Katasztrófavédelem Központi Múzeuma: Fake News 1903
2025-ben az Országos Közgyűjtemények Szövetsége Múzeumpedagógiai Különdíját kapta.
Az Internet korában, egy arcok nélküli, felgyorsult, információval teli világban két dolgot könnyű elveszíteni: önmagunkat és a másokba vetett bizalmat. Az okos-eszközök egyre fiatalabb korban kerülnek a gyerekek kezébe, így egyre korábban kerülnek szembe a bennük rejlő veszélyekkel is. A mi feladatunk és felelősségünk a figyelem felhívása, valamint, hogy erkölcsi tartást adjunk a gyerekeknek, és hogy megtanítsuk őket a hiteles forrásból történő, kritikus tájékozódásra.

A foglalkozás célja a gyerekek figyelmének felhívása a tudatos, hiteles forrásból történő tájékozódás fontosságára, a hamis hírek terjedésének és terjesztésének veszélyeire, valamint a környezetre és másokra gyakorolt romboló, ártó hatásaira egy valós, megtörtént esemény feldolgozása által, játszva, a múzeum történetekkel és kalandokkal teli világában.
1903. augusztus 24. Kiabálás, szaladgálás, fejvesztettség, majd megérkezik a tűzoltóság. Leszereli a mozdonyfecskendőjét, a tömeg egyre nő, mindenki intézkedni akar és intézkedik is. A tűz őrült rombolással terjed tovább. A tömeg felzúdul, a tűzoltók hősiesen dolgoznak. A lapok hasábos cikkeket közölnek… de vajon mi lehet az igazság?
LAUDÁCIÓ
A múzeum Fake News 1903 című pályázata kortárs reflexióra hívja fel a figyelmet, amely ötvözi a múzeumi térben és műtárgyak között megvalósított, de a mai kor szellemében kialakított múzeumpedagógiai programot. Egyúttal a projekt programelemében beépíti az egykori Párizsi Nagy Áruház katasztrófájához kapcsolódó történeti és szakmatörténeti tudást. A zsűri értékelte az ötletes és a diákok, valamint a célcsoport felé kialakított szemléletformáló témaválasztást, amely a jelenben is segíti a digitális tájékozódásukat, de a múlt elemeivel is összekapcsolható és többszintű tudás- és ismeretátadást tesz lehetővé. A program kialakításakor a múzeumpedagógus maga is tárgy és digitális tudásalapú múzeumpedagógiai programot hozott létre és külön kiemelhető, hogy saját kutatási tevékenységén alapul a projekt kialakítása.
A foglalkozás felhívja a figyelmet a hamis hírek jelenségére, veszélyeire, a környezetre és másra gyakorolt romboló hatásokra, de egyúttal segíti őket a tudatos és hiteles forrásból történő tájékozódás elsajátítására. A program szociális kompetenciákat fejleszt, értéket teremt, érzékenyít, miközben az ítéletalkotó képesség és az értő olvasás és befogadás múzeumi közegben fejlődik. De felhívja a figyelmet a múzeum tematikájára, a veszélyhelyzetekre és a tűzvédelemre is, amelynek gyakorlati játékos tudásátadásában a későbbiekben vészhelyzet esetén segítséget nyújthat a célcsoportnak.
Az élménypedagógia, a kalandjáték, a dramatikus módszerek, az önálló felfedezés és a történetmesélés múzeumpedagógiai módszereivel kialakított foglalkozás olyan kiváló és adaptálható projekt, amelyet a szakmai zsűri különdíjban részesített.
Dr. Török Róbert












