hírlevél

Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum: Gyakran Ismételt Kérdések – Módszertani kiállítás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből a kortárs művészet befogadásának megkönnyítéséért

2025-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült.

A Ludwig Múzeum 2025-ben Gyakran Ismételt Kérdések / Frequently Asked Questions (GYIK/FAQ) címmel múzeumpedagógiai módszertani kiállítást rendezett. A kezdeményezés újszerűsége, hogy Magyarország legjelentősebb kortárs művészeti múzeumában a gyűjtemény alkotásaiból a múzeumpedagógiai osztály munkatársai rendeztek kiállítást. A projekt célja az volt, hogy a gyűjteményi kiállítással szemben támasztott követelményeket a korszerű, a múzeumoktól elvárt, a látogatót, a közösséget középpontba helyező kiállítást hozzon létre. A munka során így a kurátori feladatok múzeumpedagógiai megközelítést nyertek. A tematika – amely a modern és kortárs művészettel kapcsolatban megfogalmazott gyakran ismételt kérdéseket helyezte fókuszba –, a koncepció egésze, a kiállítás arculata, a kiállítótérben megjelenő interaktív elemek egyaránt múzeumpedagógiai szempontokat valósítottak meg. A kapcsolódó programok, a múzeumpedagógiai foglalkozások és a széleskörű együttműködés a látogatókkal, iskolai csoportokkal, valamint a múzeumban különböző területeken dolgozókkal valamennyi résztvevő számára lehetőséget teremtett az intézmény hagyományos működési struktúrájának átértelmezésére.

 Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum: Gyakran Ismételt Kérdések – Módszertani kiállítás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből a kortárs művészet befogadásának megkönnyítéséért
 Ez miért művészet – fotó: Glódi Balázs

LAUDÁCIÓ

A Ludwig Múzeum 2025-ben a Múzeumpedagógiai Nívódíjat egy innovatív projektjének a megvalósításáért kapta, amelynek keretében Gyakran Ismételt Kérdések / Frequently Asked Questions (GYIK/FAQ) címmel múzeumpedagógiai módszertani kiállítást rendezett. A kezdeményezés újszerűsége, hogy Magyarország legjelentősebb kortárs művészeti múzeumában a gyűjtemény alkotásaiból a múzeumpedagógiai osztály munkatársai rendeztek kiállítást.

A projekt célja az volt, hogy a gyűjteményi kiállítással szemben támasztott követelményeket is figyelembe véve egy korszerű, a múzeumoktól elvárt, a látogatót, a közösséget középpontba helyező kiállítást hozzon létre. A munka során így a kurátori feladatok múzeumpedagógiai megközelítést nyertek. A tematika – amely a modern és kortárs művészettel kapcsolatban megfogalmazott gyakran ismételt kérdéseket helyezte fókuszba –, a koncepció egésze, a kiállítás arculata, a kiállítótérben megjelenő interaktív elemek egyaránt múzeumpedagógiai szempontokat tükröztek. A múzeumpedagógiai projekt a kortárs művészettel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdéseket állította középpontba. A kapcsolódó programok, a múzeumpedagógiai foglalkozások és a széleskörű együttműködés a látogatókkal, iskolai csoportokkal, valamint a múzeumban különböző területeken dolgozókkal valamennyi résztvevő számára lehetőséget teremtett az intézmény hagyományos működési struktúrájának átértelmezésére. A projekt számtalan ponton tudott kapcsolódni a formális oktatáshoz is, hozzájárulva többek között a kulturális tudatosság erősítéséhez vagy a tudatos médiahasználathoz. A kiállítás létrehozói Bence Bettina, Hemrik László és Nagy Barbara.

Nagyné Dr. Batári Zsuzsanna