeumok hogyan tudják kezelni, illetve milyen következményekkel számolnak, abban az esetben, ha a múzeumok kapui a legrosszabb forgatókönyvvel számolva július végéig zárva lesznek. 2020. április 2. és 6. között 94 fő töltötte ki a kérdőívet, szakmai besorolás szerint a legnagyobb arányban (38%) területi múzeumok, földrajzi felhelyezkedést tekintve pedig a fővárosi múzeumok szakemberei válaszoltak a legtöbben. |
|
tovább
→ |
Online múzeumi tartalmak a digitális oktatás támogatására2020. március 19-25. között pedagógusok körében folytattunk online felmérést. A felmérés célja az online tanítást elkezdő pedagógustársadalom múzeumi módszerekkel való segítési lehetőségének feltérképezése volt. A 195 válaszadó véleménye szerint elsősorban különböző mozgóképes múzeumi tartalmakra, virtuális tárlatvezetésekre, online játékokra és feladatokra van szükség az online oktatáshoz. Oktatási segédanyagként, háttéranyagként is inkább a filmjellegű segítséget várják a pedagógusok a múzeumoktól. |
|
tovább
→ |
Koltai Zsuzsa: A múzeumi kultúraközvetítés változó világaA könyv a múzeumi kultúraközvetítést vizsgálja pedagógiai és andragógiai szempontból. A kötet a múzeumi kultúraközvetítés fejlődési trendjeivel és jelenlegi helyzetével foglalkozik. A szerző a múzeumi kultúraközvetítés történetének komparatív elemzése mellett felvázolja a múzeumi tanulás elméleti hátterét és jellemzőit, valamint összefoglalja a gyakorlatban megjelenő hagyományos és innovatív módszereket. A hazai és nemzetközi múzeumi kultúraközvetítési gyakorlat és múzeumpedagógus-képzés empirikus vizsgálata, valamint magyarországi múzeumpedagógusokkal, múzeumi közművelődési szakemberekkel és a múzeumpedagógiai továbbképzésekben oktató szakemberekkel 2009 tavaszán készített interjúk eredményei alapján a szerző feltárja a múzeumpedagógia és a múzeumi felnőttoktatás kurrens kérdéseit és fejlődési lehetőségeit. |
|
tovább
→ |
Kocsis-Koltai-Reisz: Múzeumpedagógiai tapasztalatok és igények a hazai pedagógusok körébenA tanulmány a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ megbízásából, a Pécsi Tudományegyetem által készített kutatás eredményeit foglalja össze. A kutatás a pedagógusok múzeumi foglalkozásokkal, azok használatával kapcsolatos hozzáállását, igényeit, tapasztalatait vizsgálta. |
|
tovább
→ |
Nagy Magdolna - Módli Éva: Múzeumok és közösségeik - Kutatási eredményekA múzeumok körül szerveződő közösségek jelentős szerepet játszhatnak a lakosság és a település fejlesztéséért felelős szakemberek múzeumról alkotott képének formálásában. De vajon mitől válhat egy múzeumi közösség egy település kulturális életének mozgatórugójává? A 2015 nyarán lebonyolított országos kutatás célja, hogy feltérképezze a múzeumok körül szerveződő közösségeket, és megtalálja azokat a kulcstényezőket, amelyek aktiválhatják, közös cselekvésre motiválhatják a helyi lakosságot. |
|
tovább
→ |
Arapovics Mária, Nagy Magdolna, Szu Annamária (szerk.): A múzeumi terület kutatói szemmelA múzeumi terület kutatói szemmel című kötetben olvashatóak mindazon kutatások múzeumi területre vonatkozó eredményei, amelyek a Cselekvő közösségek – aktív közösségi szerepvállalás európai uniós projekt keretein belül születtek. A kutatásokról készült összefoglaló tanulmány rávilágít arra, hogy mit takar valójában a muzeális intézmények közösségi alapú működése. Ezen kívül betekintést nyer az olvasó egy, a Cselekvő közösségek projekttel egyidőben zajló nemzetközi kutatásba is, amely öt ország – közöttük hazánk – muzeális intézményeinek társadalmi szerepvállalását vizsgálta. |
|
tovább
→ |
Kulturális közösségfejlesztési folyamatok vizsgálatai Magyarország településein (zárótanulmány)Arapovics Mária – Ponyi László – Bódog András: Kulturális közösségfejlesztési folyamatok vizsgálatai Magyarország településein (zárótanulmány) A Cselekvő közösségek - aktív közösségi szerepvállalás EFOP-1.3.1-15-2016-00001 projekt közösségfejlesztési, társadalmiasítási folyamatainak eredményességét, hatását mérni tudtuk a résztvevő, együttműködő partnerek és a lakosság körében. A projekt hároméves megvalósítási időszakában több kutató-fejlesztő tevékenység valósult meg, amelyek eredményeiről egy összefoglaló tanulmány is készült.
|
|
tovább
→ |
Települési közösségfejlesztési folyamatok vizsgálata MagyarországonPonyi László, Kuthy-Megyesi Judit, Sólyom Barbara. Települési közösségfejlesztési folyamatok vizsgálata Magyarországon A helyi identitás és kohézió erősítése című, TOP 5.3.1-16 és 6.9.2-16 azonosító számú felhívások nyertes projektjeinek eredményeit, hatásait mérő mid-term és ex-post kutatási jelentés |
|
tovább
→ |
A kulturális közösségszervezés gyakorlata kontrollcsoport-vizsgálattalSólyom Barbara, Ponyi László: A kulturális közösségszervezés gyakorlata kontrollcsoport-vizsgálattal A kutatás a 2017-ben a „Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérése” címmel készült országos intézményi vizsgálatra és annak mintakeretére épült. |
|
tovább
→ |
Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérésePonyi László, Arapovics Mária, Bódog András: Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérése Először készült átfogó, reprezentatív felmérés a magyarországi múzeumi-, könyvtári- és közművelődési intézmények társadalmi-közösségi beágyazottságáról. A Cselekvő közösségek projekt célja annak kiderítése volt, hogy milyen hatást gyakorolnak a helyi lakosok és közösségeik a kulturális intézmények tevékenységére, illetve mennyire veszik figyelembe az intézmények a helyi lakossági- és közösségi igényeket. A kutatás azért hiánypótló, mert ugyan minden évben készül statisztika a kulturális intézmények működéséről, az nem terjed ki a társadalmi szerepvállalásuk felmérésére. Ezelőtt nem volt átfogó vizsgálat a partneri együttműködéseik – az önkétesség, az iskolai közösségi szolgálat menedzsmentje és az esélyegyenlőségi elvek megvalósulásának kapcsán. Az eredmények arra mutatnak rá, hogy mindhárom szakterület erős társadalmi kapcsolatokkal rendelkezik, ugyanakkor akadnak hiányosságok a humánerőforrások, az akadálymentesítés, a közösségi részvételi stratégiák és a rendszeres kutatási munkák terén. |
|
tovább
→ |
Kulturális intézmények társadalmiasítási folyamatai MagyarországonKuthy-Megyesi Judit, Ponyi László: Kulturális intézmények társadalmiasítási folyamatai Magyarországon A Cselekvő közösségek projekt által 2019-ben megjelentetett kötet a Magyarországon működő kulturális intézetek társadalmiasítási folyamatait vizsgáló két kutatást, és azok eredményeit foglalja össze. A kiadvány három nagyobb egységből áll. Először bemutatja a fejlesztést megelőző vizsgálatot, amelynek keretében 108 kulturális intézmény dokumentumait elemezték. A második, 2019-es kutatást a fejlesztést követően végezték el, kizárólag azokon az intézményeken, amelyek két évvel korábban is szolgáltattak adatokat. A felmérés hatásvizsgálatát és a hatásmérés eredményeit foglalja össze a harmadik fejezet. Zárásként pedig a két felmérés eredményeinek összehasonlítása és összegzése olvasható a kötetben. A mellékletekben megtalálhatóak a kutatásban résztvevő intézmények nevei, a vizsgálatok szempontrendszerei, illetve azok a kérdések, amelyeket megválaszoltak a felmérés szereplői. |
|
tovább
→ |
Dúll Andrea: Hogyan lesz a múzeum közösségi hely? Környezetpszichológiai alapvetésA környezetpszichológiai kutatások szerint a látogatók sokféle motivációs háttérrel keresik fel a múzeumokat. A múzeumlátogatás elsődleges hajtóereje – a tudásvágy és kikapcsolódás szándéka mögött – az igény a társakkal való együttlétre . A múzeum tehát „természeténél fogva” társas tér. Ugyanakkor az együttlét, a társas élmények önmagukban nem garantálják például a hatékony ismeretközvetítést. A tanulmányban áttekintjük, hogy milyen környezetpszichológiai hatásmechanizmusok mentén lehet a múzeum hatékony és élvezetes tudásközvetítő közösségi hely. |
|
tovább
→ |
Patkó Györgyi: Tanulmány a nemzetközi közösségfejlesztési tapasztalatokról és azok adaptálási lehetőségeirőlA közösségfejlesztés nemzetközi trendjei hazánkban is érzékelhetők és jó lehetőségeket jelentenek a Cselekvő Közösség projekt számára. A virtuális közösségek terjedése, a növekvő igény a közösségi terek iránt, az üzleti szféra aktívabb részvétele a közösségek életében, a szakemberek nagyobb érdeklődése a társadalmilag hasznos tevékenységek iránt vagy a növekvő elvárás, hogy a közösséget szolgáló intézmények hatékonyabbak legyenek – olyan lehetőségek, melyekre a projekt eredményes válaszokat adhat.
|
|
tovább
→ |
Nemzetközi jó gyakorlatok feltárásaNemzetközi jó gyakorlatok feltárása. Külföldi múzeumok közösségfejlesztése, társadalmi szerepvállalása – jó gyakorlatok, esettanulmányok, cikkek, projekt beszámolók A múzeumok társadalmi szerepvállalására 500 oldal terjedelmű külföldi szakirodalom áttanulmányozása eredményeként számos olyan külföldi példát találtunk, amelyek ötleteket adhatnak a magyar múzeumok számára, gondolatébresztőként szolgálhatnak, vagy akár részben, vagy teljes egészében adaptálhatók is. |
|
tovább
→ |
Faár Tamara: Ott lehetsz, ahol akarod! – Élő történelem a múzeumban |
|
tovább
→ |
Delphi jövő kutatásPonyi László (szerk.): Delfi jövő- és trendkutatás a múzeumi, könyvtári és közművelődési területen |
|
tovább
→ |
Káldy Mária - Kárpáti Andrea - Szirmai Anna Linda: Helyzetkép és perspektívák. Múzeumpedagógia Magyarországon 2008-2009.Múzeumi iránytű 6. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010. 200 p. |
|
tovább
→ |
Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Élmény és tudás. Múzeumi szakemberek a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés.Múzeumi iránytű 4. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 159 p. |
|
tovább
→ |
Dr. Vásárhelyi Tamás (szerk.): Múzeum és iskola 2009. Múzeumok a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés.Múzeumi iránytű 3. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 204p. |
|
tovább
→ |