belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Többnyelvűek előnyben!

Létezik-e oktatást szolgáló múzeumi kommunikáció?

Létezik-e oktatást szolgáló múzeumi kommunikáció?

Kistérségiek és országos hatókörűek, helytörténetiek, képzőművészetiek és természettudományosak. Múzeumpedagógiai Nívódíj különdíjas identitástudatot erősítő helytörténeti témahét, autisztikus és Down-szindrómás fiatalok számára kifejlesztett tárlatvezetés („easy language”-üzemmódban). Látogatói elégedettségi kérdőív bevezetése diákcsoportok körében, pályázati pénzekről döntők fantáziáját is beindító múzeumpedagógiai feladatlapok, pedagógusoknak indított újszerű foglalkozások.

Első ránézésre eléggé különböző kezdeményezések, de mégis van bennük valami közös. Mindegyik projekt esetében ott munkált az a szemléletmód vagy konkrét tudás, amely a Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában című képzés hatására, a képzést lezáró záródolgozat megírása közben kristályosodott ki az ötletgazdák fejében.

A fenti projektek életre hívói egytől-egyig a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ által szervezett továbbképzésen kaptak iránymutatást ahhoz, hogy miként is kell kikeverni egy olyan ütős kommunikációs koktélt (azaz kidolgozni a lehetőségekre alapozott, ugyanakkor korszerűnek számító múzeumi kommunikációs stratégiát), aminek köszönhetően a kiszemelt célcsoport nem csupán becsábul a múzeumba, de jó szájízzel is távozik onnan, sőt rendre visszajár repetázni.

Néhány valóra vált álom azok közül, amelyeket hallgatóink a képzés záródolgozatában álmodtak meg

Csaplárné Csépányi Andrea, az Aquincumi Múzeum közönségkapcsolati munkatársa a képzésen hallottak figyelembe vételével szerkesztett látogatói kérdőívek eredményeit nem csak a hírlevél címlistájának kibővítésénél tudta hasznosítani, de a múzeum rendezvényeinek marketing kampányába is beépítette.

A kismúzeumok közé tartozó mátészalkai Szatmári Múzeum múzeumpedagógusa, Farkas Judit a továbbképzésen szerzett tudását az újonnan elkészült múzeumi honlap működtetésénél, valamint múzeumpedagógiai feladatlapok és foglalkozások kidolgozásánál kamatoztatta, a szó szorosabb értelmében is, hiszen a múzeuma ezáltal eredményesen szerepelt a TÁMOP – 3.2.11./10/1 pályázaton.

A szentendrei Kovács Margit Múzeum 2011-ben nem csak fizikai valójában újult meg, de „Beavatás” címmel új programsorozatot is indított, melynek keretében különleges tárlatvezetéssel, múzeumpedagógiai bemutatókkal és képzőművészekkel közös alkotással sikerült elérni az egyik kiemelt célcsoportjukat, a pedagógusokat. A Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának kulturális menedzser munkatársa, Erdélyi Nóra a továbbképzés által inspirálva és a múzeum közönségkapcsolati csoportjával összefogva indította el a kezdeményezést, melyről a Pulszky Társaság, Magyar Múzeumi Egyesület Online Magazinja is beszámolt. A továbbképzésen hallottakat a megújult MűvészetMalom Modern és Kortárs Művészeti Központ új marketing – és kommunikációs tervének kidolgozásánál is hasznosnak bizonyultak Erdélyi Nóra számára. Az Önkéntesség Európai Éve 2011 programhoz kapcsolódva múzeumi önkéntes programot indítottak, be és megszervezték a Múzeumi Baráti Kört.

A dunaújvárosi Intercisa Múzeum közművelődési munkatárs, Medvegy Zsuzsa az MKO képzésen tanultakat az uniós pályázati forrásból megvalósított nagyszabású múzeumpedagógiai infrastrukturális fejlesztéssel, a látványtár létrehozásával kapcsolatos projekt-kommunikáció és marketing terv kidolgozásánál hasznosította.

A MODEM múzeumpedagógusának, Jahoda Rékának a képzést követően sikerült továbbfejlesztenie az intézmény belső kommunikációját, csapatépítő játékos foglalkozásokkal, google csoport létrehozásával, a látogatói kérdőívezés bevezetésével pedig lehetőséget teremtett a látogatóknak az azonnali visszacsatolásra.

Mártfai Márta, a szombathelyi Savaria Múzeum könyvtárosa egy speciális látogatócsoporttal való kommunikációs szituációt oldott meg sikeresen, enyhe és középsúlyos értelmi problémákkal küzdő (autisztikus és Down-szindrómás) fiatalokból álló csoportnak fejlesztett ki kollégáival múzeumpedagógiai foglalkozást a Természettudományi Múzeumból kölcsönzött Ragadozók című kiállításhoz.

Marikné Fancsiki Magdolna, az Abaúj Múzeum és a Telkibányai Helytörténeti Kiállítás volt vezetője 2012-ben helyi együttműködő partnereket és szponzorokat keresett meg eredményesen, és bevonta őket a Vidéki Múzeumok Nyári Éjszakájának szervezésébe és a Falufelfedező séta (helyismereti kincskereső és pecsétgyűjtő játék) lebonyolításába.

Kapcsolódó cikkek
Mi a megoldás? Ön tudja a választ?