belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A 2024. évi Múzeumok Őszi Fesztiválja programtematikái

Minőségét megőrzi! mottóval 2024. szeptember 30. és november 10. között rendezzük meg a 19. Múzeumok Őszi Fesztiválja országos programsorozatot.

A 2024-es Múzeumok Őszi Fesztiválja célja, hogy a folyamatosan alakuló és az elmúlt években forradalmi változásokat megélő gasztronómiai kultúra összetett kérdéskörét, és ennek múzeumi vonatkozásait állítsa a figyelem középpontjába.

Az országos programsorozat keretében arra hívjuk a muzeális intézményeket, hogy múzeumi keretek között szórakoztató és „könnyen fogyasztható” módon mutassák be a témával kapcsolatos gyűjteményüket, műtárgyaikat, kutatási eredményeiket, múzeumpedagógiai illetve múzeumandragógiai fejlesztéseiket. Szorgalmazzuk, hogy a programokat szervező múzeumok a jelenben hívják fel a figyelmet arra, hogy mi mindent tanulhatunk elődeinktől ezen a téren is (pl. hagyományos ételkészítési technikák, ezekhez kapcsolódó használati tárgyak és mesterségek, idényjellegű és helyi zöldségek és gyümölcsök fogyasztása, ősi gabonák újrafelfedezése, fermentálás, komposztálás).  Az életmód bemutatásához kevésbé szorosan kapcsolódó múzeumok részére pedig adódik a lehetőség, hogy a gasztronómiának a zenében, irodalomban vagy képzőművészetben történő megjelenítésére reflektáljanak.

A múzeum és gasztronómia kapcsolódási pontjait feltérképező programsorozaton belül is kiemelt figyelmet szentelünk a fenntarthatóságot és az egészséges életmódot támogató gasztronómiai tudás múzeumi népszerűsítésének. A múzeumokban őrzött műtárgyak illetve a múzeumi tudás révén elősegíthető, hogy a múzeumlátogatók körében mind inkább teret hódítson a tudatosabb fogyasztás, valamint a környezetileg fenntarthatóbb életmód.

A gasztronómiát illetően további fontos hívószó a szezonalitás, így erre törekszünk a Múzeumok Őszi fesztiválja esetében is: az őszi termények (pl. gyümölcsök, tök), a szüret,  borkóstolók vagy az őszi jeles napokhoz (pl. Márton nap) kötődő ételek és szokások remek kapcsolódási lehetőséget jelentenek a gasztronómiai témához a muzeális intézmények számára, valamint a téma a látogatók egy új körét vonzhatja a múzeumokba.

A 2024-ben meghirdetett kilenc programtematika közül nyolc a nagyközönségnek és egy a múzeumi szakmának szól.

KÖZÖNSÉGPROGRAMOK

1. FALATNYI MÚZEUM – kiemelt tematika

A 2024. évi Múzeumok Őszi Fesztiválja kiemelt tematikájához kapcsoló programok ezúttal a térben is időben történő gasztronómiai kalandozást helyezik a központba. Erre nemcsak azoknak a múzeumoknak van lehetőségük,  amelyek szorosabban kötődnek a témához, hiszen az étkezés, a táplálkozáskultúra, a konyhaművészet olyan általános érvényű kulturális jelenségek, melyekhez a múzeumok széles spektruma tud érvényes és érdekes módon kapcsolódni.

Olyan programokkal lehet csatlakozni, amelyek valamilyen formában a gasztronómia és a múzeum kapcsolódását állítják a középpontba, adott esetben a környezeti fenntarthatóságra vonatkozó kérdéseket is felvetnek. A témához illeszkedő ismeretterjesztő előadások mellett megvalósíthatók kiállítások, elődeink gasztronómiához fűződő hagyományainak bemutatása. A múzeumra irányítható a figyelem sztárséfek vagy gasztro-influenszerek bevonásával zajló szubjektív tárlatvezetések révén. Fókuszba állítható a múzeumhoz és gyűjteményéhez kötődő neves alakok, ismert emberek, művészek, utazók ételhez fűződő viszonya. Szó eshet kedvenc (vagy nem szeretem) ételeikről, hírneves receptjeikről, róluk elnevezett étkekről, ezekkel kapcsolatos anekdotákról, mindez történhet storytelling vagy élő történelem módszerrel, naplórészletek által, kerekasztal-beszélgetés, kibeszélőshow vagy akár podcast formájában.

A „gasztrogeográfia” jegyében az utazás, turizmus, országimázs gondolatisága mentén  képletesen és akár szó szerint terítékre kerülhetnek a különféle nemzetek étkei, tájjellegű ételeink a somlói galuskától a miskolci kocsonyáig, megvitatható válik a valós és kitalált lokális gasztrohagyományok, gasztrofesztiválok és fieszták kérdésköre.

A fenntarthatóság és gasztronómia metszéspontján átgondolható a múzeumi étterem vagy kávézó és az élelmiszerpazarlást mérséklő ételmentés (pl. Ételbank, Munch mozgalom) összekapcsolása és népszerűsítése; ugyanitt vállalhatóbb alternatívák (pl. helyi, szezonális, vegán, Fair Trade, azaz méltányos kereskedelemből származó termékek) bevezetése.

Az idei kiemelt tematika alá csatornázzuk be a 2022-ben bevezetett Értékeink újratöltve című tematikát is, melynek keretében a szellemi kulturális örökségvédelem (hagyományőrzés, szokások felelevenítése stb.), nagyjaink hagyatékának őrzése, és a kreatív múzeumi eszköztár prezentálása kerül előtérbe. Az ősi tudás átörökítésére talán nem is lehetne kedvezőbb alkalom a mostaninál, hiszen akadnak még, akik őrzik ezeket az ismereteket, a mai kor emberei között pedig sokan tanulnának tőlük. A tematika keretében szervezhető például gyógynövényismereti foglalkozás, régi eszközök használatának vagy olyan ételek elkészítésének bemutatása, amelyeket régen még otthon, házilag készítettek, azonban manapság szinte csak üzemekben gyártanak. Ide kapcsolódhatnak azok a kézműves múzeumi programok is, amelyeken megtanulható, hogy miként lehet őseink gyakorlata alapján saját kezűleg dísztárgyakat, ékszereket, ruhákat és más használati eszközöket készíteni, javítani. Minden korosztályt meg lehet szólítani egy-egy zenés programmal, amelyeken népi táncokat, mondókákat vagy népi játékokat sajátíthatnak el. A tematika ráirányítja a figyelmet arra is, hogy a múltbéli tapasztalatok, ismeretek átörökítése a generációk közötti párbeszéd elindításának eszköze is lehet.

 

2. FITTMÚZEUM

A Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk! című tematikáról 2022-ben átnevezett Fitt múzeum tematika keretében idén sem pusztán a kerékpáros vagy gyalogos kultur-barangolásokra tevődik a hangsúly, hanem olyan programokra, amelyek az egészségmegőrzésre és a test, lelki jóllét múzeumi eszközökkel történő megteremtésére irányulnak, és az idei központi témához igazodva kapcsolódnak a gasztronómiához is.

A múzeumok szervezhetnek hely- és gasztrotörténeti, egyben vitalizáló városismereti sétát, nordic walkingot vagy kerékpározást a kulturális helyszínek, például neves vendéglátóhelyek, építészeti emlékek, történelmi emlékhelyek, illetve természeti különlegességek felfedezésére. Lehetőség nyílik múzeumi környezetben zajló jógával vagy reggeli tornával egybekötött egészséges ételek kóstolójára, az egészségesebb ételkészítési technikákkal megismertető főzőprogramra, a slow living és a slow food ideájának népszerűsítésére, ehető növényekkel, gombákkal is megismertető túrázásra, és egyéb jóllétet támogató rendezvényekre is. Szakember, például dietetikus közreműködésével szóba kerülhet a vegán, vegetáriánus vagy flexitariánus táplálkozás, a méregtelenítés, böjtölés, léböjtkúra, a fitoterápia és a gyógynövények szerepe.

A tematikához kapcsolódó programokkal erősíteni kívánjuk a múzeumoknak és településükhöz való kapcsolódását is, célunk a helyi múltról szóló ismeretek élményszerű és egyben egészségtudatos bővítése, továbbá a múzeumok idegenforgalmi programkínálatának gazdagítása.

 

3. 16+ ÍZ FESZT: KÓSTOLJ BELE!

A 16+-os korosztályt megcélzó tematika ezúttal arra irányul, hogy a múzeumok megmutassák, milyen változatos módon tudják támogatni a fő koncepcióhoz, a gasztronómiához kapcsolódva a középiskolás diákok szórakoztatva edukálását, készségfejlesztését, akár pályaválasztását. Olyan kreatív megoldásokat várunk a múzeumoktól, amelyek során hangsúlyt kap a gasztronómiai kultúra, az ezzel kapcsolatos generációk közötti ismeretátadás, ugyanakkor játékos, interaktív megoldásokkal, meghökkentő társas interakciókkal és élményszerű elemekkel szolgálnak a fiatalok számára. A fiataloknak szóló múzeumi programok lehetnek önállóan, de csoportosan látogathatók is.

A fenntarthatóság és gasztronómia fiatalokat érdeklő és érintő kritikus témái is felvethetők, mint például a klímaváltozás és az élelmiszertermelés, vagy a fogyasztói társadalomnak az étkezést érintő, de kerülendővé vált tendenciái.

Pszichológus vagy terapeuta bevonásával teret nyerhet kicsit a „gasztropszichológia” is (önismeret, well being, ételhez való viszony vagy iszony, táplálkozás és testkép, szépségideál, táplálkozási zavarok akkor és most). Publicitást kaphat a történelem viharában megtapasztalt étkezés és éhezés („étkezők és éhezők viadala”): a hiány- és ínségételek, helyettesítők, az ételről való kényszerű vagy önkéntes lemondás kérdése, továbbá a vallásosság, az aszkétikus szentek és böjtölés összefüggései.

A tematika a középiskolások mellett az aktív, dolgozó fiatal felnőtt és a felnőtt korosztályt (23-40 évesek) is megcélozza, így számukra ideális koraesti időpontban (18 óra után) kezdődő változatos múzeumi programok szervezésére is buzdítjuk a múzeumokat. A múzeumok szervezhetnek gasztronómiához kapcsolódó humoros feladatokat és feladványokat is tartalmazó csoportos tárlatvezetést, csapatépítő programot, múzeumi foglalkozást, vetélkedőt, szabadulószobát, „túlélő” játékot. A tematikus múzeumi randevún párok tölthetnek együtt minőségi szabadidőt: a tematikus vezetések és érdekességek, esetenként különleges, vagy különösen izgalmas információk az intézmény történetéhez, gyűjteményeihez, na és persze a gasztronómiához kapcsolódnak.

 

4. MÚZEUMI ŐSZI SZÜNETELŐ

A 2016-ban bevezetett tematika kapcsán idén is arra buzdítjuk a múzeumokat, hogy készüljenek az őszi szünet idejére, 2024-ben várhatóan október 24. és november 3. között megvalósuló programokkal is.

A cél, hogy az iskolai szünetet tartó gyermekek és családok számára olyan érdekes programokat kínáljanak a múzeumok, melyeken szerepet kapj a közös játék és felfedezés, és a felnőttek is szabadjára engedhessék gyermeki énjüket. A tematika keretében idén lehetőség nyílik a gyerekek és családok élményszerű, játékos bevezetésére a táplálkozáskultúra kérdéskörébe.

Reményeink szerint a múzeumok a speciális élményprogramokkal ösztönözni tudják majd a generációk közötti párbeszédet, és a minőségi szabadidő családi körben, ugyanakkor múzeumi környezetben való eltöltését. Ezáltal aktívan hozzájárulnak egyrészt az okoseszközök nem megfelelő használata miatt meglazult családi kötelékek megerősítéséhez, másrészt pedig a szülői minták formálása révén a hiteles múzeumi szocializációhoz, vagyis ahhoz, hogy a múzeum „a családban maradjon”. Az őszi múzeumi napközis táborok nagy segítséget jelenthetnek az őszi szünet ideje alatt is dolgozó szülőknek.

Célunk továbbá az átjárható programkínálat létrehozása egy-egy régión belül, ezért javasoljuk, hogy az intézmények csúsztatott, illetve összehangolt kezdéssel indítsák programjaikat.

 

 5. MÚZEUMI ŐSZBÚCSÚZTATÓ

A korábbi években nagy népszerűségnek örvendő Múzeumi őszbúcsúztató ezúttal sem maradhat ki a fesztivál kínálatából. Ez a tematika olyan kötetlenebb múzeumi programok megszervezésére ad lehetőséget, amelyekben valamilyen módon megjelennek az ősz, mint évszak jellegzetességei. Lehetőség nyílik többek között az őszi jeles napokhoz (pl Vendel-nap, Dömötör-nap, Hubertus-nap, Márton-nap), vagy az őszi időszakra eső világnapokhoz (pl. a Kutatók, Idősek világnapja, Állatok világnapja, Építészek világnapja, Látás vagy Lelki egészség világnapja stb.) kötődő rendezvények, játékos családi napok, zenével ötvözött gasztronómiai programok, koncertek megszervezésére.

A közös alkotásra inspiráló gasztro és egyéb programoknak (pl. közösségi kenyérsütés, őszi betakarítás és szüret, tartósítás, bonbonműhely csokimanufaktúrák bevonásával, food design workshop akár művészetis hallgatók ételszobrászok bevonásával) is helye van a múzeumokban.

A turisztikai forgalom fellendítésére szervezhetők például az őszi hétvégékre időzíthető múzeumi programok is. Ebben az esetben a múzeum közelében található szállásadókkal kötött kölcsönös megállapodások keretében, a múzeum ajánlana szálláshelyet látogatóinak, a szállásadók pedig programként ajánlanák a múzeumot vendégeiknek.

 

6. MÚZEUMI KULISSZATITKOK

A Pincétől a padlásig tematika tartalmának kibővítésével 2021-ben alkottuk meg a Múzeumi kulisszatitkok című tematikát.  Míg a korábbi tematika a múzeumi terekre, helyiségekre koncentrált, addig ez a témakör magában foglalja a teljes múzeumi tevékenységet, és a múzeumok „arcot” kaphatnak a munkatársaik által. Az ő szakmai munkájukba – például a régészetbe, restaurálásba, a könyvtáros vagy akár a múzeumi büfé munkatársainak munkájába is betekintést nyerhetnének az érdeklődők. A múzeumi kollégák elmesélhetik, megmutathatják, hogyan készül el egy-egy kiállítás, illetve hogyan zajlik a gyűjtési folyamat, de kitérhetnek a megelőző műtárgyvédelemre, az ételek kiállítási megjelenítésének (múzeumi ételimitációk, hiteles másolatok) kérdéskörére, vagy akár a múzeumi rendezvényszervezés és vendéglátás kulisszatitkaira is.

Ajánljuk a múzeumok számára „Raktárles” programok szervezését, amelyen a múzeumok kincsei – a gyűjtemény vagy egy-egy jelentős műtárgy, és ennek tudományos feldolgozása, bemutatása kerül a központba. Ebben az évben mindez kapcsolódhat a gasztronómiához, egy-egy ünnephez, jeles naphoz is, illetve a program keretében az is kiderülhet, hogy milyen koncepció alapján alakították ki az intézmény raktárhelyiségét. A program felhívhatja a figyelmet a korszakok, trendek és gasztrodivatok évszázadok folyamán lezajlott alakulására, a konyhatechnológia és konyhai tárgykultúra változásának múzeumi reprezentációja, a ciklikus visszatérésekre (a herendi porcelántól az alumínium éthordóig), valamint ehhez kapcsolódóan a „konyhanyelv” változására, a gasztronómia nyelvi vetületeire (abálni, posírozni, szuvidálni stb. akkor úgy hívták, most miként nevezzük) is.

A program a Múzeumok Őszi Fesztiválján való bevezetése után akár egész évben megvalósítható. A Múzeumi Kulisszatitkok tematika keretében teret kaphatnak az online programok is. A múzeumok készíthetnek videókat, például épületük érdekességeiről, kulisszatitkairól.

 

7. HOZZÁFÉRHETŐ MÚZEUM

A tematika célja, hogy a múzeumi tartalmak minél szélesebb körben elérhetőek legyenek, és olyan emberek, gyerekek számára is kulturális élményt nyújtsanak, akiknek valamilyen oknál fogva nincs lehetőségük múzeumba menni. A témakörrel ösztönözni kívánjuk a muzeális intézményeket arra, hogy szervezzenek a hátrányos helyzetű iskolák diákjai számára múzeumi programokat, ugyanis az ország elmaradottabb térségeiben élő gyerekek számára is rendkívül fontos a kulturális értékek élményszerű megismerése.

A tematikán belül szervezhető Utazó múzeumi programok keretében a muzeális intézmények a kiállításaikat, a múzeumpedagógiai programjaikat, foglalkozásaikat, vagy gyakorlati bemutatóikat és előadásaikat az épület falai közül kilépve óvodákban, iskolákban, nyugdíjas otthonokban, közösségi helyszíneken, köztereken, utcákon, de akár bevásárlóközpontban, vagy egy másik kulturális intézményben mutatják be. Emellett maguk a múzeumok is befogadójává válhatnak más muzeális intézmény értékeinek, például egy cserekiállítás révén.

Indítható a fesztivál ideje alatt az étkezéshez köthető jótékony célú múzeumi akció (pl. a Heti Betevő mintájára ételre gyűjtés múzeumi perselyekkel, közösségi ételkészítés és ételosztás rászorulókkal) is.  

 

 8. PEDAGÓGUSOK NAPJA

Az eddigiekben Tanárok és óvodapedagógusok napja néven futó tematika ebben az évben is lehetőséget kínál a múzeumoknak, hogy bemutassák a pedagógusoknak, milyen eszközökkel tudják támogatni a köznevelést, a gyermekek fejlesztését. A célközönség tavalyi kibővítéseként idén is gondolunk az iskolai-óvodai szociális munkásokra és egyéb pedagógiai tevékenységet végző szakemberekre is, hiszen a gyógypedagógusok, az iskolapszichológusok, a logopédusok, valamint az speciális nevelési igényű diákokkal foglalkozó fejlesztőpedagógusok nélkülözhetetlen szereplői az iskolai-óvodai nevelésnek, ezért elengedhetetlen, hogy a múzeumok őket is megszólítsák programjaikkal.

A pedagógusoknak szóló múzeumi műhelyprogramok, konferenciák szervezése mellett tartalmas kikapcsolódást, felhőtlen szórakozást és különleges élményeket nyújtó informális programok, vagy a pedagógusok munkáját segítő múzeumi rendezvények lebonyolítását javasoljuk a múzeumoknak. Mindezek alkalmat teremtenek a kapcsolatépítésre, a közös gondolkodásra és a tervezés elindítására, hiszen a pedagógusok és a múzeumi szakemberek egy asztalhoz ülve ötletelhetnek az oktatást élményszerűbbé tévő múzeumi programokról és a jövőbeli együttműködési lehetőségekről. A Múzeumok Őszi Fesztiváljának továbbra is kiemelt célja, hogy a múzeumi élmények hatására a jövőben egyre több iskolai és óvodapedagógus használja aktívan a múzeumot, mint alternatív nevelési, oktatási helyszínt.

 

SZAKMAI PROGRAMOK

9. SZAKMAI MÚZEUMI PROGRAMOK

Olyan szakmai rendezvények (például kerekasztal-beszélgetések, konferenciák, könyvbemutatók, workshopok stb.) szervezését javasoljuk a múzeumok számára, amelyek lehetőség szerint a fesztivál kiemelt témájához, a gasztronómiához is kapcsolódnak és a kulturális területen dolgozó szakembereket szólítják meg.

 

A múzeumok teljes programkínálata (szeptembertől) itt kereshető:

https://www.oszifesztival.hu/programok_hu.html?type=1