Kétszer nem léphetsz ugyanabba a folyóba
A minőség garanciája, avagy a MOKK-képzések műhelytitkai 1. rész
„Öt éve ugyanazokat a képzéseket kínálják. Biztos, hogy az öt évvel ezelőtti tartalom ma is aktuális?” Többször feltették már nekünk ezt a kérdést, ezért döntöttünk úgy, hogy beavatjuk az érdeklődőket képzéseink kulisszatitkaiba, hogy azokat megismerve mindenki maga adhassa meg a választ erre a kérdésre.
Hérakleitosz bölcs mondását a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ beépítette képzéseibe. Minden egyes képzésünk célja, hogy a legaktuálisabb információkat adjuk a hallgatóknak, hogy azt valóban tudják hasznosítani mindennapi munkájuk során. Ezt kétféle módszerrel tudjuk biztosítani:
- tananyag aktualizálásával,
- tananyag testre szabásával a hallgatói összetétel szerint.
Tananyag aktualizálása
Olyan gyorsan változik környezetünk (jogszabályi háttér, működési feltételek, fogyasztói magatartás, fogyasztói elvárás, stb.), fejlődik a technika (újabb és újabb interaktív eszközök megjelenése, internet elérésének eszközei, stb.), bővül a marketing-eszköztára, hogy már akár egy év távlatában is elavulhat egy képzés.
Egy-egy képzés meghirdetése előtt ezért az egyik legfontosabb feladatunk a képzések tartalmának átvizsgálása, aktualizálása. Itt figyelembe vesszük egyformán a hallgatói és az oktatói visszajelzéseket és az adott szakterület fejlődését is. Ennek eredménye lehet az, hogy bizonyos témakörök feldolgozása kevesebb terjedelmet kap, míg másokra nagyobb hangsúlyt fektetünk, de az is, hogy újabb témák, újabb oktatókkal kerülnek be a képzésbe. Az előadókkal külön egyeztetünk a tananyagról, és felhívjuk a figyelmüket arra, hogy aktualizálják előadásuk tartalmát, építsék be az adott területet érintő újdonságokat
Tananyag testre szabása hallgatói összetétel szerint
Bármilyen képzés akkor éri el célját, ha arról szól, ami a résztvevőket érdekli, ha olyan tudásanyagot ad át, amelyet a hallgatók be tudnak építeni saját munkájukba. Minden egyes képzésnek más a hallgatói összetétele. A hallgatók különböző munkakörökben, területeken dolgoznak, eltérő a tudásszintjük egy adott témában, más-más dolog érdekli őket. Ahhoz, hogy a hallgatók minél hasznosabbnak érezzék a tananyagot, fontosnak tartjuk, hogy az adott témakör az őket érdeklő megközelítésben kerüljön feldolgozásra.
Ebben segít bennünket többek között a hallgatóktól kapott előzetes tudásszint-felmérés és motivációs levelük. Mindezt úgy érjük el, hogy amikor egy csoport összeáll, az oktatóknak megküldjük a hallgatókkal kapcsolatos legfontosabb információkat: melyik intézményből jöttek, milyen munkakörben dolgoznak, valamint azt, hogy a motivációs levélben megírtak szerint mit vár saját maga számára a képzéstől. Így minden egyes oktató a csoport összetétele szerint tudja alakítani mondanivalóját, előre fel tud készülni olyan gyakorlati példákkal, amelyek az adott csoport hallgatóságához közel állnak.
Nagy Magdolna