Koordinátoraink tollából: Elkékülni ér, avagy felkészülés autista látogatók fogadására
Hoffmanné Toldi Ildikó Baranya megyei múzeumi koordinátorunk, a Janus Pannonius Múzeum osztályvezető múzeumpedagógusa izgalmas szakmai napot szervezett 2025. május 5-én Lehetsz kék a múzeumban! címmel.
Az esemény által ihletett és általa írt alább olvasható beszámoló és hangulatjelentés adja vissza a szakmai napon történteket, a hamisítatlan műhelyhangulatot és a témaválasztás miértjét is:
"Rrrrémísztő pofa, csikorgó filctoll, visszhangos nagy terem, hol van a fülhallgatóm?.. Szép széktámla-meg akarom érinteni sokszor; nem értem, min nevetnek? – neked milyen típusú mosógéped van… neked milyen típusú mosógéped van… neked milyen típusú mosógéped van… ez harminc másodperc története a pécsi Csontváry Múzeumban, ha autista látogatócsoportban érkezel.
Nem jó ennyi bizonytalanságban múzeumban lenni.
A JPM múzeumpedagógiai foglalkozásait rendszeresen keresik fel a pécsi EGYMI autista csoportjai. Hogy nekik és magunknak is biztonságos, támogató légkört tudjuk teremteni, ezért szerveztünk a MOKK-kal közösen egy szakmai napot LEHETSZ KÉK A MÚZEUMBAN! – felkészülés autista látogatók fogadására címmel- melyre pécsi és regionális muzeális intézmények kollégáit is meghívtuk.
Ráhangoló, érzékenyítő játékok, előadás az autizmusról, a résztvevők múzeumi tapasztalataiból fakadó esetek megbeszélése – ezekkel a témákkal telt az első 2 óra.
Az EGYMI kollégái válaszaiból kiderült, hogy mekkora szükség van a mi empátiánk mellett tudatos eszközhasználatra, pl. vizuális megsegítések tervezésére és kivitelezésére. Ezért folytattuk egy vizuális kártya szerkesztő workshoppal a napot.
Az alábbi témákban lehetett tervezni:
1. Vizuális megsegítések tervezése tárlatvezetéshez
2. Vizuális megsegítések tervezése múzeumpedagógiai foglalkozásokhoz
3. Viselkedéses emlékeztetők (szabályok) készítése
Foglalkozásvázlatot írni nem nehéz, de úgy írni, hogy ne legyen benne többértelmű szó, befejezetlen mondat, hogy megtaláld az egyes foglalkozáselemek „szívét”, hogy a folyamat térbeli és időbeli változásait is jelöld, hogy egyszerű mondatokat használj… ez már komolyabb munka. Ehhez a vázlathoz kell rendelnünk a vizuális kártyákat. De ezzel párhuzamosan a megbeszélt, egyeztetett viselkedésszabályozásnak is történnie kell. Ezekhez újabb kártya tervezhető.
Izgalmas alkotómunka volt. Néhány kolléga a tervező folyamat végére nyomtatható anyaggá szerkesztette a kártyákat.
Miközben dolgoztunk, egyre inkább érkezett a felismerés többekhez, hogy ezt nemcsak az autizmussal élő diákok esetében fogjuk használni. Hiszen örökös nehézségünk a kisebb gyerekek távoltartása a műtárgyaktól, a kommunikációs rend kialakítása és megtartása, a játék és feladatváltás, a fókusztartás a megváltozott figyelem-koncentrációs képességgel rendelkező fiataloknál.
Megérkezett az a generáció, ahol halmozottabban jellemző a gyengülő mozgás mobilitás, a beszédészlelés zavara, egyre rövidülő figyelem.
A végrehajtó funkciók közül változik a kontrollfunkció (gátlás, késleltetésnek való ellenállás, eltérő ingerek kizárása, figyelem); a munkamemória: információk szem előtt tartása, infók felhasználása a problémák megoldásánál. Változik a kognitív rugalmasságuk: a szabályokhoz és a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás. Kialakul egy állandó ingerkeresés.
Múzeumpedagógusként egyre többször megfogalmazzuk a KÉK (könnyen érthető kommunikáció) gondolkodást, vagyis a kiállításokban megjelenő auditív és írott szövegeink könnyen érthetővé alakítását.
Az autista látogatókra való felkészülés közben megerősödött bennünk, hogy a képkártyák mellett kezdjünk el kialakítani KÉK szövegeket, keressük meg a szövegek és tartalmak saját egyszerű, letisztult formában való megjelenését.
A nap utolsó programelemeként a workshop után egy tárlatvezetésre hívtuk a résztvevőket az új Génius Loci kiállításunkban.
Köszönjük a résztvevőknek és a szakembereknek az aktív, egymásra figyelő, kreatív jelenlétet!
Fotók: Janus Pannonius Múzeum
|