belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Tanulmányok, kutatások

MúzeumokMa 2020: Ajánlások múzeumigazgatók számára

tovább
 → 


Csordás Izabella: Foglalkoztatási körkép: foglalkoztatási formák és a jogviszonyváltás első hatásai

tovább
 → 


Makranczi Zsolt: Múzeumok és a turizmus

tovább
 → 


Csordás Izabella és Nagy Magdolna: HR kérdések a múzeumi szakmában III. - A munkatársak fejlesztése

tovább
 → 


Csordás Izabella és Nagy Magdolna: HR kérdések a múzeumi szakmában II. - A munkatársak megtartása

tovább
 → 


Csordás Izabella: HR kérdések a múzeumi szakmában I. Fluktuáció és a fiatalok pályán tartása

tovább
 → 


Kajári Gabi: A múzeumok társadalmi szerepvállalása a lokális és a nemzeti identitás erősítéséért

tovább
 → 


Szu Annamária: A múzeumok társadalmi és közösségi szemlélete

tovább
 → 


A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet és várható hatásai a hazai múzeumokban (2021)

2021. január 21. és február 8. között egy kibővített kérdőív kitöltésére kértük a hazai muzeális intézményeik vezetőit, közülük 203 reagált pozitívan és vett részt kutatásunkban.

tovább
 → 


Nagy Magdolna: A minőségi munkavégzésért – A munkatársak fejlesztési irányai

 

 

 

tovább
 → 


Dr. Bereczki Ibolya: Az országos múzeumok mintaadó szerepe. A múzeumok és a tudomány

tovább
 → 


Pacsika Márton: Kik nem látogatják a múzeumainkat, és mit tehetünk a bevonásuk érdekében?

tovább
 → 


Bereczki Ibolya – Makranczi Zsolt: Stratégiai látásmód a múzeumokban

tovább
 → 


Csordás Izabella: A szervezeti működés szükséges reformjai - így látják a vezetők és a munkatársak

tovább
 → 


Nagy Magdolna – Szu Annamária: Mit jelent a szolgáltatói szemlélet a múzeumokban? (MúzeumokMa 2020 kutatás)

tovább
 → 


Csordás Izabella: Mennyiben befolyásolja a bér a múzeumi munkatársak motivációját 2020- ban? Mit jelent a 37% és mit jelent a 63%? (MúzeumokMa 2020 kutatás)

tovább
 → 


Koltai Zsuzsa: A múzeumi kultúraközvetítés változó világa

A könyv a múzeumi kultúraközvetítést vizsgálja pedagógiai és andragógiai szempontból.

A kötet a múzeumi kultúraközvetítés fejlődési trendjeivel és jelenlegi helyzetével foglalkozik. A szerző a múzeumi kultúraközvetítés történetének komparatív elemzése mellett felvázolja a múzeumi tanulás elméleti hátterét és jellemzőit, valamint összefoglalja a gyakorlatban megjelenő hagyományos és innovatív módszereket. A hazai és nemzetközi múzeumi kultúraközvetítési gyakorlat és múzeumpedagógus-képzés empirikus vizsgálata, valamint magyarországi múzeumpedagógusokkal, múzeumi közművelődési szakemberekkel és a múzeumpedagógiai továbbképzésekben oktató szakemberekkel 2009 tavaszán készített interjúk eredményei alapján a szerző feltárja a múzeumpedagógia és a múzeumi felnőttoktatás kurrens kérdéseit és fejlődési lehetőségeit.


tovább
 → 


Kocsis-Koltai-Reisz: Múzeumpedagógiai tapasztalatok és igények a hazai pedagógusok körében

A tanulmány a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ megbízásából, a Pécsi Tudományegyetem által készített kutatás eredményeit foglalja össze. A kutatás a pedagógusok múzeumi foglalkozásokkal, azok használatával kapcsolatos hozzáállását, igényeit, tapasztalatait vizsgálta.

tovább
 → 


Nagy Magdolna - Módli Éva: Múzeumok és közösségeik - Kutatási eredmények

A múzeumok körül szerveződő közösségek jelentős szerepet játszhatnak a lakosság és a település fejlesztéséért felelős szakemberek múzeumról alkotott képének formálásában. De vajon mitől válhat egy múzeumi közösség egy település kulturális életének mozgatórugójává? A 2015 nyarán lebonyolított országos kutatás célja, hogy feltérképezze a múzeumok körül szerveződő közösségeket, és megtalálja azokat a kulcstényezőket, amelyek aktiválhatják, közös cselekvésre motiválhatják a helyi lakosságot.

tovább
 → 


Káldy Mária - Kárpáti Andrea - Szirmai Anna Linda: Helyzetkép és perspektívák. Múzeumpedagógia Magyarországon 2008-2009.

Múzeumi iránytű 6. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010. 200 p.

Az "Országos múzeumpedagógiai adatbázis létrehozásá"-t célul kitűző kutatásunkban a magyar múzeumpedagógia helyzetére (személyi, infrastrukturális állapotára), a múzeumoknak a közoktatási intézmények fogadására való felkészültségére, a fejlesztés irányaira és a fejlődést gátló tényezőkre kerestük elsősorban a választ. Összegyűjtött anyagunk azonban jóval több, mint a cím által sugalmazott, pusztán a múzeumokat jellemző adathalmaz, és a kötetünkben közreadott értékelő tanulmány pedig nemcsak tükörképet nyújt a hazai múzeumpedagógia jelenkori állapotára vonatkozóan, hanem ajánlásokat, javaslatokat is megfogalmaz a jövőbeli fejlesztésekre, a meglévő lehetőségek jobb kiaknázására is.

tovább
 → 


Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Élmény és tudás. Múzeumi szakemberek a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés.

Múzeumi iránytű 4. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 159 p.

Ahhoz, hogy a 21. század elején múzeumaink nyitottá váljanak a társadalomban zajló folyamatok megértésére, megértetésére, és kedvező irányú befolyásolására, ... ismernünk szükséges a múzeumi szféra jelenlegi kapcsolatrendszerét a közoktatással ... látnunk kell, hogy a jelenlegi muzeális infrastruktúra, a kiállítások, programok rendszere alkalmas-e a kompetenciafejlesztő oktatás új elvárásrendszeréhez történő alkalmazkodásra ... a kutatás célja, hogy feltárja, a jövő múzeumi feladataihoz milyen múzeumra, milyen múzeumi szakemberekre, a szakembereknek milyen kompetenciákra van szükségük" - írja dr. Bereczki Ibolya a kötet bevezetőjében. A kutatás során, amelynek elemei kérdőíves felmérés, szakértői vélemények kérése és fókuszcsoportos megbeszélés voltak, olyan szakemberek közreműködését kértük, akik ismerik a múzeumi, illetve oktatási szférát, és válaszaik, javaslataik alapján állítottuk össze ajánlásainkat az intézmények és a fenntartók felé, illetve a jogszabályi környezet módosítására vonatkozóan.

tovább
 → 


Dr. Vásárhelyi Tamás (szerk.): Múzeum és iskola 2009. Múzeumok a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés.

Múzeumi iránytű 3. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 204p.

A kutatási jelentés a múzeumok és iskolák sokrétű tapasztalatának sokirányú továbbfejlesztéséhez kíván adatokkal, értékelésekkel, véleményekkel és javaslatokkal segítséget nyújtani, amikor bemutatja a magyar közoktatás múzeumhasználatának jelenét, a jó gyakorlatot, és javaslatokat tesz a továbblépésre.

tovább
 →