Kuny Domokos Múzeum: Földönfutók
2025-ben a ICOM Magyarország Múzeumpedagógiai Különdíját kapta.
Földönfutók című múzeumpedagógiai foglalkozásunk a magyarországi németek második világháborút követő elhurcolásának történetével, hátterével foglalkozik. A résztvevők a kitelepítések áldozatainak életkörülményeit és sorsát ismerhetik meg, miközben – drámapedagógiai eszközök, módszerek segítségével – maguk is „részeseivé válnak” az eseményeknek, szembesülnek döntési helyzetekkel, belső és külső konfliktusokkal.
A foglalkozás során lényeges elem a csoportmunka, az érvelés, az egymás közötti építő jellegű, kulturált vita kialakítása/kialakulása, továbbá az együttműködés és a kommunikáció.
A foglalkozás fókuszában a kollektív felelősség/bűnösség és az egyéni ártatlanság kérdése áll.
A kezdeményezés célja az eredetileg 8-12. osztályos diákoknak, illetve fiatal felnőtteknek tervezett foglalkozás pedagógusok, felnőtt résztvevők számára történő adaptálása volt.

Az emberi méltóság Fotó: Kuny Domokos Múzeum
LAUDÁCIÓ
A tatai Kuny Domokos Múzeum – Német Nemzetiségi Múzeum kiállítóhely - Mi és a többiek című állandó kiállításához kapcsolódó, Földönfutók című múzeumpedagógiai foglalkozás a magyarországi németek második világháborút követő elhurcolásának történetével, hátterével foglalkozik. A résztvevők a kitelepítések áldozatainak életkörülményeit és sorsát ismerhetik meg, miközben – drámapedagógiai eszközök, módszerek segítségével – maguk is „részeseivé válnak” az eseményeknek, szembesülnek döntési helyzetekkel, belső és külső konfliktusokkal.
A részvételen alapuló múzeumpedagógiai gyakorlat, drámapedagógiai elemekkel ötvözve dolgoz fel történeti és személyes traumákat. A már több mint 57 alkalommal megvalósult foglalkozás egyik alapvető kérdése a kollektív és egyéni felelősség. A foglalkozás amellett, hogy érzékenyít, bővíti és elmélyíti a résztvevők történeti ismereteit, fejleszti vitakultúrájukat, az együttműködést és a kommunikációt.
Az alapvetően 8. osztályos és középiskolás korosztály, valamint felnőttek számára kialakított foglalkozás képes a résztvevőkre ható szemléletformálásra és értékrendjük alakításra. A részvételen alapuló múzeumpedagógiai foglalkozás más múzeumok számára is mintaadó lehet.
M. Aczél Eszter












