Szépművészeti Múzeum - Vasarely Múzeum: A mi szemünkkel
2025-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült.
A Szépművészeti Múzeum – Vasarely Múzeum felkérte a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium egyik kilencedikes osztályát, hogy válasszanak műtárgyakat a gyűjteményből és írjanak róluk 50 szóból álló bővített képcédulaszövegeket. Vasarely a három egybevágósági transzformáció és/vagy a nagyítás közül legalább egyet használt a kiválasztott kompozíciók mindegyikében. A megírt szövegeket angolra fordítottuk, megterveztük a megjelenítésüket, a kétnyelvű változatot kinyomtattuk és azokat az eredeti műalkotások mellé helyeztük ki.
A diákok segítettek a Múzeumok Őszi Fesztiváljának keretében egy, a nagyközönségnek szóló, a műalkotásokat bemutató program megtervezésében és lebonyolításában is. Beszélgettek a látogatókkal, kirakós játékokat vagy alkotási lehetőséget kínáltak nekik.
Ez az interdiszciplináris projekt lehetővé tette a diákok, tanáraik és a múzeum munkatársai számára, hogy jobban megértsék a tizenévesek múzeumi projektekbe és programokba való bevonásának előnyeit és lehetőségeit.

Művészet és matematika a múzeumban – a mi szemünkkel (Fotó: Bera Viktor)
LAUDÁCIÓ
A Szépművészeti Múzeum Vasarely Múzeum tagintézményének „A mi szemünkkel” című interdiszciplináris projektje két intézmény összefogásából született meg. Juhász Litza múzeumpedagógus, Dr. Szmerka Gergely, a Veres Péter Gimnázium magyar- és matematikatanára, és a gimnázium 9.-es diákjai példaértékű, a kommunikációra és a részvételre alapuló projektet valósítottak meg. A diákok megismerkedtek Vasarely műveivel, alternatív műcédulákat írtak, workshopot fejlesztettek és közvetlen kapcsolatba kerültek a látogatókkal. A projektbe a múzeum több, különböző szakterületű munkatársa is aktívan bevonódott. A projekthez készült professzionális grafikai anyagok a múzeum arculatához illeszkednek.
Az ötalkalmas projektben azokat a Vasarely-műveket használták, amelyek konkrét geometriai fogalmakhoz köthetők, így szervesen tudtak kapcsolódni a matematika órák tananyagához. A rugalmas keret lehetővé tette a résztvevők igényeihez való alkalmazkodást, a projekt feladatai többféle képességet és érdeklődési kört céloztak meg, így minden diák aktívan tudott kapcsolódni. A projekt a matematika, az idegen nyelv tanulás gyakorlati alkalmazásában, a kamaszok kommunikációs nehézségeinek feloldásában és a generációk párbeszédében, a múzeumi munkafolyamatok megismertetésében is kiemelkedőnek bizonyul.
A részvételen alapuló, a közoktatás és a múzeumpedagógia szoros együttműködésében megvalósult, a művészet és tudomány összekapcsolását, a tapasztalati tanulást megvalósító projekt más múzeumok számára is példaértékű lehet.
György Gabriella












