Regisztráció, jelentkezés és tervezet megadásának határideje: 2017. július 20. |
Ötletek a programszervezéshez
Múzeumok Őszi Fesztiválja 2017
(2017. szeptember 25. – november 12.)
A Múzeumok Őszi Fesztiválja programjainak szervezéséhez szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy minden egyes tematikához összegyűjtöttünk programötleteket, továbbá közreadjuk a korábbi években kiemelkedő eredményeket hozó programokat. Reméljük, hogy ez az ötlet-gyűjtemény inspirációként szolgál ahhoz, hogy az egyes múzeumok sajátosságaihoz igazítva újszerű, látogatókat vonzó programok szülessenek.
A 2017-es Múzeumok Őszi Fesztiválja jelmondata: „Az ajtó nyitva áll!”
Az idei fesztivál jelmondatával Szabó Magda Kossuth-díjas magyar író, költő, műfordító munkásságáról kíván megemlékezni, tekintettel arra, hogy az írónő 2017. október 5-én, a Múzeumok Őszi Fesztiválja ideje alatt töltené be 100. életévét.
A Múzeumok Őszi Fesztiválja a kiemelt témával igyekszik a hazai irodalmat meghatározó jeles írók, költők múzeumokban őrzött hagyatékára, jeles tárgyaira felhívni a figyelmet. A nyitott ajtó több mint jelkép: a múzeumok a fesztivál alatt vendégségbe hívják mindazokat, akik nyitott szemmel és lélekkel, kíváncsisággal és érdeklődéssel fordulnak feléjük.
A rendezvény célja, hogy mind a szakma, mind a nagyközönség közelebb kerüljön a múzeumokhoz, mint az egész életen át tartó tanulás színhelyeihez, a múzeumokhoz, mint kutatási és tudásközpontokhoz, a múzeumokhoz, mint egy helyi közösség aktív életteréhez. A rendezvénysorozat célja ezen túl, hogy a helyi közösségek és a lakosság érdekes programok során megismerhesse települése, régiója kulturális színtereit. Egyfajta törekvés arra, hogy mindenkihez eljusson az üzenet; oly csodás korban élünk, amikor a művészet és kultúra mindenki előtt kitárja kapuit.
2017-ben összesen 11 központi témát ajánlunk, melyhez kapcsolódhatnak a múzeumok.
1. „Nyitott ajtó” – Pincétől a padlásig
ötletek a programszervezéshez:
A látogatókat betekintést nyerhetnek a múzeumi munka kulisszatitkaiba, lehetőség van az eddig ismeretlen vagy szokatlan múzeumi tevékenységek felfedezésére. A háttérben dolgozó szakértői gárda mesél munkáiról. Egyes tevékenységeket a látogató közönség személyesen is kipróbálhat, megtapasztalhat.
Miket rejthet egy múzeum pincéje, padlása? Milyen gyűjtemények bújnak meg a háttérben, hogyan kerülnek rendszerezésre, tárolásra az éppen ki nem állított tárgyak? A múzeumok milyen úton gazdagítják gyűjteményeiket?
Kulisszatitkok felfedezése fiataloknak: a látogatók elől elzárt tereket tárnak fel a közönség előtt – mindezt egy rejtélyes történettel körítve.
Sikeres Pincétől a padlásig programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2015: http://mokk.skanzen.hu/pincetol-a-padlasig-sikeres-programok2.html
2014: http://mokk.skanzen.hu/pincetol-a-padlasig-sikeres-programok1.html
2. A lámpás én vagyok – Tanárok Éjszakája
ötletek a programszervezéshez:
- késő délutánból / estébe nyúló rendezvény, mely megszervezése előtt a programot szervező intézmények régión, városon belül egyeztetnek, ezáltal egy jól átjárható programkínálat jön létre a pedagógusok számára. (X Múzeum 1700órátóltól szervez 1815-ig programot, majd Y Múzeum 1800-1915 tart foglalkozást, végül Z Múzeum 1930-2030 közötti programjával zárja a napot). Az átjárható programok a programot szervező kulturális intézmények számára az együttműködés lehetőségét biztosítják, ráadásul így kiküszöbölhető a program elmaradása vagy elkerülhető az alacsony látogatottság is.
- Városi vagy kistérségi “kul-túra”, melynek során a pedagógusok a különböző helyszíneken, különböző feladatokat megoldva pontokat gyűjthetnek. A csapatokat egy-egy iskola tanári gárdája alkothatná, így a térség pedagógusai, csapatépítő tréninggel egybekötve, vetélkedő jelleggel mérhetnék össze tudásukat.
- Tanár-diák szerepcsere, diákok válnak a tanárok idegenvezetőivé.
Sikeres Tanárok Éjszakája programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016-ban: http://mokk.skanzen.hu/tanarok-ejszakaja-sikeres-programok3.html
2015-ben: http://mokk.skanzen.hu/tanarok-ejszakaja-sikeres-programok2.html
3. Óvodapedagógusok Napja
ötletek a programszervezéshez:
- A résztvevő intézmények régión, városon belül egyeztetnek, ezáltal egy jól átjárható programkínálat jön létre az helyi pedagógusok számára (hasonlóan a Tanárok Éjszakájához).
- Gyermekpszichológus, grafológus előadás (akár gyerekcsoporttal is érkezhet, az előadás ideje alatt a gyerekek rajzolhatnak, a műveket a program végén az előadás alapján közösen kielemzik)
- Gyermekrajz elemző Workshop:
A kisgyerekek verbálisan nehezebben fejezik ki magukat, mert nem elég gazdag a szókincsük, nincsenek tisztában bizonyos elvont fogalmakkal. A rajzolás fontos feszültségoldó eszköz is egyben, elfojtott érzelmek és indulatok levezetésére szolgálhat. A rajztevékenység olyan tudatalatti tartalmakat hozhat elő, amelyet a gyermek sérelemként, szorongásként vagy akár túlzott örömként élt meg, amit nem tudott feldolgozni.
- A gyermekrajzok világa szimbólumokban gazdag, csodálatos és őszinte. Tükrözik a rajzoló személyiségét, és tükröt tart elénk is, hiszen a gyermek olyannak lát és rajzol le minket, amilyenek vagyunk. A gyermekrajz elemzés révén tehát nemcsak gyermekről, hanem családjáról és önmagunkról is sokat tanulhatunk.
Sikeres Óvodapedagógusok Napja programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/ovodapedagogusok-napja-sikeres-programok1.html
2015: http://mokk.skanzen.hu/ovodapedagogusok-napja-sikeres-programok.html
4. Irodalmi találkozások a múzeumban
ötletek a programszervezéshez:
Jeles írókra, költőkre – így a száz éve született Szabó Magdára vagy a kétszáz éve született Arany Jánosra - emlékezve az irodalmat is egy központi témává emeltük. Az új programtípus Irodalmi találkozások a múzeumban címmel lehetőséget ad feltárni az irodalom és a múzeumok kapcsolatát. Akár kiállítási tárgyak kelhetnek életre történetekben, lírai szövegekben, akár ma alkotó írók költők jelenhetnek meg a múzeumi terekben, saját alkotásokat megszólaltatva, vagy magánemberként, de a műalkotások művészetekhez, kulturális értékekhez való viszonyukról megnyilatkozva.
5. Mesterek és alkotók
ötletek a programszervezéshez:
- Egy-egy régi mesterség, foglalkozás összehasonlítása egy-egy modern technológiában működő, gépiesített megfelelőjével (telefonközpontos kisasszony – mai mobiltelefonok működési háttere, faesztergályos – szalaggyártás)
- Betekintés egy kortárs művész képzeletbeli műhelyébe, ahol a látogatók megismerhetik az alkotás fázisait, kipróbálhatják, megfoghatják az eszközöket, mellyel a művész dolgozik.
A korábban Mesterségek nyomában néven megismert tematikai programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/mestersegek-nyomaban-sikeres-programok1.html
2015: http://mokk.skanzen.hu/mestersegek-nyomaban-sikeres-programok.html
6. Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk! – Irodalmi (cool)túra
A program célja, hogy a múzeumok helyi közösségi életben vállalt szerepét erősítse, közelebb kerüljön a célközönségéhez azáltal, hogy rövid, közös kirándulásokat szervez a múzeum tágabb környezetében található kulturális örökségi helyszínek, építészeti gyöngyszemek, történelmi emlékek felfedezésére. A programmal erősíteni kívánjuk a múzeumok és településük kapcsolatrendszerét, a helyi múltról szóló ismeretek élményszerű és egyben egészségtudatos bővítését. Idén az irodalom is kiemelt szerepet kap a túra során. A felfedezőút elvezet neves irodalmi alakok emlékhelyeihez, szobraihoz, de csatangolhatunk irodalmi művek helyszínein, kicsit részeivé válva az alkotásoknak.
ötletek a programszervezéshez:
- A felfedezőút elvezet neves irodalmi alakok emlékhelyeihez, szobraihoz, miközben számos titkot megtudunk az alkotó életéből.
- Csatangolás irodalmi művek helyszínein, kicsit részeivé válva az alkotásoknak. A nagyobb beleélhetőség kedvéért a helyszíne(ke)n felolvasás az érintett műből. A történet alapján akár szerepjáték is megvalósulhat a helyszínen.
- Kulturális geocaching: A geocaching igen népszerű a fiatalok körében, ezért ennek integrálása a tematikába megszólíthatja a fiatalabb korosztályt. A geocaching egy lehetséges megvalósítása, amikor egy lezárt ládikát (borítékot, kis dobozt) a programot szervező intézmény munkatársa elrejt egy általa kiszemelt, valamilyen szempont szerint megismerésre, felfedezésre érdemesnek ítélt helyen, és a megfelelő módon rögzíti a rejtekhely pontos koordinátáit (esetleg egy térképre berajzolja az adott pontokat). Ezt a kiindulási adatot feladatokba ágyazva feltöltheti a facebook oldalra, vagy feladatlapként kinyomtathatja, hogy a továbbiakban a játékosok ezek alapján megkereshessék a rejtekhelyet. A kincses ládában található egy jegyzettömb, egy íróeszköz és egy olyan, a múzeumhoz/gyűjteményéhez köthető feladat, ami alapján a játékos közelebb kerülhet a következő ládikához. A feladatsor megoldásának végére a játékosok ismeretei bővülnek a múzeumról, továbbá érdeklődésük is felkelthető egy adott múzeumi program, kiállítás iránt.)
Sikeres Sétálj, gyalogolj… programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/setalj,-gyalogolj,-bringazz-sikeres-programok3.html
2015: http://mokk.skanzen.hu/setalj,-gyalogolj,-bringazz-sikeres-programok2.html
7. Utazó múzeum
ötletek a programszervezéshez:
Az utazó múzeum tematika célja, hogy a múzeum a saját épületéből kilépve mutatkozzon meg a célközönségének. Erre többféle lehetősége van:
Szomszédolás
- Más településen található múzeummal csereprogram: a múzeum egy-egy gyűjteményi részletének, darabjának cseréje és bemutatása
- Vándorkiállítások létrehozása, amelyek a Múzeumok Őszi Fesztiválja alatt járják a régiót, az országot.
Múzeum a bőröndben
- Foglalkozások, mini kiállítások kihelyezése iskolákba, óvodákba, idősek otthonába, határon túli oktatási intézményekbe
Sikeres Utazó Múzeum programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/utazo-muzeum-sikeres-programok1.html
2015: http://mokk.skanzen.hu/muzeum-a-borondben-utazo-muzeum-sikeres-programok.html
8. 16 + múzeumi találkozások – Rejtély a múzeumban
ötletek a programszervezéshez:
A tematikán belül a múlt évben sikeresek voltak azok a programok, ahol a fiatalok körében népszerű szabadulós játékok mintájára a múzeumi gyűjteményhez kötődően érdekes, nyomozós csapatjátékot szerveztek, melyben nagy szerepe van a logikának és a kreatív gondolkozásmódnak. A program megtartására javasolt időszak: csütörtök, péntek délutánok, és az Őszi Szünet ideje, amikor a fiatalok sok szabadidővel rendelkeznek.
Sikeres 16+… programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/16-rejtely-a-muzeumban-sikeres-programok1.html
2015: http://mokk.skanzen.hu/16-rejtely-a-muzeumban-sikeres-programok.html
9. Múzeumi Őszbúcsúztató
ötletek a programszervezéshez:
- jeles naphoz kötődő rendezvények szervezése (Márton nap)
- kiállításmegnyitók, művész-közönség találkozó megszervezése
Múzeumi Őszbúcsúztató programok a korábbi évekből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/muzeumi-oszbucsuztato-sikeres-programok2.html
2015: http://mokk.skanzen.hu/muzeumi-oszbucsuztato-sikeres-programok1.html
10. Múzeumi Szünetelő - Programok az őszi szünetre
A program tavalyi év kiemelkedő sikere után idén is arra bátorítjuk a múzeumokat, hogy az őszi szünet idejére (2017. október 30. - november 3.) különböző gyermekeknek/iskolásoknak/családoknak szóló érdekes programokkal kedveskedjenek. Célunk a muzeális intézmények egymással összehangolt programjai, azaz egy átjárható programkínálat létrehozása egy-egy régión belül. Így megkönnyítve saját és más múzeumok munkáját is, az együttműködés nagyobb látogatószámot és turisztikai vonzerőt generálna az adott régióban.
A múzeumok a tematika keretében lehetőséget kapnak az esti/ éjszakai programok szervezésére is, melyre többféle lehetőségük adódik:
Ötletek a programszervezéshez:
Múzeumi Éjszakázás gyerek szemmel
- Tábori jelleg esetén 20 fő a múzeumban éjszakázhat (a felszerelést a résztvevők hozzák magukkal: hálózsák, kispárna, polifoam, tisztálkodási szer). Az esemény különlegességét a bent alvás lehetősége jelentené.
- Esetleg működhet esti program keretében vagy estébe nyúló programként a célcsoport érdeklődési körébe tartozó téma köré felépítve az estét.
- Egy jó példa:
https://www.youtube.com/watch?v=WNbE8T_6oas [1]
Múzeumi Éjszakázás felnőtt szemmel
- Akár a gyerek-, a felnőttekre adaptált program is társulhat bent alvás lehetőségével (élőzene, elemlámpás tárlatvezetés, vacsora – regisztrációhoz kötve, magasabb jegyár megfizetése ellenében vehető igénybe).
- A múzeum lehetőséget biztosít kerekasztal beszélgetésekre, csoportos tematikus tárlatvezetésre, szervezhet érdekes, játékos megoldásokkal tarkított versenyt, vetélkedőt, múzeumi sétát, vagy akár adaptálhatja a “Rejtély a múzeumban” programot felnőttek számára. A regisztrációhoz kötött eseményt 6-8-10 fős csoportokban, az esti órákban kínálhatná a múzeum.
- Tematikus randevú, melyre párok jelentkezhetnének. Játékos vetélkedő a benevezett párok számára (érdekességek és plusz információk az intézmény gyűjteménye alapján)
- Tematikus randevú a párkapcsolatok megerősítésére, melyre párok jelentkezhetnek. Játékos vetélkedő a benevezett párok számára (érdekességek és plusz (esetenként pikáns) információk az intézményi gyűjtemény alapján)
- Egy jó példa:
A New York-i Természettudományi Múzeum már nem csak a kicsiket vonja be programjába: igazi felnőttes pizsama bulin vehetnek részt a 18 év felettiek is. A New York-i Természettudományi Múzeum évek óta tart pizsama partikat gyerekeknek az Éjszaka a Múzeumban program keretein belül – most pedig elérkezett az idő, hogy a felnőttek is bekapcsolódjanak. A szervezők nemcsak zseblámpás túrán vehetnek részt, hanem bepillanthatnak a múzeum üres csarnokaiba is, mindezek mellé pedig pezsgős fogadással és háromfogásos vacsorával és élő zenével várják az érdeklődőket. A múzeum vendégei is vihetik magukkal a fogkeféjüket, hálózsákjukat, melyet kitekerve a kékbálna hatalmás teste alatt hajthatják álomra fejüket.[2]
Múzeumi Szünetelő (korábbi nevén: Ősz(i)re hangolva) sikeres programok a tavalyi évből itt olvashatók:
2016: http://mokk.skanzen.hu/osz-i-re-hangoltuk-sikeres-programok.html
11. Szakmai programok
A Múzeumok Őszi Fesztiváljához csatlakozó intézmények és az általuk megszervezésre kerülő programok, kisebb szakmai rendezvények (kerekasztal beszélgetések, konferenciák, stb.) is a Fesztivál fő gondolatához, üzenetéhez - „Az ajtó nyitva áll!” - kapcsolódnak.
ötletek a programszervezéshez:
- Már működő múzeumi tevékenységének új célokkal és tartalommal való megtöltése, újjáélesztése, tagságának frissítése, új múzeumbaráti körök létrehozásának szorgalmazása, a múzeum aktív közösségeinek, egyesületeinek összefogása, valamint a várost éltető civilek és civil szervezetek tudatos bevonása a múzeumi programok megvalósításába.
- Nyugdíjasok, önkéntesek, iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákok, a fiatalok és a gyermekek bevonása a tárlatvezetési feladatokba, különféle múzeumi tevékenységekbe, munkafolyamatba. A fiatalok és a gyermekek esetében az önbizalom és beszédkészség fejlesztésének igénye, az idősek körében pedig a hasznosság és a társaság iránti fokozott szükséglet motiválhatja első sorban a programokba való bekapcsolódást.
Sok sikert és kellemes munkát kívánunk!
Az Múzeumok Őszi Fesztiválját érintő kérdésekben, regisztrációval, feltöltéssel kapcsolatos problémákkal kérjük, forduljon bizalommal Kovács-Nagy Szilviához a kovacs-nagy.szilvia@sznm.hu e-mail címen, vagy a +36 30 272 0234 telefononszámon hétfőtől csütörtökig 9–16 óráig, illetve pénteken 9-13 óráig.
[1] Australian Museum
[2] http://www.amnh.org/plan-your-visit/amnh-sleepovers/sleepovers-for-grown-ups
Kapcsolódó cikkek | |||
Múzeumok Őszi Fesztiválja 2017 témakörei |