Közösségi szolgálat - múzeumokban is!
Ha azt mondjuk: bringóhintózás, beöltözés régi korok viseleteibe, külföldi turisták kalauzolása, gyerekekkel foglalkozás, "facebookozás" - sokkal inkább a szórakozás jut ezekről eszünkbe, mint a múzeumi közösségi szolgálat. Pedig ezek a foglalatosságok mind megtalálhatóak a múzeumok középiskolásoknak ajánlott közösségi szolgálatos feladatai között.
A közösségi szolgálat kifejezést sokan még mindig a különböző egészségügyi, vagy szociális intézményekben elvégzett munkával kapcsolják össze, holott a középiskolások a különböző kulturális létesítményeket, így a múzeumokat is választhatják közösségi szolgálatuk helyszínéül.
A múzeumok oktatásban betöltött szerepe több szempontból is különleges. A múzeumok azok az intézmények, ahol az összes kulcskompetencia fejleszthető. Nem véletlen, hogy a múzeumokat tekintik az egyik legfontosabb iskolán kívüli oktatási helyszínnek. Tapasztalatok szerint a múzeumi foglalkozásokon sokkal felszabadultabban viselkednek a gyerekek, könnyebben elsajátítják a tananyagot, sőt azok a gyerekek is megnyílnak, akik az iskolai órákon visszahúzódóak.
Múzeumi közösségi szolgátosoknak kínált feladatok
A múzeumok igen változatos tevékenységek ellátására várnak középiskolás diákokat. A közönségkapcsolati feladatok elvégzése, a tárlatvezetés, a digitalizálás, a foglalkozások levezetésének segítése, a marketing tevékenység a legtöbb múzeum kínálatában szerepel. A múzeumi közösségi szolgálat külön hozadéka, hogy egyúttal a diákoknak számos kompetenciájuk fejlesztésére is lehetőségük nyílik.
Több múzeumban tehetik próbára idegen nyelv ismeretüket a diákok. A tiszafüredi Kiss Pál Múzeum, vagy a budapesti Mezőgazdasági Múzeum idegen nyelvű tárlatvezetésre is felkészíti a diákokat, míg a Soproni Múzeum olyan diákokat keres, akik Sopron utcáit triciklin, vagy bringóhintón bebarangolva szívesen invitálják a turistákat (idegen nyelven is ) a múzeum kiállításainak megtekintésére.
Kommunikációs készségüket a minden múzeum ajánlatában megtalálható magyar nyelvű tárlatvezetések, vagy információs szolgálat ellátása során fejleszthetik.
Az online kommunikáció felfuttatása néhány múzeumnál a diákokra vár. Például az esztergomi Duna Múzeum közösségi szolgálatosokkal szertené ezt a területet erősíteni, a szolnoki Damjanich János Múzeum pedig a honlap szerkesztéséhez kér tőlük segítséget.
A szórakozva tanulás élménye vár mindazokra, akik a százhalombattai Matrica Múzeum munkáját segítik. Itt többek között lehetőség nyílik arra, hogy a rendezvények aktív szereplőivé váljanak a diákok: például a viselettörténeti napon különböző történelmi korok ruháiba öltözve munkálkodhatnak.
Szinte minden múzeum örömmel veszi a segítséget rendezvények lebonyolításánál (pl. Petőfi Irodalmi Múzeum Budapest, Blaskovich Múzeum Tápiószele), azonban a Miskolci Galéria ajánlatával kevesen tudnak versenyezni. Az itt közösségi szolgálatot teljesítő diákoknak rálátása nyílik Miskolc művészeti életének jelentős részére, miközben bekapcsolódhatnak fesztiválok, kiállításmegnyitók szervezésébe.
Minden múzeum bepillantást enged a diákoknak a kulisszatitkaiba. Van, ahol kipróbálhatják magukat restaurátorokként (pl. Székesfehérvár Szent István Király Múzeum), vagy segédkezhetnek a gyűjteményi munkákban (Pécs Néprajzi Múzeum, Sátoraljaújhely-Széphalom PIM Magyar Nyelv Múzeuma, budapesti Magyar Temészettudományi Múzeum, stb.)
Sok múzeum vonja be a középiskolások a kiállításrendezés folyamatába is (például Bihari Múzeum Berettyóújfalu, Kiss Pál Múzeum Tiszafüred).
Több helyen kapcsolódhatnak a diákok a múzeumpedagógusok munkájához, ahol a gyerekekkel való foglalkozás titkait is megtanulhatják (pl. Hamza Gyűjtemény, Jászberény, Balatoni Múzeum Keszthely, Skanzen Szentendre). A budapesti Ludwig Múzeum még ennél is többet ajánl: a leglelkesebb diákoknak lehetőséget ad önálló múzeumpedagógiai program megvalósítására!
A múzeumok a középiskolásoknak szóló ajánlataikat folyamatosan töltik fel a Múzeumi a'la carte felületére, amely a kiállítások és a múzeumi foglalkozások kínálata mellett mostantól bemutatja a közösségi szolgálatos diákokat váró múzeumokat is. Érdemes böngészni a kínálatot, hiszen melyik diák ne szeretne olyan munkát végezni, amely egyben élvezet is?
A közösségi szolgálatos diákokat fogadó múzeumok listája itt található.
Hasznos tudnivalók a közösségi szolgálattal kapcsolatosan
A nemzeti köznevelésről szóló törvény szerint az érettségi bizonyítvány kiadásához ötven óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges, amelyet első alkalommal a 2016. január 1. után érettségi vizsgára jelentkező tanulóknak kell igazolniuk.
Az 50 órás közösségi szolgálatot nem kell a diákoknak egy intézményben letölteniük. Egyre több olyan példával találkozunk, ahol a diákok kombinálják a különböző közösségi tevékenységeiket (például idősek otthonában is és múzeumban is végeznek közösségi szolgálatot, melynek egyik programja, hogy az idős embereket elviszik a múzeumba, ahol tárlatvezetést tartanak nekik).
A közösségi szolgálattal kapcsolatos minden információ megtalálható a közösségi szolgálat honlapján.
Pályázat!
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet pályázatot hirdet közösségi szolgálatban résztvevő középiskolásoknak és pedagógusoknak, melynek részletei itt olvashatók.