Dobó István Vármúzeum: A falak ereje nem a kőben van. Múzeum az irodalomórákon
Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült
Gárdonyi Géza leghíresebb regénye az Egri csillagok, amelyet az Új Nemzeti Alaptanterv is nevesít kötelező olvasmányként. A Dobó István Vármúzeum Gárdonyi-gyűjteményének, ezen belül is az Egri csillagok című regény új szempontok szerinti feldolgozása az életmű tudományos megalapozottságú kommunikációját, oktatási célú hasznosítását teszi lehetővé. Megjelent a Gárdonyi Géza Emlékház felkészült látogatását elősegítő és a kötelező olvasmány oktatását támogató módszertani kiadvány. A kiadvány melléklete egy Olvasónapló valamint egy Digitális olvasónapló is. Megvalósult – múzeumi szakemberek, könyvtárosok és pedagógusok közreműködésével – egy pedagógiai, szakmai műhelymunka sorozat. Ennek részeként irodalomtanárokat bevonva kérdőíves vizsgálatra is sor került. Lírai hangvételű ismeretterjesztő kisfilm készült az Egri csillagok című regénnyel kapcsolatos legfontosabb és legérdekesebb információkról. A projekt részeként számos programmal bővült a Dobó István Vármúzeum kínálata, új múzeumpedagógiai foglalkozások kidolgozása, kipróbálása is megtörtént 52 osztály részvételével. Ez az innováció jó alapot nyújthat más irodalmi gyűjtemények hasonló, oktatást segítő feldolgozásához.
Gárdonyi közelében Fotó: Balogh Tibor
LAUDÁCIÓ
A komplex múzeumpedagógiai projekt Gárdonyi Géza Egri csillagok című klasszikusának új szempontok szerinti feldolgozását és oktatási célú hasznosítását segíti az egri Gárdonyi Géza Emlékház és Közösségi Ház gyűjteményére építve. A kezdeményezés öt pillére a múzeumpedagógiai kutatás és műhelymunka, a pedagógusok számára készült módszertani kiadvány, a 6. osztályos diákoknak szóló hagyományos és digitális olvasónapló, egy lírai hangulatú rövidfilm és az Emlékházban új múzeumpedagógiai foglalkozások kidolgozása.
A kötelező olvasmány értelmezése és végigolvasása sok hatodikos diák számára jelent kihívást. Erre a jelenségre való reflexióként a Dobó István Vármúzeum projektje új utakat mutat az írói életmű és a regény üzeneteinek értő befogadásához. Komplexitása mellett a kezdeményezés külön erénye, hogy pedagógusok között végzett online felmérés, könyvtáras szakemberekkel és gyermek fókuszcsoporttal való együttműködés és módszertani műhelysorozat révén térképezte fel a fiatalok olvasási szokásait és azokat a módszertani eljárásokat, amelyek az irodalmat tanító pedagógusoknak és a kötelező olvasmányt olvasó diákoknak segítenek a regény értelmezésében. A Magyar Irodalmi Emlékházak közgyűlésén is bemutatott program az olvasást népszerűsítő további múzeumi ötletek megvalósításához jelenthet támpontokat.
A Szalainé Király Júlia irodalomtörténész és munkatársai, valamint az együttműködő partnerek által megvalósított projekt átgondoltsága, alapossága és sokirányú megközelítése révén érdemelte ki a 2024-es Múzeumpedagógiai Nívódíj elismerést, amelyhez gratulálunk a projekt minden résztvevőjének!
szerző: Sziray Zsófia, módszertani munkatárs, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Módszertan Központ