belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A téma iránt érdeklődők ingyenesen, e-learning formájában elvégezhetik az „Iskolák és múzeumok partnersége” 30 órás képzést, amely hasznos útmutatót ad a múzeumok oktatási célú hasznosításához, vagy a Tudástárból letölthetik kiadványainkat, oktatási segédanyagainkat.

Iskolák, fenntartójuk és múzeumok egy asztalnál

A kompetencia alapú oktatás számára sokkal több lehetőség rejlik a múzeumokban, mint amit ma az oktatási intézmények kihasználnak. Ezen a helyzeten szeretne változtatni a KLIK néhány tankerületi igazgatója és a MOKK több múzeumi koordinátora.

Így is lehet? Csak így lehet!

2013 tavasza egy új korszak kezdetét jelentheti: új alapokra helyeződhet a múzeumok és az iskolák kapcsolata. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) több tankerületi igazgatója és a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ (MOKK) koordinátorai egy asztalhoz ültették a tankerülethez tartozó iskolák igazgatóit, képviselőit, múzeum igazgatókat és múzeumi szakembereket, hogy bemutassák számukra, miként lehet a múzeumot a leghatékonyabban bevonni a diákok kompetenciájának fejlesztésébe. A pedagógusoknak ez remek fórumot jelentett arra, hogy megoszthassák a múzeumokkal gondolataikat, velük szembeni elvárásaikat, benyújthassák „kívánságlistájukat”: milyen múzeumi foglalkozást tudnának a leghatékonyabban beépíteni a tananyagba.

A találkozók sikerét jelzi, hogy több helyen konkrét tervek születtek az együttműködés folytatására. Ilyen például, hogy a KLIK érdi Tankerület legközelebbi kihelyezett igazgatói értekezlét a százhalombattai "Matrica" Múzeumban fogja tartani, a "Matrica" Múzeum pedig kibővítette a "Minden battai gyerek jöjjön múzeumba!" mottóját a "Minden tankerületi gyerek jöjjön múzeumba" felhívással.

Bízunk benne, hogy az "első fecskék" – Százhalombatta, Hajdúszoboszló, Berettyóújfalu, Püspökladány – sorozata folytatódik, és más megyékben is egymásra találnak a MOKK múzeumi koordinátorai és a KLIK tankerület igazgatói, hiszen a múzeumok és az iskolák együttműködésén mindenki csak nyerhet.

Múzeum és kompetenciák

Az Európai Unió és a magyar közoktatás által elismert kulcskompetenciák szinte mindegyike fejleszthető egy-egy múzeumlátogatás alkalmával. A múzeumban a gyerekek szárnyakat kapnak, sokszor a zárkózottabb tanulók is megnyílnak, így pozitív irányban változhat a többi diákhoz, családjukhoz való viszonyuk is. A múzeum a tanár-diák kapcsolatot ugyancsak kedvezően alakíthatja azáltal, hogy felszabadít a feszített tantermi nyomás alól.

Nem véletlen, hogy az Európai Unió kiemelten támogatja a múzeumok oktatás területén történő szerepvállalását. Ezt segíti elő a 2008-2013 között megvalósuló "Múzeumok Mindenkinek” Program – Múzeumok oktatási – képzési szerepének erősítése – Központi módszertani fejlesztés TÁMOP-3.2.8/A-08-2008-0002, melynek keretében a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ módszertani fejlesztésekkel, pedagógusoknak és múzeumi dolgozóknak szóló továbbképzésekkel, kiadványokkal, országos múzeumi koordinátori hálózat működtetésével támogatja az iskolák és a múzeumok együttműködését.

Nagy Magdolna


Kapornai Judit a berettyóújfalui tankerület igazgatója vitaindító előadást tart