belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Izgalmas szakmai találkozó egy borús novemberi hétfőn

Hamisítatlan téli hangulatú időjárásban indultunk Sziray Zsófia kollégámmal Esztergomba, hogy részt vegyünk Vereckei András művészettörténész, múzeumpedagógus, Komárom-Esztergom vármegyei múzeumi koordinátor szakmai napján november 11-én a Keresztény Múzeumban.

András jó házigazdaként már a kapuban várt minket. A terembe megérkezve örömmel üdvözöltük az ismerős kollégákat, Fehér Györgyi múzeumpedagógust, aki András mellett a másik vármegyei múzeumi koordinátor és Kisjuhász Viktóriát, aki korábban a Skanzenben dolgozott, jelenleg pedig az MNM KK Esztergomi Vármúzeumának múzeumpedagógusa, majd megismerkedtünk a rendezvényre érkezett kollégákkal is.

Izgalmas szakmai találkozó egy borús novemberi hétfőn

Sziray Zsófia a program elején ismertette az SZNM-MOKK idei képzéseit, és az ezekhez kapcsolódó változásokat, újításokat és újdonságokat is. Mivel személyesen is részt vett az új nevén Komplex múzeumi ismeretközvetítés: pedagógia, élmény, élethosszig tartó tanulás képzés újradefiniálásában, valamint a diák- és felnőtt csoportokkal foglalkozó jelenlévő szakemberekre tekintettel, ez a képzés hangsúlyosabb szerepet kapott ismertetőjében.

Guzmicsné Miklós Márta, a Tatabányai Múzeum múzeumpedagógusa egy mérföldkőnek tekinthető eseményről számolt be nekünk. Ebben az évben a Tatabányai Múzeum közreműködésével és Tatabánya Megyei Jogú Város támogatásával – felmenő rendszerben – elindult a helytörténeti oktatás a tatabányai gimnáziumokban. A projekt lényege, hogy a tananyag tartalmát négy tanévre osztották, az osztályok évi 2 x 60 perces tanórák keretében látogatnak el a Tatabányai Múzeumba. A múzeum szakembereinek és az általuk végzett évtizedes kutató- és gyűjtőmunkának köszönhetően magas színvonalú ismeretanyag várja a diákokat a múzeumban.

Fehér Györgyi, aki az Országos Múzeumi Koordinátori hálózat doyenje, 2006-2024 nyaráig dolgozott a Duna Múzeumban. Diavetítéssel illusztrált lenyűgöző előadásában 20 percben villantotta fel számunkra azt a több mint negyed évszádot, amelyet a Duna Múzeumban töltött múzeumpedagógusként. (A cikk írásának pillanatában nyugdíjasként már az Esztergomi Bazilika alakuló múzeumpedagógiai részlegének munkatársa.) Egyúttal bemutatta utódját, Jenike Kingát, a Duna Múzeum új múzeumpedagógusát is.

A jelenlévő többi kolléga is röviden bemutatkozott, Kisjuhász Viktóriát ismerősként üdvözöltük, hiszen hosszú ideig dolgozott a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban, majd egy rövidnek szintén nem mondható budapesti kitérő után (BTM Aquincumi Múzeum) 2024-től az Esztergomi Vármúzeum csapatát erősíti.

A Dorog bányászattörténetét és ipartörténeti örökségét bemutató kiállítótér, a Reimann Bányászattörténeti Miniverzum nóvumként jelenik meg a vármegyei múzeumi kínálatban, erről az izgalmasnak tűnő helyről és azt itt folyó pedagógiai munkáról Pálfi-Lánchidi Eszter számolt be nekünk.

A szakmai találkozó utolsó részében az eseményt szervező Vereckei András koordinátorunk adott ízelítőt a Keresztény Múzeumban zajló múzeumpedagógiai tevékenységből. A környék számos oktatási intézményével alakult ki jó kapcsolata a múzeumnak, az Ifjúsági Tárlatvezetéseken több diákcsoport is részt vett az elmúlt években. András bemutatta az idei év múzeumpedagógiai újdonságaiként az állandó kiállításban kialakított pihenőpontokat, ahol különféle izgalmas feladatok, játékok, óriáspuzzle és színezők várják a családjukkal érkező gyerekeket. Az ötletes feladatok lekötik és irányítják a gyerekek figyelmét, valamint segítik a szülők tájékozódását a kiállításban.

Izgalmas szakmai találkozó egy borús novemberi hétfőn

András gyakorló édesapaként egyedi látásmóddal szólítja meg a múzeumpedagógiai foglalkozásra érkező fiatalabb és idősebb diákokat. Bár saját bevallása szerint kedvencei az óvodások, de a tárlatvezetésén kiderült, hogy a kamaszok és a fiatal felnőttek nyelvén ugyanolyan jól ért. A múzeum által kínált, nem könnyen befogadható tartalmakat András például egy nyomozós játék révén hozza közel a fiatalokhoz. A programon kinyomtatott képek alapján nagyítóval keresnek részleteket a diákok a festményeken, vagy logikai feladatok sora mutatja nekik az utat a múzeum egyik műtárgyától a másikig. Unikornisokat, sárkányt, főnixet, baziliszkuszt és kentaurt is megvizsgálnak együtt a képeken, megbeszélve a kapcsolódási pontokat nemcsak a Harry Potter univerzummal, de a keresztény hittel is.

A kamasz-felnőtt tárlatvezetések jó alkalmat kínálnak arra, hogy olyan dolgokról essék szó, amiket a látogatók izgalmasnak tartanak. A mai szemlélő számára már csúnyának tűnő kis Jézuskákról például az adott korszakban úgy gondolták, hogy az emberiség Megváltóját nem lehet aranyos kisbabaként ábrázolni, így az újszülött Jézusnak gyerektestet, de felnőtt arcot festettek a korabeli mesterek. Végül azt is megtudhattuk Andrástól, hogyan is működött a középkori párkeresés, ami technikailag nem sokban különbözött a mai társkereső applikációk algoritmusától. Mindezek olyan témák, amelyekkel meg lehet fogni a Z generáció képviselőit, és így a fiatalok párhuzamot találhatnak a nem is olyan régi múlt és napjaink kihívásai között.

 

Beszámoló, fotók:  Bojcsuk Anna, koordinátori referens, (2024. december)