Dunaföldvári Vár: Miért fekete a földvári kötény?
2025-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült.
A Miért fekete a földvári kötény? c. múzeumpedagógiai projekt Berze-Nagy Ilona – Lábuk nyomát elmosta a víz c. regényét dolgozza fel többféle módszertan alkalmazásával. A regény a Dunaföldvár török-kori történetét meséli el. A szerző születésének 130. évfordulója alkalmából megjelent a második kiadás. 2025-ben a Dunaföldvári Vár programjait e téma köré szerveztük, feldolgoztuk vetélkedő, kiállítás, múzeumpedagógiai foglalkozás és tábor keretében. A projekt fő eleme a múzeumpedagógiai foglalkozás, melynek célja a helyi fiatalok (4-18 évesek) megszólítása, identitásának erősítése, helytörténeti ismereteinek bővítése volt, a múzeumpedagógia eszközeivel. A foglalkozáshoz olyan környezetet álmodtunk meg és alakítottunk ki, ami inspiráló és segíti a gyerekeket a történet átélésében. A projekt előkészítése során kutatást végeztünk a helyi pedagógusok körében. A kutatás eredménye alapján foglalkozásunk módszertanául a papírszínházat választottuk, melyet a gyerekek múzeumi élményeinek fokozása érdekében interaktív elemekkel egészítettünk ki. A foglalkozás témája minden korosztály számára – a fekete kötény legendája – ugyanaz, az interakciók és a szövegváltozatok korosztályspecifikusak.

Miért fekete a földvári kötény? múzeumpedagógiai foglalkozás Fotó: Dunaföldvári Vár
LAUDÁCIÓ
A Miért fekete a földvári kötény? című múzeumpedagógiai kezdeményezés Berze–Nagy Ilona – Lábuk nyomát elmosta a víz című, Dunaföldvár török-kori történetét bemutató regényét dolgozza fel. Az átgondolt projekt elemeit egy diákvetélkedő, egy kiállítás, négyféle célcsoportnak szóló múzeumpedagógiai foglalkozások, program a Múzeumok Éjszakáján és egy nyári tábor alkották. A 4-18 éves fiatalok helytörténeti ismereteinek bővítését célul kitűző foglalkozások megtervezését a helyi pedagógusok körében végzett előzetes felmérés és utánkövetés is segítette. Az eredmények alapján az interaktív elemekkel kiegészített papírszínházak fontos elemei lettek a múzeumi óráknak, amelyek egy helyi művész és egy meseterapeuta bevonásával készültek el. A kiállítási előtérből kialakított hangulatos foglalkoztató tér is segítette a fiatalok ráhangolódását a regény világára.
A fekete kötény legendájának témáját különbözőképpen dolgozták fel az óvodásoknak és alsó tagozatos diákoknak, a felsősöknek, a középiskolásoknak és a szakiskolásoknak szóló foglalkozások. Az egyes alkalmakat a fiatalabbaknál varázskövek használata, különleges hangok megszólaltatása, mondókázás és éneklés színesítette, míg a gimnazisták kipróbálhatták a digitális kötényfestést, a turizmus – vendéglátás szakon tanuló szakiskolások foglalkozása pedig egy helyi specialitás, a paprikás kalács sütésével zárult.
A komplex helytörténeti és honismereti projekt széles körben és igényes programmal szólította meg a helyi fiatalokat és a családokat, remek példát mutatva arra, hogy milyen sokszínűen dolgozható fel egy irodalmi alkotás.
Sziray Zsófia












