Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel
Múzeumpedagógiai Nívódíjra beadott pályázat címe: Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel
Pályázó: Petőfi Irodalmi Múzeum
Pályázat rövid ismertetése:
A Petőfi Irodalmi Múzeum három pilléren nyugvó, szerepjátékra épülő múzeumpedagógiai koncepciója arra vállalkozik, hogy lebontsa a távolságot Petőfi Sándor kora és a jelenkor között, ezáltal járuljon hozzá a látogatók személyes Petőfi-képének kialakításához. A Ki vagyok én? Nem mondom meg!... Petőfi választásai kiállítás forgatókönyve kezdetektől figyelembe vette a múzeumpedagógia szempontrendszerét, így a látogatót interaktív múzeumpedagógiai pontok fogadják: felpróbálható korabeli jelmezek, forradalmi számítógépes játék, Petőfi digitális lábnyoma a Youtube-on, stb. A kiállításhoz kapcsolódó komplex foglalkozás során a diákok Petőfi Sándor életművét dolgozzák fel egy közösen épített kiállítás formájában: ma használt kommunikációs technikát, stílust, vizuális világot kapcsolva Petőfi életének egy-egy eseményéhez. Kisiskolásokat és családokat invitál kalandjátékra múzeumpedagógia kiadványunk, a Ki vagyok én? kalandfüzet: kitöltője a költő szerepébe lép, különböző döntési helyzetekbe kerül, és választása tükrében lapoz tovább a megjelölt oldalra.
A kezdeményezés megvalósulásának formája:
- kiállítás interaktív elemeinek használata múzeumpedagógiai foglalkozások során (1 óra)
- Arcostársak és Múltcsempészek foglalkozások (3-3 óra)
- Kalandfüzetes kiállításfeldolgozás (1,5 óra)
Célcsoport:
- Általános iskolások alsó tagozat
- Általános iskolások felső tagozat
- Középiskolások
- Családok, felnőtt látogatók
Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:
Magyar nyelv és irodalom:
- Petőfi Sándor szerzői életműve átfogóbb szempontok, illetve több mű alapján
- Irodalmi szövegek önálló olvasása, értelmezése
- Önkifejezés és kreativitás különböző műfajokban
- Saját vélemény megfogalmazása, mások véleményének meghallgatása, megértése
- Aktív és passzív szókincs gazdagítása önálló munkával
Művészetek:
- Nem vizuális információk érzékletes, képi megfogalmazása
Ember és társadalom:
- Történelmi múlt ismerete
- Hétköznapi élet ismerete egy adott történelmi korban
Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:
Papír alapú kiadványok: Ki vagyok én? - Kalandfüzet a kiállításban
Szerepjátékra épülő múzeumpedagógiai foglalkoztató füzet általános iskola felső tagozatosai számára döntéshelyzeteken keresztül nyújt lehetőséget a kiállítás és a Petőfi-életút egyéni feldolgozásához.
Digitális, multimédiás eszközök:
Arcra magyar! – arcbehelyettesítő szoftver, az Arcostársak foglalkozás eszköze, a diákok saját Petőfi-kiállításának vizuális eleme. Zárt hozzáférésű, a múzeum számítógépes foglalkoztató termében a programon résztvevők saját arcképüket illeszthetik Petőfi Sándorról, Szendrey Júliáról, Petőfi Zoltánról készült olajfestményekbe, metszetekbe.
Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek:
Petőfi korát idéző, felpróbálható színészjelmezek (2-2 férfi és női ruházat kalappal) a kiállítás 3. termében található, korabeli vándorszínészi körülményeket idéző színpadon.
A PIM múzeumpedagógiai kezdeményezése egy egyéni Petőfi-kép kialakítása céljából szerepjátékra épül. Így a kalandfüzet kitöltője is Petőfi Sándorként dönthet különböző élethelyzetekben. Célunk, hogy a diákokat egy-egy korszak vagy egy-egy kiállítási tárgy, kézirat behatóbb, alaposabb vizsgálatára ösztönözzük, s a füzet végén megszülethessen egy olyan egyedi Petőfi-visszaemlékezés, amely a diákok saját olvasatában, ugyanakkor valós adatokkal, megfigyelésekkel mutatja be a költő szerteágazó életének egy szeletét.
A megvalósítás tapasztalatai és kommunikációja:
A hatékony kommunikációt jelentős mértékben segítette az egységes arculati terv, mely a marketing-kommunikációs kampánytól kezdve a kiadványokig végigvonult minden hordozó felületen. Mindenhol ugyanazt a képet használtuk: Petőfiről készült egyetlen hiteles ábrázolást roncsoltuk (trasheltük) mai vizuális elemekkel. Ez a tudományos hitelességet és az újszerű megközelítést egyaránt érzékeltette.
A kiállításról a PIM hivatalos Facebook-oldalán, honlapján adunk hírt, a kiadvány népszerűsítésére felhasználjuk a PIM issuu.com (kiadványok terjesztésére szolgáló online közösségi oldal) közösségi oldalát is.
Az új Petőfi-kiállításunk 2012-ben elnyerte az Év Kiállítása díjat.
Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?
Az elképzelés legnagyobb hozadéka a koncepció érvényesülése mind a kiállításban, mind a múzeumpedagógiai foglalkozásokon és a kalandfüzetben. Ez az egységesség
a három pilléren nyugvó, szerepjátékra épülő koncepció tapasztalatunk szerint élővé tette Petőfi alakját, közelebb hozta a diákokhoz kimozdítva szoborszerűségéből. A kezdeményezés sikeressége abban rejlett, hogy a kiállítás koncepciója és a múzeumpedagógiai céljaink egyeztek, így a látogatás során egymást erősítették és erősítik továbbra is. A változatos munkaformák és az új megközelítés egyéni utakat kínáló megoldásai tágabb értelemben hozzájárulnak a múzeumi látogatóvá nevelés általános feladatához, pozitív attitűdöt kialakítva a látogatókban.
A pályázat részletes leírása elolvasható itt.
|