Néprajzi Múzeum: Kísérleti adás
2025-ben a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület Múzeumpedagógiai Különdíját kapta.
A tudásmegosztás kísérleti “(át)adásként” jelenik meg, ahol a hallgatók közösen alkotva fedezik fel a múzeumi tér lehetőségeit, azt tanulási folyamatokban vizsgálják. A projekt a nemzeti identitás kortárs és néprajzi értelmezését állította az interdiszciplináris, közösségi részvételen alapuló tanulás középpontjába, felhatalmazás alapú módszertannal. ELTE, SZFE, és MKE hallgatói és oktatói múzeumi környezetben, szabad keretek között, önállóan alakították ki és valósították meg középiskolásoknak szóló művészetpedagógiai foglakozásaikat. A projektvezetés szerepe tudatosan háttérbe húzódott, teret engedve az önirányító, aktív szerepvállalásnak és a résztvevők közötti szabad tudásmegosztásnak. Szakmaközi együttműködés során dramatikus, vizuális és irodalmi eszközökkel dolgozták fel a témát, amit éles oktatási helyzetben fejlesztve próbálhattak ki.

Kísérleti adás Fotó: Schopp Ildikó
LAUDÁCIÓ
A Néprajzi Múzeum Kísérleti adás című múzeumpedagógiai projektje egy olyan innovatív kezdeményezés, amely kreatív módszertani eszközökkel valósította meg a „többszólamú múzeum” gondolatát. Példaértékű, hogy mennyire tudatosan figyelt egyszerre két célcsoportra: egyrészt a középiskolás diákokra, másrészt a múzeumpedagógiával ismerkedő egyetemi hallgatókra.
A Néprajzi Múzeum állandó kiállításához kapcsolódó projekt az identitás kérdését állította a középpontba. A résztvevő egyetemi hallgatók maguk dolgozhattak ki a téma köré épülő foglalkozásokat a középiskolás korosztálynak, amelyeket meg is valósíthattak, fiatalos, kortárs szempontokkal elősegítve a gyűjtemények rejtett dimenzióinak feltárását.
Ez a kezdeményezés kiváló mintát ad a közösségi alapú múzeumi működés és a részvételiség terén. A projekt résztvevői teljes felhatalmazást kaptak a tanáraiktól és a múzeumi szakemberektől arra, hogy maguk kutassanak és találjanak rá a gyűjteményi állandó kiállítás különböző jelentésrétegeire, szimbólumaira, az identitás fogalmához kapcsolódó tartalmaira. Inspirációt adtak ehhez a projektbe bevont további helyszínek, a Műcsarnok Vanitas – olvasatok című kiállításának és a Magyar Képzőművészeti Egyetem Feszty-házának terei.
A kezdeményezés újszerűségét, innovatív megoldásait, kísérletező szellemiségét, nagyfokú részvételiségét és nyitott, befogadó, közösségi attitűdjeit a Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület különdíjjal ismeri el.
Dr. Tóth Arnold












