belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel

Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel


Múzeumpedagógiai Nívódíjra beadott pályázat címe: Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel

Pályázó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Pályázat rövid ismertetése:

A Petőfi Irodalmi Múzeum három pilléren nyugvó, szerepjátékra épülő múzeumpedagógiai koncepciója arra vállalkozik, hogy lebontsa a távolságot Petőfi Sándor kora és a jelenkor között, ezáltal járuljon hozzá a látogatók személyes Petőfi-képének kialakításához. A Ki vagyok én? Nem mondom meg!... Petőfi választásai kiállítás forgatókönyve kezdetektől figyelembe vette a múzeumpedagógia szempontrendszerét, így a látogatót interaktív múzeumpedagógiai pontok fogadják: felpróbálható korabeli jelmezek, forradalmi számítógépes játék, Petőfi digitális lábnyoma a Youtube-on, stb. A kiállításhoz kapcsolódó komplex foglalkozás során a diákok Petőfi Sándor életművét dolgozzák fel egy közösen épített kiállítás formájában: ma használt kommunikációs technikát, stílust, vizuális világot kapcsolva Petőfi életének egy-egy eseményéhez. Kisiskolásokat és családokat invitál kalandjátékra múzeumpedagógia kiadványunk, a Ki vagyok én? kalandfüzet: kitöltője a költő szerepébe lép, különböző döntési helyzetekbe kerül, és választása tükrében lapoz tovább a megjelölt oldalra.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

  1. kiállítás interaktív elemeinek használata múzeumpedagógiai foglalkozások során (1 óra)
  2. Arcostársak és Múltcsempészek foglalkozások (3-3 óra)
  3. Kalandfüzetes kiállításfeldolgozás (1,5 óra)

Célcsoport:

  • Általános iskolások alsó tagozat
  • Általános iskolások felső tagozat
  • Középiskolások
  • Családok, felnőtt látogatók

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Magyar nyelv és irodalom:

  • Petőfi Sándor szerzői életműve átfogóbb szempontok, illetve több mű alapján
  • Irodalmi szövegek önálló olvasása, értelmezése
  • Önkifejezés és kreativitás különböző műfajokban
  • Saját vélemény megfogalmazása, mások véleményének meghallgatása, megértése
  • Aktív és passzív szókincs gazdagítása önálló munkával

Művészetek:

  • Nem vizuális információk érzékletes, képi megfogalmazása

Ember és társadalom:

  • Történelmi múlt ismerete
  • Hétköznapi élet ismerete egy adott történelmi korban

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

Papír alapú kiadványok: Ki vagyok én? - Kalandfüzet a kiállításban

Szerepjátékra épülő múzeumpedagógiai foglalkoztató füzet általános iskola felső tagozatosai számára döntéshelyzeteken keresztül nyújt lehetőséget a kiállítás és a Petőfi-életút egyéni feldolgozásához.

Digitális, multimédiás eszközök:

Arcra magyar! – arcbehelyettesítő szoftver, az Arcostársak foglalkozás eszköze, a diákok saját Petőfi-kiállításának vizuális eleme. Zárt hozzáférésű, a múzeum számítógépes foglalkoztató termében a programon résztvevők saját arcképüket illeszthetik Petőfi Sándorról, Szendrey Júliáról, Petőfi Zoltánról készült olajfestményekbe, metszetekbe.

Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek:

Petőfi korát idéző, felpróbálható színészjelmezek (2-2 férfi és női ruházat kalappal) a kiállítás 3. termében található, korabeli vándorszínészi körülményeket idéző színpadon.

A PIM múzeumpedagógiai kezdeményezése egy egyéni Petőfi-kép kialakítása céljából szerepjátékra épül. Így a kalandfüzet kitöltője is Petőfi Sándorként dönthet különböző élethelyzetekben. Célunk, hogy a diákokat egy-egy korszak vagy egy-egy kiállítási tárgy, kézirat behatóbb, alaposabb vizsgálatára ösztönözzük, s a füzet végén megszülethessen egy olyan egyedi Petőfi-visszaemlékezés, amely a diákok saját olvasatában, ugyanakkor valós adatokkal, megfigyelésekkel mutatja be a költő szerteágazó életének egy szeletét.

A megvalósítás tapasztalatai és kommunikációja:

A hatékony kommunikációt jelentős mértékben segítette az egységes arculati terv, mely a marketing-kommunikációs kampánytól kezdve a kiadványokig végigvonult minden hordozó felületen. Mindenhol ugyanazt a képet használtuk: Petőfiről készült egyetlen hiteles ábrázolást roncsoltuk (trasheltük) mai vizuális elemekkel. Ez a tudományos hitelességet és az újszerű megközelítést egyaránt érzékeltette.

A kiállításról a PIM hivatalos Facebook-oldalán, honlapján adunk hírt, a kiadvány népszerűsítésére felhasználjuk a PIM issuu.com (kiadványok terjesztésére szolgáló online közösségi oldal) közösségi oldalát is.

Az új Petőfi-kiállításunk 2012-ben elnyerte az Év Kiállítása díjat.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Az elképzelés legnagyobb hozadéka a koncepció érvényesülése mind a kiállításban, mind a múzeumpedagógiai foglalkozásokon és a kalandfüzetben. Ez az egységesség

a három pilléren nyugvó, szerepjátékra épülő koncepció tapasztalatunk szerint élővé tette Petőfi alakját, közelebb hozta a diákokhoz kimozdítva szoborszerűségéből. A kezdeményezés sikeressége abban rejlett, hogy a kiállítás koncepciója és a múzeumpedagógiai céljaink egyeztek, így a látogatás során egymást erősítették és erősítik továbbra is. A változatos munkaformák és az új megközelítés egyéni utakat kínáló megoldásai tágabb értelemben hozzájárulnak a múzeumi látogatóvá nevelés általános feladatához, pozitív attitűdöt kialakítva a látogatókban.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.


Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

23

SZOMBAT

eseménynaptár


  SZEP 25
  hétfő
 
21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó
  SZEP 28
  csütörtök
 
KULTÚRPALETTA Múzeumi Börze Sopronban
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben