D. Barabás Máriával a 2013-ban Múzeumpedagógiai elismerő oklevélben részesített programról készült interjú itt olvasható. |
Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ: Múzeumpedagógia a pécsi Jakováli Haszan-dzsámiban
Programunk sarokpontjai: műemlék – művelődéstörténet – társadalmi tolerancia.
A műemléki helyszín különleges teret nyújt a történelmi és művelődéstörténeti ismeretek élményszerű elmélyítéséhez, nem csupán mert építészeti örökségünk része (az egyetlen dzsámi, amely minaretjével együtt épen maradt), hanem a hozzá kapcsolódó szellemi, történeti értékek miatt is. Különlegessége, hogy ez az egyetlen iszlám imahely, amely autentikus környezetben működik hazánkban. Programunk célja, hogy a fiatalokat nyitottá tegyük más kultúrák megismerésére, hogy felismerjék a kultúrák egymásra hatását. Célunk, hogy a sztereotípiákat történelemszemléletükben feloldjuk és toleranciára neveljünk. Fontos célunk, hogy a gyerekekben kialakítsuk a műemlékek, a műemlékvédelem iránti érdeklődést, megbecsülést.
A 125 foglalkozás témáinak feldolgozása során drámajátékokat, nyelvi játékokat, saját fejlesztésű múzeumi kreatív játékok sorát (köztük társasjáték, internetes ismeretterjesztő játék), zene-, báb-, rajz-, táncpedagógiai eszközöket alkalmaztunk, műemléki sétákat építettünk be. Programunk zárásaként múzeumi kiadványokat jelentetünk meg.