Minden múzeum a társszerkesztőnk lehet
Intézményekre szabott hozzáférési kódot adunk a hazai múzeumoknak és muzeális intézményeknek virtuális adatbázisunkhoz, a Múzeumi A' la carte-hoz, így mostantól saját kézben tarthatják múzeumi foglalkozásaik és kiállításaik online aktualizálását. Ez a változás a pedagógusoknak is segítséget jelent.
A Múzeumi a’la carte létrehozásának célja, hogy legyen egy olyan honlap, ahol a pedagógusok a múzeumok múzeumpedagógiai kínálatát koncentráltan megtalálják.
A Múzeumi a’la carte 2012-es indulásakor a múzeumok excell formában adhatták meg adataikat, és a folyamatos frissítéseket is így kértük. Ez a táblázat tartalmazta ugyan a múzeumok múzeumpedagógiai programkínálatát, de nehézkes volt az adatok áttekintése.
2013. május 11-re elkészült az adatbázis modern, több szempont szerint is kereshető formája, amelynek adatait a korábbi a’la carte táblázatokból importáltuk, majd kiegészítettük a kiállítások adataival, amelyek a korábbi adatbázisokban nem szerepeltek. Ezeken felül új funkciót is kapott a felület: teret ad a pedagógusok számára hasznos múzeumi kezdeményezéseknek, érdekességeknek.
A Múzeumi a’la carte akkor éri el elsődleges célját, - hogy a pedagógusok ezt használják múzeumlátogatás, múzeumi óra tervezésekor - ha az ország múzeumainak mindig aktuális információit tartalmazza, könnyen kereshető formában. A többféle szempont szerinti keresést a MOKK új honlapjának kialakításakor megoldottuk, az adatok frissülését pedig azzal gyorsítjuk, hogy ezentúl az információkat a múzeumok közvetlenül, közvetítők, szerkesztők bevonása nélkül tehetik fel az a’la carte honlapjára.
Az adatfeltöltés megkönnyítése érdekében minden múzeumnak létrehoztunk egy hozzáférést az a’la carte szerkesztő felületéhez.
Miért jó ez a múzeumoknak?
Aktuális információ – első kézből
A múzeumoknak nem kell ezentúl azt lesniük, hogy mikor teszi fel a MOKK honlap szerkesztője a frissítéseket, a feltöltött adatok azonnal megjelennek az a’la carte felületén. Lehetőség van képek, video file-ok feltöltésére, linkek beszúrására is.
A saját honlapunk korlátain túlléphetünk
Vannak múzeumok, amelyeknek a honlapja fejlesztésre szorul, jelen állapotában nem alkalmas múzeumpedagógiai foglalkozások megjelentetésére. Nem ritka az sem, hogy a múzeum honlapját külső cég üzemelteti, ezért a frissítések nehézkesek. Olyan is előfordul, hogy a honlap szerkesztőjének mások a prioritásai, mint a múzeumpedagógusnak, ezért a múzeumpedagógiai programok nem kapnak megfelelő jelenlétet a honlapon. Mindezek a problémák feloldhatóak a MOKK honlapjának használatával.
Ingyenes megjelenési felület
Minél több helyen szerepel egy múzeumpedagógiai program, annál nagyobb annak az esélye, hogy a pedagógusok rátalálnak. A múzeum itt strukturáltan töltheti fel az adott kiállítással, foglalkozással kapcsolatos információkat, és linkkel rávezethet a saját honlapjára. A múzeumi a’la carte adatbázisába bármely muzeális intézmény bekerülhet, ennek semmiféle költsége nincs.
További ingyenes megjelenési felületek
Az adatbázisban való szereplésen kívül más megjelenési lehetőséget is biztosítunk a múzeumok számára.
A Múzeumi a’la carte nyitó oldalán, valamint a kiállításkereső és a programkereső főoldalain található hírkockákban sikeres kezdeményezéseket, aktualitásokat mutatunk be, amelyeken keresztül ráirányítjuk a figyelmet egy-egy múzeumra.
A hét műtárgya játék szintén azt a célt szolgálja, hogy egy műtárgyon keresztül csináljunk kedvet az adott múzeum megtekintéséhez.
Miért jó ez a pedagógusoknak?
Koncentrált múzeumi kínálat
A pedagógusok egy helyen, koncentráltan találnak meg minden múzeumpedagógiai foglalkozást és kiállítás információt az ország egész területéről. Nem kell órákat tölteniük különböző honlapok böngészésével egy-egy osztálykirándulás tervezésekor, vagy a tananyaghoz kapcsolható múzeumi foglalkozás keresésekor.
Ötletek az iskolán kívüli tanóra megszervezéséhez
A pedagógusok megismerhetik azokat a jó gyakorlatokat, amelyek másoknál már beváltak. Folyamatosan csokorba szedjük az aktuális múzeumpedagógiai programokat, érdekes kiállításokat, újszerű múzeumi kezdeményezéseket. Mindezzel célunk, hogy nagyobb rálátása legyen a pedagógusoknak arra, milyen eszközökkel, programokkal segítik a múzeumok a pedagógusok munkáját.
Nincs többé „zsákbamacska”
Előfordult már, hogy egy kiállításra elvitte a pedagógus az osztályát, és a végén kiderült, hogy nem annak a korosztálynak szólt. Sokan szívesen ajánlanák másoknak is azt a múzeumi programot, amely nagy sikert aratott a gyerekek körében. Minden kiállítás és foglalkozás értékelhető, ami megkönnyítheti a pedagógus döntését a program választáskor.