belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Néprajzi Múzeum: Inkluzív nap

Néprajzi Múzeum: Inkluzív nap

Az Örökség Kultúrpolitikai Intézettel együttműködve tartotta meg a Néprajzi Múzeum az Inkluzív Napját a MOZAIK Múzeumtúra keretén belül 2023. május 3-án. A 22 foglalkozáson összesen 186 gyengénlátó, vak, mozgássérült, siket és tipikus fejlődésű diák vett részt. Az ingyenes programon a tanulók vegyes csoportokban vettek részt a múzeum különböző kiállítási tereiben.

Néprajzi Múzeum: Inkluzív nap

 

Az Inkluzív Nap célja, hogy a diákcsoportok kapcsolatba kerüljenek egymással, miközben interaktív módon, közösen fedezik fel a múzeum kiállításait. A programok lehetőséget teremtenek a kortárs kapcsolatépítésre és a diákok szemléletének formálódására. 

Múzeumpedagógiai Különdíjban részesült!

Laudáció

Írta: Népessy Noémi, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgatója, az Országos Közgyűjtemények Szövetségének tagja

 

A Néprajzi Múzeum és a Mozaik Múzeumtúra Inkluzív nap című programja az ICOM új múzeumi definíciója, kiemelten a hozzáférés, a befogadás és a sokszínűség szellemében jött létre.

Hogyan lehet a Múzeum mindenkié, azoké is, akik fizikai vagy szellemi képességeikben korlátozottak, nem rendelkeznek az értelmezéshez – elvileg – szükséges tudással? Mit tehet az intézmény, hogy a múzeumlátogatás tapasztalatától senki se legyen megfosztva? Az inkluzió több annál, mint bármilyen háttérrel, bárhonnan érkező iskolások kezébe ollót és ecsetet adni. Lényege, hogy tipikus fejlődésű diákok és fogyatékossággal élők egymással osztoznak a múzeumpedagógiai program élményében, egymással kapcsolatba lépve, a másik képességeihez igazodva végzik el a feladatokat, értelmezik és dolgozzák fel a foglalkozás során kapott ismereteket.

A Molnár József és Kolostori Kincső múzeumpedagógusok által kidolgozott program érdeme, hogy miközben a múzeumi kollégák számára is tapasztalatot jelent a fogyatékossággal élők jelenléte a kiállítóterekben, műtárgyak között, a hagyományos foglalkozások eredményein messze túlmutatva az iskolás korosztály toleranciájára és nyitottságára épít, rekonstruálva egy olyan világot, amelyben a másik jelenléte természetes.