belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ és Ferenczy Múzeumi Centrum: Feltűnő tárgyak – A mi kortárs gyűjteményünk

Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült.

 

A Feltűnő tárgyak – A mi kortárs gyűjteményünk című kiállítás-sorozat a debreceni MODEM és a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum közös középtávú pedagógiai projektje.

A kezdeményezés alapvető kiindulási pontja az volt, hogy lehetőség szerint különféle, az adott városhoz kapcsolódó mikroközöségekkel közösen gondolkozzunk a múzeumhoz, a (mű)tárgyakhoz és az adott településhez való viszonyunkról. Olyan participatív és immerzív kiállításokat hoztunk létre, amelyek keretén belül a résztvevők megfogalmazhatták, hogy mi fontos számukra egy múzeumban, illetve hogy hogyan kapcsolódnak a városukhoz. A tárlatok létrehozása során a lokális közösségek szereplői egyszerre helyezkedtek a művész és a kurátor pozíciójába, a múzeumpedagógusok, kurátorok, művészetpedagógusok és művészetközvetítők pedig mediátori szerepkörből segítették a munkájukat. 

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ és Ferenczy Múzeumi Centrum

Feltűnő tárgyak – A mi kortárs gyűjteményünk
Fotó: Vigh Levente

LAUDÁCIÓ

Feltűnő tárgyak – A mi kortárs gyűjteményünk című kiállítás-sorozat egy képzőművészeti gyűjtemény, vagy épp gyűjtemények és ezekhez kapcsolódó múzeumi gyakorlatok segítségével vizsgálja egy mikroközösség kötődését, viszonyulását egy adott településhez. Ez a múzeumpedagógiai program azonban ennél jóval többet tesz lehetővé!

A debreceni MODEM és a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum közös pedagógiai projektjén keresztül egy valódi co-curation, azaz társkurátori gyakorlat valósul meg, ami nem csak bevonja a résztvevőket, de olyan társszerzői szerepet kínál fel számukra, aminek segítségével a résztvevők egyéni szempontokon, saját narratíván keresztül hozhatják létre értelmezéseiket. A kurátori és alkotói szerepkörbe helyezkedő csoporttagokat múzeumpedagógusok, kurátorok, művészetpedagógusok és művészetközvetítők mediálják.

A résztvevők a gyakorlaton keresztül, tevékenyen gondolkodhatnak a múzeum szerepéről, feladatairól, a kiállítás nyelvéről, medialitásáról, viszonyokról, alkotásról. A program felépítése világos, egyértelmű és jól követhető, azaz egy jól adaptálható projektről beszélhetünk, ami mégis komplex rendszereket és ismereteket mozgat meg.

 

Szerző: Sóki Diána, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ (MNM KK) Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusa