belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Dobó István Vármúzeum: A falak ereje nem a kőben van. Múzeum az irodalomórákon

Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült

Gárdonyi Géza leghíresebb regénye az Egri csillagok, amelyet az Új Nemzeti Alaptanterv is nevesít kötelező olvasmányként. A Dobó István Vármúzeum Gárdonyi-gyűjteményének, ezen belül is az Egri csillagok című regény új szempontok szerinti feldolgozása az életmű tudományos megalapozottságú kommunikációját, oktatási célú hasznosítását teszi lehetővé. Megjelent a Gárdonyi Géza Emlékház felkészült látogatását elősegítő és a kötelező olvasmány oktatását támogató módszertani kiadvány. A kiadvány melléklete egy Olvasónapló valamint egy Digitális olvasónapló is. Megvalósult – múzeumi szakemberek, könyvtárosok és pedagógusok közreműködésével – egy pedagógiai, szakmai műhelymunka sorozat. Ennek részeként irodalomtanárokat bevonva kérdőíves vizsgálatra is sor került.  Lírai hangvételű ismeretterjesztő kisfilm készült az Egri csillagok című regénnyel kapcsolatos legfontosabb és legérdekesebb információkról. A projekt részeként számos programmal bővült a Dobó István Vármúzeum kínálata, új múzeumpedagógiai foglalkozások kidolgozása, kipróbálása is megtörtént 52 osztály részvételével. Ez az innováció jó alapot nyújthat más irodalmi gyűjtemények hasonló, oktatást segítő feldolgozásához.

Dobó István Vármúzeum

Gárdonyi közelében
Fotó: Balogh Tibor

LAUDÁCIÓ

A komplex múzeumpedagógiai projekt Gárdonyi Géza Egri csillagok című klasszikusának új szempontok szerinti feldolgozását és oktatási célú hasznosítását segíti az egri Gárdonyi Géza Emlékház és Közösségi Ház gyűjteményére építve. A kezdeményezés öt pillére a múzeumpedagógiai kutatás és műhelymunka, a pedagógusok számára készült módszertani kiadvány, a 6. osztályos diákoknak szóló hagyományos és digitális olvasónapló, egy lírai hangulatú rövidfilm és az Emlékházban új múzeumpedagógiai foglalkozások kidolgozása.

A kötelező olvasmány értelmezése és végigolvasása sok hatodikos diák számára jelent kihívást. Erre a jelenségre való reflexióként a Dobó István Vármúzeum projektje új utakat mutat az írói életmű és a regény üzeneteinek értő befogadásához. Komplexitása mellett a kezdeményezés külön erénye, hogy pedagógusok között végzett online felmérés, könyvtáras szakemberekkel és gyermek fókuszcsoporttal való együttműködés és módszertani műhelysorozat révén térképezte fel a fiatalok olvasási szokásait és azokat a módszertani eljárásokat, amelyek az irodalmat tanító pedagógusoknak és a kötelező olvasmányt olvasó diákoknak segítenek a regény értelmezésében. A Magyar Irodalmi Emlékházak közgyűlésén is bemutatott program az olvasást népszerűsítő további múzeumi ötletek megvalósításához jelenthet támpontokat.

A Szalainé Király Júlia irodalomtörténész és munkatársai, valamint az együttműködő partnerek által megvalósított projekt átgondoltsága, alapossága és sokirányú megközelítése révén érdemelte ki a 2024-es Múzeumpedagógiai Nívódíj elismerést, amelyhez gratulálunk a projekt minden résztvevőjének!

szerző: Sziray Zsófia, módszertani munkatárs, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Módszertan Központ