Úttörténeti Múzeum: Bűntény a múzeumban – eltűnt Bitumen!
2025-ben a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége Múzeumpedagógiai Különdíját kapta.
Alapvető koncepciónk egy olyan foglalkozás kidolgozása volt, mely elsősorban a társas kommunikációt és az inkluzív társadalomban való aktív, tevékeny részvételt támogatja. Nem titkolt célunk volt az is, hogy a változó társadalmi igényeknek megfelelő, de nem elsősorban a digitális kultúrát fókuszba helyező alternatívát nyújtsunk a napjainkban a digitális eszközökkel gyakran szeparálódó gyermekek számára.

Olyan foglalkozást hoztunk létre, ahol a kerettörténet megírására egy gyerekkönyveket is író gyógypedagógust kértünk fel. E „mini krimi” köré épül egy nyomozós, az állandó kiállításunk teljes anyagát felölelő interaktív játék, melyet többféle csoport számára is kidolgoztunk.
Egy foglalkozás – 3-féle hasznosulással:
-
többségi oktatásban résztvevő, neurotipikus gyerekek (óvodás, általános iskolás)
-
családok, baráti társaságok részére önállóan végig játszható interaktív, szórakoztató játék
-
autizmussal élő, vagy bármilyen sajátos nevelési igényű diákok számára
Minden csoport számára külön foglalkoztató füzet készült.
LAUDÁCIÓ
Az MVMSZ különdíját 2025-ben a kiskőrösi Úttörténeti Múzeum „Bűntény a múzeumban – eltűnt Bitumen!” múzeumpedagógiai foglalkozás kapta! A díjazott kiváló példa arra, hogy kismúzeumként, viszonylag korlátozott létszámkerettel és anyagi háttérrel is milyen kimagasló múzeumpedagógiai színvonalat lehet elérni. A mini krimi keretén belül a résztvevők pedig a didaktikai célokat élvezettel, a játszva tanulás módszerével érik el. A bírálók külön értékelték, hogy a foglalkozás a társas kommunikációt helyezte előtérbe a napjainkban sajnos a digitális eszközökkel gyakran szeparálódó gyermekek számára.
A foglalkozás létrehozásában figyelemmel voltak arra, hogy az állandó kiállításuk teljes anyagát felölelje az interaktív játék, melyet nemcsak az oktatásban résztvevő gyerekek (óvodások, általános iskolások), de családok, baráti társaságok számára, sőt autizmussal élő, vagy bármilyen sajátos nevelési igényű diákok számára is elérhetővé, végig játszhatóvá tették. Sőt, minden csoport számára külön foglalkoztató füzet is készült. A bírálók egyhangúan úgy érezték, hogy az Úttörténeti Múzeumnak számtalan szempontból pozitív és izgalmas foglalkozást sikerült felfesteniük a múzeumpedagógia palettájára. Egy olyan foglalkozással sikerült Kiskőrösön megismerkedni, mely messze nem pusztán csak a passzív befogadást jelentő múzeumlátogatást valósítja meg, hanem aktív, élményalapú, komplex és újszerű.
Dr. Horváth László












