belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Ferenczy Múzeumi Centrum: Legyél te is régész! - komplex tudás-és csapatépítő társasjáték

2021. június 20-án nyílt meg a Ferenczy Múzeumban a Kincskeresés. Kaland. Tudomány - Közösségi régészeti projektek Pest megyében című időszaki tárlat, ami 2022. január végéig tartott nyitva. Az elképesztően gazdag leleteket felvonultató, igényes szakmai katalógus benyomását keltő kiállítás múzeumpedagógiai szempontból kezdetben lehetetlen vállalkozásnak tűnt. A kiállítás kurátora dr. Rácz Tibor Ákos és régész munkatársai, Jászberényi Mónika és Nagy Balázs azonban minden segítséget megadtak nekünk, hogy segítsék egy működő múzeumpedagógiai koncepció és kezdeményezés megszületését. 

Múzeumpedagógiai kezdeményezésünk egy komplex tudás- és csapatépítő óriás társasjáték, ami különböző műveltségterületeket kapcsol össze (történelem, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, matematika), valamint számos egyéni és szociális kompetenciát fejleszt (kreativitás, kommunikációs készség, megfigyelőképesség, együttműködési  és alkalmazkodóképesség). A társasjáték tervezésekor a legfontosabb szempontunk a játékosítás volt, hogy a gazdag anyag élményszerűen feldolgozható legyen egyetlen látogatás alkalmával is. A drámapedagógiában használt szakértői dráma volt az alapötlet, a koncepció tartalmi pillére, hogy a játék során a diákok szakmabeliként megismerjék a kiállítást és a régész munka legfontosabb aspektusait. Kulcsszó volt az élményszerűség és az interaktivitás is, hogy fenn tudjuk tartani a játszók figyelmét a másfél órás, alkalmanként hosszabb ideig tartó foglalkozás alatt. 

A játékot négy, maximum négyfős csapat játszhatja. A csapatok tagjai szerepkártyákat választanak: régész, muzeológus, a Nemzeti Örökségvédelmi Hivatal szakértője és a Közösségi Régészeti Egyesület önkéntese dolgoznak együtt, hogy a kihívásokat teljesítsék. A csapatok, miközben a feladványokat oldják meg, az egész  kiállításban önállóan mozognak. Fontosnak tartottuk, hogy a résztvevők minél szabadabban, magabiztosabban közlekedjenek a múzeumi terekben. A kamasz korosztály esetében sokkal eredményesebbnek találtuk egy teljes egészében műveltető, aktivitásra ösztönző feldolgozási formát, szemben egy hagyományos, interaktív elemeket csak részlegesen tartalmazó, tárlatvezetésre épülő foglalkozással. 

A társasjáték csak látszólag társasjáték, hiszen a versengés a csapatok között csak látszólag van jelen: az egyik alapszabály, hogy a sírt csak akkor tárhatjuk fel, ha minden csapat teljesíti a kihívásokat és megfejti a négy lakattal lezárt sír rá eső lakatjának kódját. A siker végül közös, minden csapat győztesként távozik. Célunk volt ezzel a csapatépítő elemmel bemutatni, hogy a régészeti projektek is csak akkor lehetnek sikeresek, ha a közreműködők együttműködnek.