hírlevél

Türr István Múzeum: Kamilla, a fény leánya – üzenet a bronzkorból

2025-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült.

Komplex kezdeményezésünk célja, hogy bemutassunk egy olyan sokrétű pedagógiai programot, ami jól adaptálható más múzeumok számára is. Másik célunk a régész szakma népszerűsítése olyan élménypedagógiai, multiszenzoros megismerésre építő, sok demonstrációs eszközzel és tanulásszervezési módszerrel operáló foglalkozáson keresztül, ahol a résztvevők játszva szerezhetnek ismereteket, élményt és tudást.

Egy ásatás kapcsán előkerülő az egész nemzetközi régész szakmát megmozgató bronzkori temető páratlanul gazdag női sírja adta az ötletet, amelyet 2020.12.28-án a bajai Türr István Múzeum régésznői és munkatársaik emeltek a köztudatba. Ezt követően Kamilla a fény leánya, címmel állandó és időszaki tárlatba is bekerült a felgyűjtött és több tudományterület által részletesen megvizsgált leletanyag. Erre múzeumpedagógiai foglalkozás, élő társas játék, foglalkoztató füzet is épült.

Türr István Múzeum: Kamilla, a fény leánya – üzenet a bronzkorból

Kamilla a fény leánya foglalkozás fotó
Fotó: Sepsi Gergő

LAUDÁCIÓ

A bajai múzeum foglalkozása a Sükösd mellett feltárt bronzkori temető és benne egy gazdagon mellékelt női sír leletanyagának bemutatásán keresztül ismerteti meg a gyerekeket nemcsak a bronzkor viseleti darabjaival, ékszereivel és használati tárgyaival, de a feltárásban és a feldolgozásban résztvevők munkájával is.A résztvevők a tárlat bejárása közben a vitrinekben őrzött műtárgyak másolatait kézbe vehetik, tapinthatják, kipróbálhatják, a viseleti darabokat felpróbálhatják. A foglalkozás vezetők a tárgyak mellett az ásatásról, majd a feldolgozás folyamatáról és az abban részt vevő szakemberek (régész, archeogenetikus, archeobotanikus stb) munkájáról is mesélnek. A gyerekek megnézhetik, foghatják, megvizsgálhatják az általuk használt eszközöket, műszereket.

A kiállítás bejárása során szerzett ismereteket összegzik egy élőszereplős óriás társasjátékban, ahol a gyerekek a szakemberek szerepeibe bújva a társaikkal közösen fejtik meg a bronzkori sír rejtélyeit. A csapatok egymással versengve, de mégis közösen gyűjtik össze az információkat, a résztvevők pedig megélik az egyéni szereplés és a közösségi összefogás élményét is.

A foglalkozás erőssége a téma feldolgozásának logikus és élményszerű felépítése, az ismeretátadás során használt módszerek változatossága, a megtapasztalás, a kísérletezés lehetőségének megteremtése. A sok érzékszervre ható színvonalas demonstrációs anyag nagyban segít értelmezni a tárgyakat, megérteni a folyamatokat. A foglalkozás után hazavihető kis füzet nemcsak figyelemfelkeltő, gyerekbarát, de változatos feladataival kiválóan alkalmas egy akár tanórai, akár családos emlékfelidézésre, játékos ismeret összegzésre.

A foglalkozás sikerének, a gyerekek élményteli megelégedettségének sokszor a múzeumpedagógus a kulcsa. Baján a foglalkozás vezetők személyisége, felkészültsége, kreativitása és lelkesedése a biztosíték arra, hogy sok-sok gyerek örömmel fog a múzeumba járni!

Szatmári Csilla